کد خبر: ۲۳۳۱۱۷
تاریخ انتشار:۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
هشدار هنک کنگ به واشنگتن
دولت محلی هنگ کنگ با هشدار به آمریکا در زمینه هرگونه تحریم علیه این منطقه تاکید کرد که از مباحث مربوط به امنیت ملی هنگ کنگ دوری کند.
ناطقان: دولت محلی هنگ کنگ خطاب به آمریکایی‌ها هشدار داد که از مباحث مربوط به قانون امنیت ملی هنگ کنگ که در مجمع خلق چین مطرح شده دوری کند و تاکید کرد که خارج کردن این منطقه از وضعیت ویژه اقتصادی تحت قوانین آمریکا به اقتصاد خود آمریکا ضربه خواهد زد.

پنجشنبه گذشته مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ‌ کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد که طبق آن، کمیته کنگره خلق ملی مسئولیت تدوین لایحه‌ای در خصوص امنیت هنگ کنگ را برعهده خواهد داشت.

در واکنش به این اقدام «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به کنگره آمریکا اعلام کرد که در صورت تصویب قطعنامه امنیت ملی، دیگر واشنگتن هنگ‌ کنگ را خودمختار در نظر نمی‌گیرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار است تدابیر ویژه علیه چین شامل تحریمهای احتمالی را روز جمعه به وقت واشنگتن اعلام کند. مقامات آمریکایی مدعی هستند که تصویب این قانون در چین باعث محدودیت آزای و خودمختاری هنگ کنگ خواهد شد.

دولت چین اما می‌گوید که هدف این لایحه مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ کنگ است.

دولت هنگ کنگ روز پنج شنبه اعلام کرد، هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

براساس گزارش رویترز، از سال 2009 تا سال 2018 حجم تجاری بین واشنگتن و هنگ کنگ بیش از 297 میلیارد دلار است که نشان می‌دهد این منطقه از بزرگترین شرکای تجاری ایالات متحده است. گفته می‌شود بیش از 1300 شرکت آمریکایی در شهر هنگ کنگ مشغول فعالیت هستند.

به دنبال تشدید تنشها میان آمریکا و چین، دولت واشنگتن تلاش میکند از اعتراضات در هنگ کنگ به عنوان اهرمی برای اعمال فشار به پکن در مسائل مختلف استفاده کند.