کد خبر: ۱۲۹۶۴۰
تاریخ انتشار:۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
احتمال افزایش تعدادحجاج ایرانی حج97
رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش تعداد حجاج ایرانی در حج تمتع ۹۷ خبر داد و گفت: ثبت‌نام نهایی از حجاج حج تمتع ۹۷ از روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه آغاز می‌شود.
ناطقان: حمید محمدی درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای ثبت‌نام حجاج حج تمتع ۹۷ افزود: ثبت‌نام نهایی از حجاج حج تمتع ۹۷ از روز سه‌شنبه هشتم اسفند ماه آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند در کاروان‌های که اعلام می‌شود همه مشخصات خود را درج کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال افزایش تعداد حجاج ایرانی در حج تمتع ۹۷ خبر داد و گفت: ثبت‌نام نهایی از حجاج حج تمتع ۹۷ از روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه آغاز می‌شود.

حمید محمدی درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای ثبت‌نام حجاج حج تمتع ۹۷ افزود: ثبت‌نام نهایی از حجاج حج تمتع ۹۷ از روز سه‌شنبه هشتم اسفند ماه آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند در کاروان‌های که اعلام می‌شود همه مشخصات خود را درج کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان باید ابتدا کاروان‌های خود را در این مرحله انتخاب کنند و سپس در بازه زمانی مشخص به تحویل مدارک به صورت حضوری اقدام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از متقاضیان سال‌های ۸۵ و ۸۶ در نوبت عزیمت به حج تمتع قرار دارند، گفت: در این مرحله کسانی که تا پایان دی ماه سال ۸۵ ثبت‌نام کرده‌اند جزو گروه فراخوان حج تمتع ۹۷ هستند و باید تمامی مراحل اعزام را نهایی کنند.

احتمال افزایش تعداد حجاج ایرانی در حج تمتع ۹۷

محمدی درباره تعداد زائرانی که امسال به حج تمتع مشرف می‌شوند، توضیح داد: تاکنون تعداد حجاج ایرانی حج تمتع ۹۷ همانند حجاج سال ۹۶ خواهد بود، اما تقاضایی را به طرف سعودی ارائه کرده‌ایم که در صورت همراهی و موافقت آن‌ها ۵ هزار نفر به تعدادحجاج اضافه خواهد شد و آمار نهایی به ۹۰ هزار نفر می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که مراحل ثبت‌نام حج تمتع ۹۷ چگونه خواهد بود، اظهار کرد: در روز سه‌شنبه هشتم اسفند ماه لیست کاروان‌ها در استان‌های کشور اعلام می‌شود و افراد فراخوان شده‌ای که ثبت‌نام اولیه را انجام داده‌اند، باید نام‌نویسی خود را قطعی کنند و مدارک خود را در اسرع وقت تحویل دهند.

تعیین ۲۳ گروه قیمتی برای حجاج حج تمتع ۹۷

رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: در این مرحله ۲۳ گروه قیمتی برای حجاج حج تمتع ۹۷ تدارک دیده شده که این تفاوت قیمت‌ها نیز به دلیل نوع هتل‌های حجاج و نوع پرواز آن‌ها خواهد بود.

آغاز اعزام حجاج ایرانی از ۲۶ تیرماه ۹۷

محمدی در رابطه پرواز‌های حجاج حج تمتع ۹۷ تصریح کرد: پرواز‌های حج تمتع به سوی عربستان سعودی از روز بیست و ششم تیرماه آغاز خواهد شد و حجاجی که در روز‌های اولیه به حج اعزام شوند طول سفرشان ۴۰ روزه خواهد بود.

وی توصیه کرد: کسانی که قصد ثبت‌نام نهایی برای حج تمتع ۹۷ را دارند به گروه‌های قیمتی و روز‌های اعزام دقت لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: کسانی که در این مرحله به ثبت‌نام نهایی مبادرت می‌ورزند حدود سه روز پس از نام‌نویسی و انتخاب کاروان‌ها باید به‌صورت فیزیکی و با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر کاروان‌های مد نظر مراجعه کنند و بعد از این مرحله هم بحث واریز مبلغ زائران مورد توجه قرار دارد.

محمدی درباره میانگین قیمتی برای حجاج حج تمتع ۹۷ توضیح داد: بخشی از پول اعزام حجاج از روی سود بانکی زمان ثبت‌نام اولیه در نظر گرفته می‌شود البته امسال بانک ملی علاوه بر این سود، بخشی از هزینه‌های زائران را که حدود مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، جبران خواهد کرد.

پایین‌ترین و بالاترین لیست قیمتی حجاج حج تمتع ۹۷

وی افزود: با توجه به فیش اولیه و سود مدنظر، قیمت‌های حج تمتع ۹۷ در ۲۳ گروه قیمتی مشخص شده است و پایین‌ترین گروه قیمتی ما بنابر تمهیدات ذکر شده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و بالاترین گروه قیمتی ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: این تفاوت قیمت‌ها به دلیل نوع هتل‌های زائران و پرواز حجاج در ایام حج تمتع ۹۷ است.

تدارک ۲۰ ایستگاه پروازی برای حج تمتع

محمدی درباره ایستگاه‌های پروازی برای حجاج حج تمتع ۹۷ گفت: زائران ایرانی از ۲۰ ایستگاه پروازی به مدینه منوره و جده اعزام می‌شوند که نیمی از این پرواز‌ها از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و نیمی دیگر از سوی هواپیمایی سعودی انجام می‌گیرد.

تقسیم‌بندی پرواز‌های هواپیمایی ایران و سعودی برای حجاج

وی تصریح کرد: پرواز‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این ایام به مدینه منوره خواهد بود و پرواز‌های هواپیمایی سعودی به جده انجام می‌گیرد که این پرواز‌ها از بیست و ششم تیرماه آغاز می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره چگونگی شکل‌گیری و نهایی شدن مذاکرات حج میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اظهار کرد: این دور از مذاکرات دی ماه امسال و به دعوت عربستان سعودی انجام گرفت و موضوعات سال قبل همانند امنیت، عزت و کرامت حجاج مورد توجه واقع شد.

محمدی تصریح کرد: علاوه بر موضوعات توافق شده که همانند سال گذشته حاصل شد برخی شرایط اجرایی بهتر و سهل‌تری نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم به عزیمت برای حج تمتع یا عدم عزیمت به آن در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار دارد، گفت: عزیمت به حج سال گذشته نیز با نظر شورای عالی امنیت ملی انجام گرفت؛ ما نیز در مذاکرات این دوره خواسته خود را به صورت کامل مطرح کردیم که خوشبختانه شرایط مناسبی مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره خدمات پزشکی زائران حج تمتع اظهار کرد: سال گذشته به دلیل شدت گرمای هوا و جمعیت زیاد حجاج، مجوزی برای راه‌اندازی مرکز پزشکی حج در مشاعر و منا دریافت کردیم که اقدام بسیار تاثیرگذاری در سلامت حجاج بود.

تازه‌ترین برنامه‌ریزی‌ها برای خدمات پزشکی به حجاج ایرانی

محمدی افزود: امسال نیز علاوه بر برپایی مرکز خدمات پزشکی برای حجاج، برخی اقدامات همانند دریافت خدمات پزشکی از سوی کشور میزبان در مشاعر و منا نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و هماهنگی‌های لازم در این رابطه انجام شده است.

وی با اشاره به خدمات کنسولی برای حجاج کشورمان اظهار کرد: قرار است امسال ۱۰ نفر از نیرو‌های کنسولی با توجه به هماهنگی‌های انجام شده میان دو کشور مبنی بر حافظ منافع بودن سفارت سوئیس در ایران و عربستان، به حجاج ایرانی خدمات ارائه دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت بر به روز شدن اطلاعات حجاج ایرانی تاکید کرد و افزود: حدود ۱۰ سال از ثبت‌نام افراد علاقه‌مند به حج تمتع می‌گذرد و بسیاری از اطلاعات آن‌ها اعم از آدرس‌ها یا شماره تلفن‌ها تغییر کرده است بنابراین باید اطلاعات به روز و صحیح باشد تا برنامه‌ریزی‌های کاربردی در این زمینه انجام گیرد.

محمدی تاکید کرد: همه افرادی که طبق لیست فراخوان در نوبت تشرف قرار دارند باید در اسرع وقت و در زمان تعیین شده به ثبت‌نام مبادرت ورزند و مراحل عزیمت به حج تمتع ۹۷ را نهایی کنند.