کد خبر: ۳۲۵۸۱۴
تاریخ انتشار:۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
مالیات سراغ مافیای کنکور میرود
لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ چهارشنبه هفته گذشته (۲۱ دی ماه) از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و بررسی کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق طی این هفته به اتمام می‌رسد؛ بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون کارمند و ۱۶ میلیون دانش آموز برای سال آینده روی ۲۰۶ هزار میلیارد تومان بسته شده است.
ناطقان: بودجه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، ۲۰۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد و ۹۰۴ میلیون تومان تعیین شده است.

لغو معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور و انتشارات کمک آموزشی

معافیت مدارس از پرداخت بهای انرژی

در تبصره  ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به شفافیت و اصلاح سیاست گذاری در معافیت‌های مالیاتی پرداخته، آمده است: معافیت‌های مالیاتی تمام موسسات آموزشی از جمله موسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و تحصیلات تکمیلی(‌کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی لغو می‌شود.

همچنین کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند «ممنوع» است.

در همین بند به اختصاص بخشی از درآمدهای مالیاتی به توسعه ورزش مدارس و ورزش همگانی اشاره و اینگونه ذکر شده است که دولت مکلف است ۲۷ صدم درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از طریق ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای مربوطه برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش در حوزه جانبازان و معلولان اختصاص دهد.

این مبلغ از طریق ردیف‌های مربوط به ورزش و جوانان ۶۰ درصد و وزارت آموزش و پرورش، ۴۰ درصد و پس از مبادله موافقتنامه به این وزارتخانه‌ها اختصاص دهد.

اعتبار هر بخش وابسته چقدر است؟

اختصاص بودجه برای ارتقای پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم

اما جزئیات بودجه تخصیصی برای وزارت آموزش و پرورش در جدول شماره ۷ ( اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار) درج شده که بر اساس آن مجموع بودجه وزارت آموزش و پرورش ۲۰۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد و ۹۰۴ میلیون تومان تعیین شده است که در ادامه به سهم برخی سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه اشاره می‌شود:

- بودجه ستادی وزارت آموزش و پرورش: ۳۱،۶۹۱،۱۲۰۰ میلیون ریال

- دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش: ۱۵۰،۴۰۰ میلیون ریال

- ادارات کل آموزش و پرورش استان ها: ۱،۸۱۰،۰۳۰،۰۰۰ میلیون ریال

- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: ۱۳،۷۹۷،۴۰۰ میلیون ریال

- کمک به تامین سرانه دانش آموزی و حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم: ۴۹،۶۱۸،۸۲۷ میلیون ریال

- سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی: ۱،۶۵۳،۳۶۶ میلیون ریال

- سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان: ۱،۲۱۷،۰۰۰ میلیون ریال

- فعالیت های پرورشی و امور تربیتی دانش آموزان: ۴،۳۱۹،۰۰۰ میلیون ریال

- کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان پس از تصویب اساسنامه: ۶۰۰،۰۰۰ میلیون ریال

- دانشگاه شهید رجایی: ۲،۶۵۰،۰۸۴ میلیون ریال

- خرید خدمات آموزش عمومی و برون سپاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش: ۱۳،۸۳۶،۰۰۰ میلیون ریال

- اجرای سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش: ۴،۳۶۵،۰۰۰ میلیون ریال

- سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک: ۱،۹۳۹،۰۰۰ میلیون ریال

- سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: ۷۵،۱۱۴،۵۰۰ میلیون ریال

- دانشگاه فرهنگیان: ۴۱،۵۷۲،۶۸۱ میلیون ریال

- سازمان آموزش و پرورش استثنایی: ۴،۰۰۷،۵۰۰ میلیون ریال

- نهضت سوادآموزی: ۳،۲۹۳،۶۳۳ میلیون ریال

- شرکت سهامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: ۶،۹۵۳،۴۵۶ میلیون ریال

از کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان تا دانشگاه فرهنگیان

 به گزارش ایسنا، همچنین در جدول ۷-۱ (اعتبارات متفرقه انتقال یافته به جداول ۷ و ۱۰ ماده واحده ۱۴۰۲) مبلغ ۶۰۰،۰۰۰ میلیون ریال جهت کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان پس از تصویب اساسنامه درج شده است.

در جدول شماره ۸ (برآورد تملک دارایی‌های مالی سال ۱۴۰۲) نیز جهت بازپرداخت و پیش پرداخت اقساط اماکن آموزشی استیجاری خریداری شده مبلغ ۵۷،۰۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.

در جدول شماره ۹ ( برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۲) ۴،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال بابت بازسازی  و نوسازی فضاهای آموزشی و پرورش از محل حساب ذخیره ارزی،  ۶۵،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات موضوع ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد تعرفه مالیات بر ارزش افزوده، ۶ درصد سهم وزارت ورزش و جوانان و ۴ درصد سهم آموزش و پرورش، ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال بابت بهسازی و نوسازی فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و ۸،۲۰۰،۰۰۰ میلیون ریال بابت توسعه عدالت آموزشی، نوسازی و مقاوم سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی موضوع وصول مالیات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص داده شده است.