کد خبر: ۱۱۵۰۵۴
تاریخ انتشار:۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
مراسم تحلیف رئیس‌جمهور قرقیزستان
سورونبای جین بیکوف، رئیس‌جمهور جدید قرقیزستان، روز جمعه مراسم تحلیف را به جای آورد.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری فرانسه، سورونبای جین بیکوف، رئیس جمهور جدید قرقیزستان، روز جمعه مراسم تحلیف را به جای آورد و به این ترتیب برای اولین بار، این کشور آسیای میانه شاهد روند مسالمت آمیز انتقال قدرت شد. جین بیکوف ۵۹ ساله که از هم پیمانان نزدیک آلمازبیک آتامبایف، رئیس جمهور قرقیزستان است سوگند یاد کرد که از «وحدت و اتحاد کشور دفاع کند».

صدای شلیک گلوله توپ به نشانه انتقال قدرت در سراسر بیشکک، پایتخت این کشور شش میلیون نفری شنیده شد.

دو رئیس جمهور اول قرقیزستان در دوره استقلال آن از اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۲۰ در پی شورش از قدرت برکنار شدند. در جریان شورش دوم صد‌ها نفر نیز کشته شدند.

در دوره آتامبایف که بر اساس قانون اساسی تنها برای یک دوره شش ساله می‌تواند در راس قدرت باقی بماند، این کشور شاهد یک دوره آرامش و ثبات نسبی بود. جین بیکوف در جریان انتخابات پانزده اکتبر که به عنوان رقابتی‌ترین انتخابات این کشور از زمان استقلال آن در نظر گرفته می‌شود توانست ۵۴ درصد آرا را به دست آورد. عمر بیک بابانوف رقیب اصلی وی نیز توانست بیش از سی درصد آرا را کسب کند.

ناظران گفتند شواهدی از کاربرد شیوه‌های ارعاب رأی دهندگان و سایر تخلفات اداری در جریان انتخابات مشاهده شد که ظاهرا به نفع جین بیکوف تمام شد.