کد خبر: ۱۹۹۹۴۹
تاریخ انتشار:۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
نخست وزیر عراق:
حشدالشعبی با نیروهای مسلح ادغام نمی‌شود
عبدالمهدی اعلام کرد که حشد شعبی با نیروهای مسلح ادغام نمی‌شود، بلکه حشد یک صنف از میان نیروهای مسلح عراق است.وی همچنین عنوان داشت: هر شخصی که سلاح حمل می‌کند، باید تحت حاکمیت عراق باشد.
ناطقان: به نقل از پایگاه خبری المعلومه، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: حشد شعبی یک حقیقت واقع است و نمی‌توان به تضعیف و یا کنار گذاشتن آن فکر کرد و هرکسی که به چنین چیزی فکر کند به این معناست که اهمیتی برای امنیت عراق قائل نیست و به برقراری امنیت در این کشور تمایلی ندارد.

عبدالمهدی در ادامه افزود: حشد شعبی باید به صورت اصولی و سازمان یافته باشد و نباید هیچ سلاحی خارج از چارچوب دولت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فرمان ۱۰ ماده‌ای در خصوص حشد شعبی تصریح کرد: حشد شعبی باید مانند ارتش و پلیس، یک صنف سازمان‌یافته و منضبط شود که دارای ساختار، درجه‌بندی و آیین نامه داخلی باشد.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: حشد شعبی از طریق پیام‌ها و بیانیه‌های رسمی که منتشر کرد، از فرمانی که ما برای سازماندهی وضعیت نیروهای حشد صادر کردیم، به طور علنی استقبال کرد.


عبدالمهدی تاکید کرد: حشد شعبی با نیروهای مسلح ادغام نمی‌شود، بلکه حشد یک گروه از گروه‌های مسلح عراق است.

وی همچنین عنوان داشت: هر شخصی که سلاح حمل می‌کند، باید تحت حاکمیت عراق باشد. هیچ سلاحی خارج از حکومت و هیچ فعالیتی خارج از آن وجود ندارد.

عبدالمهدی گفت: طرف‌هایی وجود دارند که می‌خواهند دولت عراق در درگیری باقی بماند. بدون حشد شعبی و نیروهای مسلح نمی‌توان هیچ خلأیی را در حشد شعبی و نیروهای مسلح پر کرد و بدون آنها خطاها و اشتباهات نیروهای مسلح حل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: کسانی وجود دارند که فاصله‌ای میان نیروهای حشد شعبی و نیروهای مسلح قائل هستند.

نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور اخیراً دستور سازماندهی نیروهای حشد شعبی را صادر کرد.

در این حکم، بر ضرورت ارتباط رسمی حشد شعبی با فرماندهی کل نیروهای مسلح و حذف اسامی مورد استفاده این نیروها در دوران جنگ علیه داعش و جایگزینی آن با تشکیلات نظامی شامل لشکر، تیپ، گردان و گروهان تاکید شده است.