کد خبر: ۱۰۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
وزیر راه و شهرسازی می گوید، در حال حاضر 11 میلیون حاشیه‌ نشین و 8 میلیون ساکن بافت فرسوده داریم که نشان دهنده نبود تعادل قابل توجه در کشور است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.
ناطقان: از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، «عباس آخوندی» روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت شهرهای جدید با تاکید بر اینکه ما در حوزه شهرنشینی در ایران با فرصت و تهدیدهای متعددی مواجه هستیم، بیان کرد: از نظر من تهدیدهای موجود در حوزه شهرنشینی تا حد زیادی به مساله عدم تعادل بستگی دارد، مساله ای که با توزیع نامناسب جمعیت در سرزمین، انباشت جمعیت در شهرهای بزرگ، حاشیه ‌نشینی بسیار گسترده،عدم ضرورت بازآفرینی شهرها از درون و پوسیدگی آنها و رشد سریع شهرنشینی طی حدودا 6 دهه متوالی در کشور وضعیتی سخت و نحوه الگوی نامناسب سکونت‌گزینی را در نظام جمعیتی کشور ایجاد کرده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تهیه 5 برنامه توسعه از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون، گفت، اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم وضعیت قابل قبول برای جامعه ایران و مسلمانان نیست.

آخوندی با تأکید براین که براساس اسناد و لیست اقدامات انجام گرفته در حوزه شهرسازی نمی‌توانیم بگوییم که در این حوزه کاری انجام نگرفته است، گفت: به واقع با وجود انجام تمامی این اقدامات آیا می‌توانیم بگوییم که در زمان فعلی به رفاه نسبی در کشور رسیده‌ایم؟ آمار کلی نشان می‌دهد که در حال حاضر 27 میلیون واحد مسکونی و 24 میلیون خانوار در کشور وجود دارد، با وجود آنکه خانه بیشتر از خانوار وجود دارد ولی شاهد توزیع قابل قبولی در کشور نیستیم چرا که همچنان 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی و2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در سراسر ایران وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما در زمان کنونی شاهد 19 میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی (حاشیه‌ نشین و ساکن در بافت فرسوده) بوده و کشور را در وضعیت عدم تعادل بسیار بسیار بزرگی می‌بینیم.

آخوندی در ادامه سخنان خود تعادل پایدار را یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در حوزه مهندسی اعلام کرد و گفت: به روشنی معلوم است که با وجود عدم تعادل در کشور، تعادل پایدار در شهرها به وجود نمی‌آید، مساله ‌ای که باید در سیاست، حوزه آکادمیک و برنامه‌ریزی به آن توجه شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم عدم تعادل در یک جامعه و شهر را دارای ظهور و جلوه‌های متعدد در آن منطقه دانست و گفت: بزرگترین مشکل ما در حال حاضر وجود تصور حل مشکل با شعار است، اما باید به این نکته توجه کنیم که آیا شعار بزرگتر از مسکن مهر در بخش مسکن در کشور سابقه اجرایی داشته است؟ اقدامی که این حجم از منابع کشور را درگیر خود کرد ولی در نهایت نتوانست تعادل لازم در شهر را ایجاد کند. بیاییم فکر کنیم که آیا این اقدام کمکی به ایجاد تعادل در کشور کرد و یا فرآیند عدم ایجاد آن را تشدید کرد؟

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: من به واقع از صاحب‌نظران می‌خواهم که راجع به این موضوع، عمیقا فکر کنند، چرا که این مورد با راه‌ حل فوری، شعار و کیمیاگری حل نمی‌شود.

آخوندی در ادامه بیان داشت: زمان فعلی فرصتی خوبی برای ما به شمار می‌رود چرا که تحولات شهری در ایران، مراحل نهایی خود را طی کرده و رشد شتابان را از دست داده است پس به نظر می‌رسد که هم‌اکنون به طور تقریبی با ثباتی در تغییر و تحولات جمعیت شهری در کشور روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، نتایج سرشماری مرکز آمار، تهران در سال 90 دارای جمعیتی بالغ بر 8 میلیون و 300 هزار نفر بوده و تا سال 95 به طور میانگین هرسال رشدی 80 هزار نفری را تجربه کرده است که در این مدت پروانه ساخت بیش از 700 هزار خانه مسکونی نیز صادر شده است، مواردی که همگی نشان می‌دهد تحولات جمعیتی دیگر کشش قبل را نداشته و مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

 به جای توسعه شهر به دنبال ارتقای کیفیت زندگی هستیم

آخوندی با تأکید براین که عدم توجه به موارد مذکور تنها باعث ایجاد خوابگاه‌های بدون حس زندگی شده و به نیاز کسی پاسخ نخواهد داد، گفت: در درجه اول هدف ما ایجاد قدرت خرید برای مردم است، طی 4 سال گذشته فشار زیادی بر ما مبنی بر ادامه روش قبلی در مداخله مستقیم وارد شد، امری که ناکامی آن و در نتیجه اتلاف منافع ملی در صورت پیشبردش به روشنی برایم معلوم بود، ولی امروز خوشبختانه آثار اقدامات ما در این حوزه آشکار شده است، درحال حاضر می‌بینیم که 260 هزار متقاضی صندوق پس‌انداز یکم وجود دارد و روزانه بیش از 800 نفر در آن ثبت نام می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه داد: قطعا با این روش مردم خود درباره نحوه سکونتشان تصمیم می‌گیرند، ما در این اقدامات به جای توسعه شهر به دنبال ارتقای کیفیت زندگی هستیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود تأکید کرد: هم‌اکنون وجود مدرسه، درمانگاه، مسجد و شبکه اجتماعی برای من در کنار واحدهای مسکونی مهم است، قطعا زنده بودن شهر برای من اهمیت دارد، ویژگی که برای رسیدن به آن گسترش فضای سبز ضروری است. بدون شک ایرانی‌ها برای زندگی به فضایی خاص نیاز دارند تا در آن خوشحال بوده و آرامش داشته باشند، آن‌ها در هر فضایی نمی‌توانند زندگی کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث حمل و نقل در شهرها نیز بیان کرد: قطعا در صورت سیستم حمل و نقلی مناسب بین شهرها دیگر نیازی به وجود شهرهای متمرکز مانند تهران و مشهد و امثال آن نیست و جمعیت به راحتی توزیع می‌شود.

هم اکنون بیش از 19 میلیون جمعیت شهری ایران در شرایط بد مسکنی در حاشیه شهرها و یا بافت های فرسوده شهری زندگی می کنند و دولت تلاش می کند با برنامه ریزی مناسب کیفیت زندگی این افراد را با نوسازی بافت های فرسوده شهری ارتقا دهد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین