کد خبر: ۱۰۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
امام جمعه موقت تهران:
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نباید هیأت‌های ما سکولار باشند، گفت: نباید خطبای ما و مداحان ما سکولار باشند، سکولار یعنی حتی از سیاست به معنای درست آن غریبه باشند و سیاست به معنای درست را هم تبیین نکنند، این گونه عملکرد سکولاریزه کردن هیأت‌ها و منبر و مداحی است.
ناطقان: آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به نسل‌کُشی و کشتار مسلمانان میانمار توسط حکومت این کشور، اظهار داشت: به حمدالله صدا و سیما در این عرصه خوب اطلاع‌رسانی کرده است، همه شما فجایع را می‌دانید، نزدیک به 400 هزار نفر را کُشتند و سر بُریدند و آتش زدند و آواره کردند، مین‌گذاری کردند که نتوانند به خانه‌هایشان برگردند، این یک فاجعه بزرگ انسانی است.

وی افزود:‌ بدون تردید در پشت صحنه این جنایات «رژیم صهیونیستی» قرار دارد و این موضوع را نماینده ویژه سازمان ملل گفته است که حامی اصلی نظامی ارتش میانمار «رژیم صهیونیستی» است، تردیدی نیست همان سلاحی که مسلمانان غزه را می‌کُشد مسلمانان میانمار را نیز می‌کُشد، آنجا قصه، دعوای مذهبی-قومی نیست، قصه یک دولت است، قصه یک ارتش است که پاکسازی قومی می‌کند، این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت، آنچه ما با آن مواجه هستیم دعوای یک گروه با یک گروه دیگر نیست، دعوا این است که یک دولتی یا قصاوت تمام مسلمان‌کشی می‌کند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد:‌ رهبر این جنایات زنی است که جایزه صلح نوبل را هم گرفته است و رئیس بنیاد صلح نوبل می‌گوید ما جایزه‌مان را از او پس نمی‌گیریم، باید هم نگیرید اگر پس بگیرید ما شک می‌کنیم، ماهیت شما استکباری و صهیونیستی است. به یاد داریم شما در کشور ما به چه کسی جایزه صلح نوبل دادید. شما نسبت به اسلام و قرآن کینه دارید اما به یاری خداوند اسلام پیروز است.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: به حمدالله کشور ما در این عرصه به خوبی موضع گرفت، مراجع عالیقدر تقلید موضع گرفتند، حوزه‌های علمیه موضع گرفتند، دولت محترم هم موضع گرفت، لیکن انتظار از دولت محترم این است که بیش از موضع‌گیری و محکومیت، در عرصه سیاسی و اقتصادی وارد شود و به این دولت بی‌رحم فشار بیاورد، در ماده 2 کنوانسیون 1948 نسل‌کُشی «جنایت» تلقی شده است، با تمسک به همین ماده است که انتظار می‌رود دیپلماسی کشور ما تهاجمی در این عرصه وارد شود، نمی‌گویم لشکرکِشی کنیم ولی می‌توانند فشار سیاسی و اقتصادی بیاورند تا جلوی جنایات گسترده این وحشی‌ها را بگیرند.

وی ادامه داد: این دفعه هم ما شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای به نام اسلامی که پسوند «اسلام» را با خودشان دارند ولی هیچ شباهتی به اسلام ندارند، در برابر این جنایات هستیم، این کشورها در یمن آدم‌کُشی و مسلمان‌کُشی می‌کنند، فعالیتی مقابل مسلمان‌کشی ندارند، این مایه تأُسف است، این جنایات تلخ است، بند بند وجودمان را می‌سوزاند، اما گویای یک نکته‌ای است مبنی بر اینکه اسلام به صحنه آمده است. گویای این نکته است که آنان از اسلام وحشت دارند، اگر اسلام مُرده بود و فعالیتی نداشت چرا این وحشی‌گری‌ها اتفاق می‌افتاد؟ به حمدالله اسلام به سرعت در پیش است و به فضل خدا در این عرصه اسلام است که حرف اول را خواهد زد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش با اشاره به همه‌پرسی در اقلیم کردستان، گفت: آرزوی دیرینه استکبار تشکیل یک اسرائیل در منطقه است که البته این آرزو را به گور خواهند برد، اولین مرحله‌اش همین تجزیه کردستان و برگزاری همه‌پُرسی در اقلیم کردستان است. به صراحت مقامات رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر این رژیم از برگزاری این همه‌پُرسی حمایت کردند، ایران مخالفت کرده است، دولت عراق و مجلس عراق مخالفت کرده است، ترکیه که همسایه آنهاست، مخالفت کرده است اما رژیم صهیونیستی حمایت کرده است، آیا نباید مسئول اقلیم کردستان این موضوع را بفهمد که در میدان رژیم صهیونیستی بازی می‌کند؟! مشروعیت و محبوبیتش کم شده است، دارد عراق را فدای خودش می‌کند، در خدمت رژیم صهیونیستی است، دقیقاً آنچه در حال انجام است، نقشه‌ای است که مورد حمایت رژیم صهیونیستی است و تجزیه عراق از امیدهای دهه اخیر است.

وی اضافه کرد: از زمانی که عراق از شرّ صدام راحت شد، از آن زمان تاکنون در پی تجزیه عراق بودند، امیدوارم مسئولان اقلیم کردستان سرعقل بیایند و دست از این توطئه صهیونیستی بردارند. توطئه گروهک‌های تکفیری توطئه اول‌شان بود که به حمدالله هم در عراق و هم در سوریه گروهک جنایتکار داعش نفس‌های آخرش را می‌کشد، بعد از اینکه این توطئه با دادن شهدای بسیار و فداکاری‌های بسیار از بین رفت، آنان دنبال آغاز توطئه جدیدی هستند و امیدوارم کشورهای همسایه و خود دولت عراق در این عرصه فعال‌تر باشد تا این توطئه انجام نگیرد.

به گزارش فارس، آیت‌الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز ماه محرم‌الحرام از هفته آینده و شروع هیأت‌های عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع)، اظهار داشت: منبر و محراب جای بازی‌های سیاسی، جناحی و قبلیه‌ای نیست و نباید منبر و محراب سکّوی حزبی این گروه یا آن گروه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت‌های برگزاری هیأت‌های عزاداری، افزود: گفتن مبانی نهضت اباعبدالله، مسئله مقاومت در راه خدا و عزت و ذلّت‌ناپذیری امام حسین (ع) و مسئله خستنگی‌ناپذیری و درس‌ها و عبرت‌های عاشورا از ارکان برگزاری مجالس عزاداری است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نباید هیأت‌های ما سکولار باشند، گفت: نباید خطبای ما و مداحان ما سکولار باشند، سکولار یعنی حتی از سیاست به معنای درست آن غریبه باشند و سیاست به معنای درست را هم تبیین نکنند، این گونه عملکرد سکولاریزه کردن هیأت‌ها و منبر و مداحی است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:‌ رکن دیگر برگزاری مجالس عزاداری «مداحان اهل بیت» هستند، این هنرمندان آیینی، رسالت دارند بر شور و شعور حسینی بیفزایند و روضه‌های مستند و اشعار پُرمحتوا بخوانند، این ارکان اگر رعایت شود، مجالس حسینی مجالس فاخری خواهند شد.



منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین