کد خبر: ۹۲۴۱۵
تاریخ انتشار:۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
شروط13گانه کشورهای عربی برای قطر
آسوشیتد پرس لیست 13گانه شروط کشورهای عربی برای قطر را که شامل قطع روابط با ایران و لزوم برچیدن پایگاه نظامی ترکیه است، منتشر کرد.
ناطقان: خبرگزاری «آسوشیتد پرس» اعلام کرد به فهرست خواسته‌ها و شروط کشورهای عربی از قطر برای برقراری مجدد روابط - که از سوی نماینده دولت کویت به «دوحه» تحویل داده شده بود - دسترسی پیدا کرده و آن را منتشر کرد.

در این لیست 13گانه، مهمترین شروطی که شورای همکاری خلیج فارس برای قطر معین کرده شامل قطع تمام هرگونه روابط دیپلماتیک با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک این کشور است.

بر این اساس، دولت قطر فقط 10 روز وقت دارد شروط کشورهای عربی برای برقراری مجدد روابط را اجرا کند و در غیر این صورت، عواقب وخیم‌تری در انتظار دوحه خواهد بود.

کشورهای عربی از قطر خواستند تمام روابطش با گروه «اخوان‌المسلمین»، جنبش «حزب‌الله» لبنان، سازمان تروریستی «القاعده» و گروه تروریستی «داعش» را قطع کند.

در ادامه این لیست طولانی آمده است که قطر نباید به شهروندان چهار کشور مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده تابعیت داده و باید اتباعی را که هم‌اکنون در خاک کشورش هستند، اخراج کنند.

شورای همکاری خلیج فارس این اقدام را تلاشی در راستای ممانعت از دخالت قطر در امور داخلی کشورهای مذکور دانست.

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روز 15 خرداد در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام و این کشور را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کردند.