کد خبر: ۳۲۵۸۲۱
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
زاکانی:
کمتر از ۲۰ درصد مشکلات امروز ناشی از تحریم است
شهردار تهران با اشاره به مشکلات و آثار تحریم ها بیان کرد: کمتر از ۲۰ درصد مشکلات امروز ناشی از تحریم است؛ همچنین یک ریال تا به امروز برای اداره شهر قرض نگرفتیم.
ناطقان: علیرضا زاکانی شهردار تهران در برنامه زنده تلویزیونی جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، با اشاره به مشکلات و آثار تحریم ها بیان کرد: کمتر از ۲۰ درصد مشکلات امروز ناشی از تحریم است؛ مدیریت شهری را در حالی تحویل گرفتیم که شهرداری تهران دو سال و نیم در تنش مالی به سر می برد و حتی سال ۹۹ برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مجبور به دریافت قرض شده بود اما در ۱۶ ماه گذشته ما یک ریال برای اداره شهر قرض نگرفتیم.

وی افزود: پروژه احداث آزادراه ۱۶.۵ کیلومتری شهید شوشتری(حد فاصل یاسینی تا رستگار) را مجدد فعال کردیم و یال غربی ادامه بزرگراه یادگار امام در دست اقدام است؛ در نیمه نخست سال آینده نیز دو فاز اولیه بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ به بهره برداری می رسد؛ همچنین اصلاح ۹۸ تقاطع بزرگراهی تهران که ۷۰۰ کیلومتر مسیر مردم را کوتاه می کند، در دستور کار است. با این اقدام طبق برآوردها ۶۰۰ هزار لیتر به صورت روزانه نیز در مصرف بنزین صرفه جویی می شود.

تمام مصوبات کمیسیون ماده ۵ به صورت هفتگی روی سایت بارگذاری می‌شود

زاکانی تاکید کرد: تهران در مسائل مختلف عقب مانده است به عنوان مثال در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی طبق برآوردهای صورت گرفته ۵۰۷ همت سرمایه نیاز داریم که از این عدد ۳۶۰ همت سهم نوسازی قطار شهری است.

زاکانی بیان کرد: یکی از کلیدی ترین نقاط شهرداری «کمیسیون ماده ۵» است که همه مصوبات آن به صورت شفاف هفتگی روی سایت بارگذاری می شود.

بازپس‌گیری ۱۰۳ ملک به نفع مردم

شهردار تهران ادامه داد: فقط با یک اقدام ۱۰۳ ملک ارزنده را به ارزش ۹۹۰۰ میلیارد تومان به نفع مردم پس گرفتیم و ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز با نظارت مرکز حقوقی شهرداری بازگردانده شد.

وی با اشاره به طرح «من شهردارم» گفت: ۴۸۰ هزار نفر از تهرانی ها تا این لحظه در سامانه «من شهردارم» اولویت پروژه های عمرانی محلات مختلف شهر را انتخاب کرده‌اند؛ مشارکت مردم در اداره شهر نه‌تنها اعتماد زاست، بلکه یکی از موانع جدی فساد نیز هست.

زاکانی تاکید کرد: یکی از چالش های موجود در شهرداری از گذشته تاکنون مسئله رشوه خواری اقلیتی از کارمندان بوده است؛ برای مقابله با این چالش ابتدا به سراغ آموزش کارکنان رفتیم و در قدم بعدی تا حد امکان ارائه خدمات شهرداری را از طریق شبکه و سیستم پیش بردیم تا ارتباط مردم با کارمندان به حداقلی ترین حالت ممکن خود برسد و بستر رشد فساد از بین برود. 

رونمایی از اپلیکیشن ویژه بازیافت؛ به زودی

زاکانی با اشاره به موضوع پسماند اظهار کرد: ۶۳ پیمانکار طرح داریم که در ۱۲۳ ناحیه به جمع آوری زباله میپردازند؛ این زباله ها در هشت مرکز جمع می شوند و نهایتا ۴۸۰۰ تن زباله به آراد کوه فرستاده می شود؛ در حال توسعه مراکز میانی بازیافت هستیم تا دست کم ۳۰ درصد از این بار کاسته شود؛ از این طریق بخشی از این زباله ها در همان پهنه‌های مرکزی تبدیل به کمپوست، گرانول و ....می‌شوند؛ همچنین اواسط اسفندماه اپلیکیشن ویژه بازیافت برای شهروندان رونمایی خواهد شد و با این اقدام بساط مافیای زباله و کودکان زباله گرد جمع خواهد شد.

شهرداری مسئولیت مستقیمی در زمینه ساماندهی معتادان ندارد

وی در ادامه افزود: روز اول گفتیم کارهای تهران با شهرداری است؛ آن بخشی از مسائل که مستقیم بر عهده شهرداری است را می پذیریم و در سایر موارد نیز کمک می کنیم که نهادهای دیگر وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در همین رابطه می‌توان به تشکیل قرارگاه اجتماعی شهرداری اشاره کرد؛ روزی که مسئولیت گرفتیم ۱۱۳۰۰ معتاد متجاهر در سطح شهر تهران پراکنده بودند؛ با اینکه شهرداری در زمینه سازماندهی معتادان مسئولیت مستقیمی ندارد اما خود را متعهد کردیم که پنج هزار تخت برای بستری کردن معتادها ایجاد کنیم زیرا معتادان را همانند خانواده خود می دانستیم؛ الان با گذشت ده ماه نزدیک چهار هزار معتاد را بستری کرده ایم و ۹ یاور شهر برای خدمت رسانی به آنها داریم.

