کد خبر: ۱۰۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
توتال در قرارداد منعقد شده جز مدیریت کار و مهندسی مخزن هیچ کاری دیگری را خود انجام نمی‌دهد.
ناطقان: بیژن نامدار زنگنه در نشست با فعالان اقتصادی خوزستان که در محل استانداری در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در قراردادهایی که فاینانس می‌شوند، کشور خارجی کاری نمی‌کند تا در داخل کشور طرف قرارداد اشتغال ایجاد شود، بلکه به دنبال آن است تا اشتغال و کار در کشور خودش ایجاد شود. در قراردهایی که به صورت فاینانس انجام می‌شوند، حدود ۷۵ درصد کار در کشور فاینانس کننده انجام می‌شود و باقی آن در داخل ایران است.  

وزیر نفت تصریح کرد: ساخت بخش کمی از تجهیزات در بحث قراردادهای فاینانس با چانه‌زنی های فراوان در اختیار ایران قرار می‌گیرد و عمدتا کارهای ساخت ساختمان و عمرانی در درون کشور انجام می‌شود. در این زمینه چاره‌ای نداریم و به دلیل اینکه پولی برای انجام کارها نداریم، مجبور هستیم تا بسیاری از کارها را با فاینانس انجام دهیم. این مساله باعث می‌شود تا تولیدی در کشور صورت نگیرد یا اگر تولیدی نیز انجام می‌شود با چنین شرایطی باشد.  
 
زنگنه با اشاره به این‌که قراردادهای IPC که در وزارت نفت امضا می‌شوند و پولی که می‌دهند پول آزاد و دلار نیست، عنوان کرد: توتال در قرارداد منعقد شده جز مدیریت کار و مهندسی مخزن هیچ کاری دیگری را خود انجام نمی‌دهد. توتال در این قرارداد نه حفاری می‌کند و نه لوله می‌سازد و باید سایر کارها را به صورت مناقصه در اختیار لیست شرکت‌هایی که وزارت نفت تایید می‌کند، قرار دهد.
 
وی ادامه داد: در این مناقصات اگر ۱۰۰ درصد کار را شرکت‌های ایرانی برنده شوند نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام ۵ میلیارد دلار در بحث قرارداد توتال می‌تواند در اختیار شرکت‌های داخلی قرار بگیرد. در این زمینه تنها یک شرط وجود دارد که باید شرکت‌های ایرانی دارای صلاحیت باشند. این صلاحیت، صلاحیت عبادی و سیاسی نیست، بلکه شرکت‌ها باید دارای صلاحیت فنی باشند.  
 
وزیر نفت اظهار کرد: ایرانی‌ها معمولا در کارهای فنی گیر می‌کنند و حتی در بحث قراردادها گاهی خطر این‌که شرکت‌های ایرانی از لیست مناقصه‌ها حذف شوند وجود دارد. برخی از شرکت‌های داخلی در ایران به حادثه افتخار می‌کنند اما در دنیا به دنبال آن هستند تا کارها بدون حادثه انجام شوند اما برخی از شرکت‌های داخلی به این‌که در کارهایشان کشته می‌دهند، افتخار می‌کنند.

زنگنه عنوان کرد: شرکت های داخلی باید یاد بگیرند تا در کلاس بین المللی کار کنند. در این زمینه در بحث قرارداد توتال اعلام کرده ایم تا برای شرکت های داخلی کارگاه آموزشی برگزار شود. همچنین توتال شرایط تایید صلاحیت شرکت ها را برای شرکت های داخلی شرح دهد. تا زمانی که توتال بخواهد از شرکت های برای بحث مناقصه ها دعوت کند حدود ۶ تا ۸ ماه فرصت باقی مانده و در این زمینه شرکت ها می توانند خود را با شرایط تطبیق دهند و خود را آماده کنند.

وی ادامه داد: شرکت های داخلی اگر در بخشی ضعف دارند با شریک خارجی خود را تقویت کنند و باهم در مناقصات شرکت و پیروز شوند. در قرارداد توتال اگر ساخت داخل تا ۱۰ درصد گران تر باشد، به شرکت داخلی کار واگذار می شود و این مساله در اسناد قرارداد آورده شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه اولویت در ادبیات حقوقی معنا ندارد، اظهار کرد: تمام شرکت های ایرانی معتبر را توتال ارزیابی کرده است و توان و مشکلات آنها را به طور کامل بررسی کرده است.

زنگنه عنوان کرد: قرارداد توتال برعکس قرارداد های فاینانس که محدودیت سقف بسیار جدی برای استفاده از ظرفیت های داخلی دارند، هیچ محدودیتی ندارند و در این زمینه امیدواریم تا حدود ۷۰ درصد از این قرارداد به شرکت های ایرانی اختصاص پیدا کند.  

وی افزود: اگر این کار انجام نگیرد از شرکت های ایرانی طلبکار خواهیم بود زیرا ۵میلیارد دلار کار برای آنها فراهم شده است و باید بتوانند کار را بگیرند. قرار است همه تجهیزات ساخته شود و نیاز به کارهای فراوانی است که باید شرکت های داخلی بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وزیر نفت گفت: پول برای این‌که بتوانیم صنعت نفت را با آن تکان دهیم وجود ندارد. اگر شرکت‌های بزرگ بتوانند برای انجام کارهای خارج از قراردادهای IPC فاینانس پیدا کنند، استقبال بسیاری از آن‌ها خواهیم کرد.  
 
