کد خبر: ۱۱۸۰۸۵
تاریخ انتشار:۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
ویتامین لاغری را بشناسید
پژوهشگران در ایالات متحده طی هفت سال بررسی روی افراد میانسال متوجه شدند که کمبودهای غذایی در میان 12 درصد از مردم وجود دارد.
ناطقان: حدود 20 درصد از این افراد اضافه وزن داشتند، نکته جالب اینست که آن ها به صورت قابل ملاحظه ای از کمبود ویتامین‌های  ای ، دی و سی و انواع املاح و موادمعدنی که مهمترین آن ها کلسیم و منیزیم می باشند رنج میبرنداین کمبودهای غذایی تاثیر قابل ملاحظه ای روی لاغری و اضافه وزن افراد میگذارند.

 

ویژگی های مختلف ویتامین ای

 

 

 

ویتامین ای  حاوی ویتامین های محلول در چربی که در گذشته به آلفا توکوفرول نام گرفت که به معنای تولد کودک یا به دنیا آوردن است. پس از سال ها دو توکوفرول دیگر، با نام های بتا وگاما از روغن‌های گیاهی تفکیک شدند و از فعالیت بیولوژیکی  کمی نسبت به آلفا توکوفرول برخوردار بودند و ثابت شد که آلفا توکوفرول بهترین تاثیر را در مقابله با کاهش ویتامین ای در بدن میگذارد.

 

 

 

 

 

ویتامین ای عامل مهمی برای سوخت و ساز سلول‌هاست و در مواجهه با  مواد مغذی  و دیگر عوامل واکنش نشان میدهد. آن ها ، سیستمی را ایجاد می کنند که  از بدن در برابر اثرات منفی گونه‌های فعال اکسیژن مراقبت میکنند.

 

 

 ویتامین لاغری را بشناسید

 

 

ویتامین ای  در واقع شامل مولکول‌هایی است که فعالیت بیولوژیکی آلفا توکوفرول را شامل می شوند و درون آن ها می توان به آلفا، بتا، گاما و سیگما توکوفرول و آلفا، بتا، گاما و سیگما توکوترینول اشاره کرد. توکوترینول‌ها از ترکوفرول‌ها، به وسیله زنجیره‌ای جداگانه غیراشباع جدا شده اند.

 

 

 

 

 

فرمتی که به صورت طبیعی یافت می شود و  حاوی فعالیت بیولوژیکی قابل توجهی است، "آلفا توکوفرول" نام دارد.

 

 

 

 

 

آلفا توکوفرول از هشت 8 استروئوایزومر ساخته شده که با پیشوند ALL- RAC شناسایی می شوند و فعالیتی کمتر از شکل طبیعی این ویتامین دارد..

 

 

 

 

 

عملکرد زیستی

 

 

 

ویتامین ای بهترین آنتی اکسیدان محلول در چربی به شمار می رود که مانع  رشد رادیکال‌های آزاد تخریب کننده در غشاهای زیستی می شود.

 

 

 

 

 

با ویتامین ای، کم‌خونی در نتیجه از بین رفتن رادیکال های آزاد پدید می آید. وقتی رادیکال های آزاد تخریب می شوند اعصاب محیطی نیز آسیب میبینند.

 

 

 

 

 

ویتامین ای نابود کنندهد رادیکال PEROXYL می باشد، همچنین وظیفه مراقبت از اسیدهای چرب چند غیراشباع(PUFA) در لیپوپروتئین‌های پلاسما را برعهده دارد.

 

 

 

.ویتامین ای از مفیدترین ترکیبات مهم آنتی ‌اکسیدانی سلول می باشد و با دیگر سیستم‌های آنزیمی آنتی ‌اکسیدانی تداخل پیدا میکند.

 

 

 

آواکادو

 

بسیاری از سیستم های آنزیمی برای بهبود عملکرد خود نیاز به مواد مغذی ضروری پیدا میکنند به همین خاطر عملکرد آنتی اکسیدانی ویتامین ای می ‌تواند تحت تأثیر وضعیت خورد و خوراک دیگر قرار خواهد بگیرد.

 

 

 

طبق عملکرد ویتامین ای و خاصیت آنتی اکسیدانی آن برخی معتقدند که ویتامین ای از بدن دربرابر استرس‌های اکسیداتیو همانند پیری ، آلوده شدن هوا، آرتریت روماتوئید ،امراض سرطانی ،امراض قلبی عروقی، آب مروارید،امراض قندی، و عفونت مراقبت میکند.

 

 کسانی که از رژیم لاغری پیروی میکنند و غذاهای چرب نمیخورند باید از منابع غذایی حاوی ویتامین ای استفاده کنند می توانیم به روغن هایی مانند روغن آفتابگردان، آجیل و دانه ها اشاره کنیم.

 

 

 

بهتر است  برنج سفید و پاستا را در کنار سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. به جای مکمل ویتامین ای مواد غذایی حاوی این ویتامین را جایگزین کنید چون سالم و بی ضرر هستند.

 

 

 

کاهش ویتامین ای در بدن می تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی و عضلانی در افراد مختلف شود. همچنین تاثیر زیادی در بروز کم خونی خواهد شد چون به گلبول‌های قرمز خون آسیب میزند.

 

ویتامین ای در کنار ویتامین کا در تولید  سلول های قرمزخون موثربوده و باعث افزایش سلامت و تولید ماهیچه ها  لازم است. ویتامین ای به دلیل اهمیتی که برای تولید سلول های قرمز خون و عملکرد ماهیچه ها دارد، در کل تاثیر مهمی بر آمادگی جسمانی و لاغری میگذارد. این ویتامین نوعی مکمل باخاصیت های فراوان در زمینه برنامه غذایی برای کم کردن وزن است برای بهبود ماهیچه ها و توان عضلانی و افزایش سرعت تشکیل توده ماهیچه بدون چربی مفید است که این توده ها در مقایسه با  ماهیچه های دیگر کالری بیشتری می سوزاند. استفاده از مکمل ویتامین ای همراه با پیروی از آموزش های مقاومتی ویژه بری تولید ماهییچه های بدون چربی تاثیر زیادی در کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل خواهد گذاشت.

 

همیشه سعی کنید در برنامه غذایی تان از منابع ویتامین ای استفاده کنید.