به زودی طرح فروش متری مسکن را از طریق بورس آغاز می‌کنیم

شهردار تهران در خصوص قرارگاه مسکن بیان کرد: دولت سابق معتقد بود باید تهران را گران کرد تا جمعیت از آن خارج شوند. در حالی که در سال ۹۱ در تهران سالانه حدود ۳۰ هزار پروانه ساختمانی صادر می‌شد و سال گذشته تنها ۵ هزار و ۴۰۰ پروانه صادر شد؛ «قرارگاه مسکن» سال گذشته با هدف رونق صنعت ساختمان ایجاد شد و هدف‌گذاری ساخت ۱۸۰ هزار واحد در تهران انجام شده است.

وی درادامه با بیان اینکه طرح «مسکن متری» را با هدف جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و حفظ سرمایه شهروندان راه‌اندازی خواهیم کرد، اظهارداشت: مردم به زودی می‌توانند از بستر «بورس» اقدام به خرید کنند. در ۱۶ ماه اخیر حتی یک سانتی‌متر تراکم نفروختیم؛ پیشنهاد بودجه ما برای سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان است؛ بودجه امسال ۵۰ همت بود؛ این اعتبارات عمدتا از طریق مولدسازی و مشارکت تامین خواهد شد.

تلاش شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

زاکانی درباره موضوع آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی بیان کرد: ۲۳ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئولیت دارند؛ شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد کرد؛ روز دوشنبه بیش از ۱۰ ساعت با بزرگترین صنایع کشور یعنی سایپا، ایرانخودرو و مپنا جلسه داشتیم؛ سال گذشته ۱۲۵۰ هکتار فضای سبز به شهر اضافه کردیم و امسال به ۱۵۰۰ هکتار رسیده است.

مطلقا در برف غافل‌گیر نشدیم 

شهردار تهران گفت: مطلقا در برف روز یکشنبه غافل‌گیر نشدیم؛ ترافیک مقطعی اتوبان صیاد بخاطر تصادف و ترافیک اتوبان ارتش ناشی از مه‌گرفتگی بود؛ بیش از ۱۰هزار نفر از همکاران من شبانه‌روز برای برف‌روبی کف خیابان بودند؛ آنقدر شن ریخته بودیم که پلیس راهور نیز تشکر کرد و روز دوشنبه یک‌ تور ویژه خبرنگاری در منطقه ۵ تهران برای بازدید از فرایند برف‌روبی برگزار کردیم.

زاکانی افزود در ۱۶ ماه گذشته یک سانتیمتر تراکم در شهر تهران نفروخته‌و منابع شهرداری را از طریق انضباط مالی و مولدسازی سرمایه‌ها تامین کرده ایم؛ مطابق آمار شهرداری تهران سال گذشته ۹۹ درصد از منابع بودجه ای خود را تامین کرده است که این رقم در ۱۰ سال گذشته بی نظیر می باشد و فقط یک بار در سال ۹۵ چنین اتفاقی رخ داده است که در آن برهه نیز شهرداری وقت ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین بودجه خود از بانک شهر قرض گرفته بود.

ضرورت نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی و ون در پایتخت 

شهردار تهران تاکید کرد: باید ۵۰ هزار دستگاه تاکسی و ون در تهران نوسازی شوند و در این نوسازی ما به دنبال استفاده از خودروهای برقی هستیم؛ در بازدید از شرکت های خودروسازی قرار شد دو کارگروه نیز تشکیل شود و سپس در این کارگروه‌ها تا دهه فجر به تفاهم اولیه با شرکت های خودروسازی برسیم و به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برویم.

به دنبال استفاده از دوچرخه در سطح ایستگاه‌ها و محلات هستیم

شهردار تهران در رابطه با استفاده از دوچرخه های بیدود نیز گفت: در دوران مدیریت شهری قبلی تلاش بر این بود استفاده از دوچرخه تبدیل به فرهنگ شود و مسیرهایی نیز برای این کار در سطح شهر در نظر گرفته شده بود اما این مسیرها به خوبی جانمایی نشده بود؛ ما به دنبال اصلاح این رویه و استفاده از دوچرخه در سطح ایستگاه ها و محلات هستیم.

زاکانی در پاسخ به سوال مجری پیرامون شلوغی مراکز معاینه فنی در روزهای پایانی سال افزود: هم اکنون ظرفیت مراکز معاینه فنی شهرداری بیش از مراجعات صورت گرفته میباشد و به هیچ وجه این مراکز از مراجعه کنندگان اشباع نخواهند شد.

تا دهه فجر برای رفع دغدغه‌های پاکبانان اقدامات موثری صورت می‌گیرد

وی در رابطه با حقوق پاکبانان خاطرنشان کرد: پاکبانان تهران جز ۴۰ هزار نیروی پیمانکاری ما هستند؛ ۴ ماه است که در رابطه با معیشت آنها کار می‌کنیم و قرار است تا دهه فجر مسئله استمرار کار و دریافت به موقع حقوق آنها را با پیمان کار نهایی کنیم.

شهردار تهران در پایان پیرامون تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به استخدامی افزود: طبق قانون ما نمی‌توانیم نیروهای شرکتی را استخدام کنیم؛ شهرداری تنها به میزان افراد بازنشسته امکان جذب نیروی جدید دارد اما تاکنون به اندازه نصف میزان بازنشستگان جذب نیرو نداشته‌ایم.