زنگنه اظهار کرد: در خوزستان و مناطق نفت‌خیز بیش از ۸ هزار میلیارد دلار ثروت زیر پای مردم است. این پول زیر پای مردم است اما بیکار و گرسنه‌اند و به اینکه منابع را نگه داشته‌ایم افتخار می‌کنیم. جوانان بیکار و شرکت‌ها با ظرفیت زیر ۱۰ درصد فعالیت می‌کنند و به اینکه کاری انجام نمی‌دهیم افتخار می‌کنیم.  
 
وی ادامه داد: این منابع را برای چه روزی نگه داشته‌ایم. چه روزی تنگ تر از امروز که جوانان بیکار هستند. جوانان همه هستی ما هستند و باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه استفاده کنیم.  
 
وزیر نفت بیان کرد: معضل کشور اشتغال است و باید اشتغال در کشور ایجاد شود. چیز بعیدی نیست که در خوزستان ظرف مدت ۶تا ۷ سال، به تولید ۴.۵میلیون بشکه نفت برسیم و این مساله یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در استان که موجب زیر و رو شدن خوزستان می‌شود.  
 
زنگنه خاطرنشان کرد: منبع اولیه برای آغاز کارها که منبع مالی است باید مهیا شود تا بتوانیم پس از اجرای کار از محل طرح، پول آن را پرداخت کنیم. شرکت‌ها اگر بتوانند تجهیز منابع و پولی را مهیا کنند تا بتوان صنعت نفت و منطقه را توسعه داد، این کار را انجام دهند.

وزیر نفت همچنین در نشست هم‌اندیشی با مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که شامگاه (اول شهریور) در اهواز برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته دولت اظهار کرد: این سفر نخستین سفر کاری پس از رای اعتماد مجلس و انتخاب اعضای هیأت دولت است که به مناسبت هفته دولت انجام شده و هدف آن بیان فعالیت‌ها و دستاوردهای دولت است.  
 
و ی با اشاره به شهادت شهیدان رجایی و باهنر و نامگذاری هفته دولت گفت: آنچه شهیدان برای اعتلای ایران و جمهوری اسلامی انجام داده‌اند موجب زندگی امن ما و خواری و زبونی دشمنان شده است؛ جمهوری اسلامی مصداق شجره طیبه و دشمنان شجره خبیثه هستند؛ امیداریم بتوانیم راه شهیدان رجایی و باهنر و شهید تندگویان را ادامه دهیم.  
 
زنگنه با بیان این‌که برنامه ما در دوره جدید وزارت نفت ادامه طرح‌ها و برنامه‌های جاری با روحیه جدید است، تاکید کرد: در این دوره نقش جوانان و بانوان در صنعت نفت بیشتر خواهد شد و باید تجربه‌های پیشکسوتان به نسل جوان منتقل شود.  
 
وزیر نفت با اشاره به سیاست‌های دولت در حوزه نفت و گاز اظهار کرد: رئیس جمهوری بر این تاکید دارند که نفت باید پیشران توسعه و تحرک اقتصاد کشور باشد که در مرحله اجرا بخش مهمی از آن مربوط به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که آن را انجام دهد.  
 
زنگنه گفت: مسئله بیکاری جوانان معضل بزرگ کشور است که با افزایش فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف صنعت نفت با استفاده از منابع داخلی و خارجی می‌توان فرصت‌های شغلی فراهم کرد.  
 
وی تاکید کرد: انعقاد قراردادهای جدید نفتی از نظر سیاسی، اقتصادی، فنی و امنیت ملی برای ما مهم است و این قراردادها به چند روش در دست انجام است؛ برای بعضی از میدان‌ها نیز روش جدیدی دنبال می‌کنیم تا یک تحرکی در اقتصاد کشور ایجاد شود.  
 
زنگنه بیان کرد: مجلس با رای بالا، اعتماد تاریخی به وزیر نفت داشته و این رأیی است که به شما داده شده است؛ نشانه این رای حمایت مجلس از وزارت نفت است.  
 
وی عنوان کرد: تا کنون هر مجوزی از مجلس و دولت خواسته‌ایم به وزارت نفت اعطا شد لذا بهانه‌ای برای کار نکردن وجود ندارد و فقط باید کار کرد و توسعه داد و در دل مردم، جوانان و نسل آینده امید ایجاد کرد.  
 
وزیر نفت ادامه داد: صنعت نفت جایی است که ظرفیت سرمایه‌گذاری دارد و در مقابل سایر بخش‌ها جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارد.  
 
زنگنه اظهار کرد: زمانی در عسلویه تحول ایجاد کردیم و اکنون باید در اینجا تحول ایجاد کنیم؛ در مناطق نفت خیز جنوب فضایی مناسب و تعاملی خوب با مسئولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کار کردن وجود دارد.

وزیر نفت شب گذشته پیش از این نشست با مجریان طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در خصوص پیشرفت طرح‌های پشتیبانی از تولید تشکیل جلسه داد. وی که عصر چهارشنبه، اول شهریورماه به اهواز سفر کرد، امروز دوم شهریورماه در نخستین روز هفته دولت در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان حضور یافت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین