کد خبر: ۱۰۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
خواندن معنا و تفسير آيات قرآن كريم، به فهم درست آن و عملی كردن دستورات الهی در زندگی‌مان كمک می‌كند.
ناطقان: قرآن سر تا سر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هرشب تفسير آياتی از اين معجره الهی را برای شما آماده می‌كنيم. در این گزارش تفسیرآیه 91 سوره بقره را می‌خوانید:

وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنزِلَ عَلَیْنَا وَیَکْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِیَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ کُنتُمْ مُؤْمِنِینَ (91)

و چون به آنها گفته شود به آنچه الله نازل نموده ایمان بیاورید آنها گویند که ما ایمان می آوریم به آنچه بر ما نازل شده است و در حالی که آنان به علاوه از آن کفر می ورزند و در حالی که آن حق است و تأیید کننده است آنچه را که همراه آنان است ،(به اینها) به گو پس چرا پیامبران الهی را قبل از این کشتید اگر واقعا مسلمان بودید .

 

(وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ) هدف از این جمله آیه یهودیان مدینه می باشد یعنی زمانی که به آنها گفته می شود که ایمان بیاورید، آنها برای که ایمان نیاورند بهانه های دروغین مطرح می کنند .

(آمِنُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ) مراد از این قسمت آیه این است که ای یهودیان به قرآن که از جانب الله متعال بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده است ایمان بیاورید .

(قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنزِلَ عَلَیْنَا) این جواب یهودیان در مقابل دعوتی است که مسلمانان آنها را به اسلام می دادند آنها می گفتند ما فقط به کتبی همانند تورات و یا انجیل ایمان می آوریم که بر پیامبران قوم خود ما نازل شده است ، و ما به قرآن ایمان نمی آوریم زیرا قرآن بر محمد نازل شده و ایشان از پیامبران قوم ما نیستند .


آری این بیانگر تعصب قومی و فکری یهود را می رساند و واقعا تعصب یکی از بزرگ ترین اسباب و علل هلاکت می باشد ، آدم فهمیده هرگز تعصب ندارد و آنچه برایش مهم است حقیقت و واقعیت می باشد خواه آن را از هرکسی هم که بشنود قبول می کند برایش مهم نیست که چه کسی گفته است آنچه برایش مهم است این است که آیا این سخن و این مطلبی که گفته شده حق هست یا نه؟ اگر حق است آن را برسر و چشم می پذیرد و لو آن را دشمنش گفته باشد ولی اگر باطل و نادرست است آن را نمی پذیرد و لو اینکه محبوب ترین فرد در نزد او گفته باشد.

(وَیَکْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ) این جمله بیانگر عقاید یهودیان منکر قرآن زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را بیان می کند که آنان بجز کتاب خودشان دیگر کتاب آسمانی و بالأخص قرآن را قبول نداشتند و به آن کفر می ورزیدند .

(وَهُوَ الْحَقُّ) یعنی قرآن حق است ، آری قرآن حق است ولی فهم نادرست یهود باعث شده تا این حق را نپذیرند، آری واقعا هرکس می خواهد حق را بفهمد حتما باید به قرآن رجوع کند و هرکس تلاش دارد که بدون قرآن حق را بفهمد در این شکی نیست که صد در صد تلاش او به هدر رفته و بیهوده خواهد بود و هرگز به حق نخواهد رسید گرچه عمر نوح هم به اوداده شود و او تمام این عمر را در تلاش شناخت حق مصرف کند .

(مُصَدِّقاً لِمَا مَعَهُمْ) آری قرآن مطالب تورات را تأیید می کند که اصل آنها قبل از تحریف از جانب الله متعال بوده است .
(قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِیَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ کُنتُمْ مُؤْمِنِینَ) این جمله قرآن دروغ یهودیان را برملا و آشکار نموده و به آنها می فهماند که دروغ می گویند، آری زمانی که پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه وسلم و صحابه کرام رضی الله عنهم یهودیان را به اسلام و قرآن دعوت می دادند آنها بهانه می آوردند که ما فقط به کتابها ی ایمان می آوریم که برپیامبرانی نازل شده باشد که از قوم خودمان باشد، الله متعال در اینجا دروغ آنها گرفته و به آنها می فهماند که این یک بهانه دروغین است اگر شما واقعا راست می گویید که به کتابهای ایمان می آورید که به پیامبران قوم خودشما نازل گشته و پیامبرانی را قبول دارید که از قوم خودشماست پس چرا به بسیاری از پیامبران قوم خودتان ایمان نیاوردید که هیچ بلکه آنها را نیزکشتید، پس معلوم شد که درست نمی گویید و بهانه می آورید .

آری این قسمت آیه یکی از بزرگ ترین جرمهایی را که یهودیان در طول تاریخ مرتکب شدند را بیان می نماید که همان کشتن پیامبران الهی باشد، و این قسمت آیه درس مهمی را برای داعیان دین که در مسیر دعوت و راه پیامبران در حرکت اند بیان می دارد و آن اینکه (بروزهر نوع سختی در این راه امکان دارد که داعی دین باید با توکل بر الله و کمال صبر و نهایت حکمت ازآنها گذر نماید).
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین