کد خبر: ۱۵۰۶۹۳
تاریخ انتشار:۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
مقابله با اثرات آلودگی هوا با این رژیم غذایی
تنفس هوای آلوده در بلند مدت خطر بسیاری از بیماری های جدی را افزایش می دهد که از آن جمله می توان به حملات قلبی، سکته مغزی، و زوال عقل اشاره کرد.
ناطقان: هر زمان که یک سالاد سالم را مصرف می کنید، جلسه ورزش خود را به پایان می رسانید، یا مدیتیشن انجام می دهید، رضایت شما جلب می شود زیرا از این مساله اگاه هستید که فعالیتی در راستای بهره‌مندی از آینده‌ای سالم انجام داده اید.

اما در مقابل زندگی سالم سمت ناامیدکننده ای نیز وجود دارد. عوامل بسیاری می توانند بر سلامت تاثیرگذار باشند که از کنترل ما خارج هستند. آنها می توانند تلاش های ما برای دنبال کردن یک سبک زندگی سالم را کم اثر کنند.

به عنوان مثال، آلودگی هوا از جمله این عوامل است. تنفس هوای آلوده در بلند مدت خطر بسیاری از بیماری های جدی را افزایش می دهد که از آن جمله می توان به حملات قلبی، سکته مغزی، و زوال عقل اشاره کرد. حقیقت این است که بیشتر ما در مناطق شلوغ شهری زندگی می کنیم که از کیفیت هوای خوبی برخودار نیستند و برای مقابله با این شرایط کار زیادی از عهده ما بر نمی آید.

اگرچه به نظر می رسد اثرات آلودگی هوا کاملا از کنترل ما خارج هستند، اما همچنان می توانیم برخی موارد را برای محافظت از خود مد نظر قرار دهیم. پژوهشی جدید نشان داده است که یک رژیم غذایی می تواند به مقابله با اثرات منفی آلودگی هوا کمک کند. این رژیم غذایی به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم های حال حاضر جهان شناخته می شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای: رژیم غذایی ضد آلودگی هوا

در مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک انجام شده است، مشخص شد افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند احتمال کمتری دارد با مشکلات سلامت مرگبار ناشی از آلودگی هوا مواجه شوند.

این مطالعه شامل اطلاعات 548,699 نفر می شد که در زمان آغاز مطالعه از میانگین سنی 62 سال برخوردار بودند. پژوهشگران این که شرکت کنندگان تا چه اندازه دقیق رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند و در معرض چه میزان از آلاینده های هوا، مانند ذرات معلق (PM2.5)، اکسید نیتروژن (NO2) و ازن (O3) قرار داشته اند را تجزیه و تحلیل کردند.

در پایان افرادی که رژیم غذایی مدیترانه را دنبال کرده بودند، شرایط زیر را شاهد بودند:

کاهش خطر مرگ ناشی از همه دلایل به میزان 3 درصد

کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی به میزان 12 درصد

کاهش خطر مرگ ناشی از حملات قلبی به میزان 15 درصد

چرا رژیم غذایی مدیترانه در مقابله با آلودگی هوا مفید است؟

پژوهشگران معتقدند که آلاینده ها به واسطه ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب به بدن انسان آسیب می رسانند. اما رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهاب است، از این رو یک پادزهر برای آلودگی هوا محسوب می شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای را با جدیت بیشتر دنبال کنید

اگر آماده هستید تا هرچه بیشتر خود را وقف رژیم غذایی مدیترانه ای کنید، خبر خوب این است که انجام این کار چندان دشوار نیست. به تدریج تغییرات زیر را آغاز کنید:

میوه جات و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

غلات کامل را به جای نمونه های پالایش شده در برنامه غذایی خود جای دهید.

چربی سالم از مواد غذایی مانند مغزهای خوراکی، آووکادو و روغن زیتون را مصرف کنید.

گیاهان دارویی و ادویه ها مانند ریحان، اُرگانو و رزماری را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

حداقل یک یا دو بار در هفته ماهی مصرف کنید.

گوشت قرمز کمتری مصرف کنید. و زمانی که از گوشت قرمز استفاده می کنید نمونه های با کفیت بالا، ارگانیک و تغذیه شده با علف را انتخاب کنید.