کد خبر: ۱۹۷۰۹۴
تاریخ انتشار:۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
تولید 9نوع فرومون جنسی حشرات
​​​​​​​مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری البرز وابسته به جهاد دانشگاهی، از تولید فرومون های جلب کننده آفات در این شرکت خبر داد و اعلام کرد: هر گونه گیاهی یک نوع فرومون آفت مخصوص به خود را دارد و ما در این شرکت موفق شدیم مجوز ۹ نوع فرومون جنسی برای مقابله با آفات در گیاهان را از سازمان اصلاح نباتات کشور بگیریم.
ناطقان: مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه وقتی افت‌ها وارد تنه درختان می‌شوند دیگر امکان مقابله با این آفت‌ها به آسانی امکانپذیر نیست، گفت: تنها راه در این زمینه استتفاده از فرومون های جنسی جلب کننده حشرات است که در هر هکتار به اندازه ۱۵ تا ۱۶ تله کار گذاشته می‌شود و با عمر مفید حداقل یک ماه می‌توان به مبارزه آفت‌ها رفت.

رسول رمضانی با اشاره به اینکه این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید فرومون های جلب کننده حشرات فعالیت می‌کند و این فعالیت برای اولین بار در کشور است، گفت: فرومون ها موادی هستند که به میزان بسیار ناچیز از حشرات به منظور جفت یابی و یا تجمع و سایر اهداف دیگر ترشح می‌شوند و افراد همان جامعه را مورد تأثیر قرار می‌دهند.

وی این طرح را مناسب برای درختان گردو عنوان کرد و با اشاره به اینکه برای درختان دیگر از جمله سیب و … نیز کاربرد آن دنبال می‌شود، افزود: مدت هاست که در کشورهای پیشرفته از این مواد که به شکل مصنوعی در آزمایشگاه‌ها سنتز می‌شود جهت کنترل آفات کشاورزی استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت به دستاوردهای دیگر آن اشاره کرد و گفت: این شرکت اولین تولید کننده فرومون ها به صورت تجاری در کشور است و محصولات آن جهت پیش‌آگاهی، شکار انبوه و اخلال در جفت گیری استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشاورزی که روز به روز برجسته‌تر می‌شود و بیماری‌های ناشی از استفاده بی رویه از سموم کشاورزی انتظار می‌رود توجه و فروش فرومون ها به صورت تجاری در ایران و جهان گسترش بیشتری یابد.

رمضانی گفت: هدف ما از پذیرش در پارک علم و فناوری البرز انجام فعالیت‌های پژوهشی، تجاری‌سازی، اختراع، بهره‌مندی از مزایای قانونی پارک، استفاده از نام و برند پارک علم و فناوری البرز و جهاد دانشگاهی، دریافت خدمات و مشاوره‌های تخصصی و عمومی و استفاده از منابع موجود در پارک مانند زمین و دفتر است.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، این دستاورد به عنوان دستاورد شاخص در پارک علم و فناوری البرز در حوزه کشاورزی مورد توجه کارشناسان بخش کشاورزی و باغی قرار گرفته است.