کد خبر: ۱۰۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
ناطقان- صالحی امیری: یکی از بزرگترین سرمایه‌های حال حاضر کشور عزیزمان ایران، نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته‌ای است که اگر در مسیر توسعه و تعالی، به‌خدمت گرفته شود نتایج قابل توجهی در بر خواهد داشت.
وجود نیروی انسانی جوان، برای برخی کشورها یک آرزوی دست نیافتنی است و حال آنکه امروز در ایران اسلامی با انبوه جوانان خلاق و با دانشی روبه رو هستیم که باید با مدیریت صحیح آنها را به چرخه مسئولیت وارد کنیم. اصولاً گردش مدیریت یک ضرورت قطعی است و همه مبانی دینی، عقلانی و حتی سیاسی دلالت بر گردش مدیریتی دارد. پرواضح است که این گردش و واگذاری به معنای نادیده انگاشتن تجارب بزرگان و خدمات پیشینیان نبوده و نیست. بلکه مراد انتقال تجربه به نسل جدید و رشد جوانان خلاق است.
بزرگان و پیشکسوتان باید کانون مشورت و بیان تجربه قرار بگیرند و در سیاستگذاری‌ها نقش مؤثر ایفا کنند و در کنار آنان جوانان متعهد با به کارگیری نیروی جوانی و خلاقیت خود در روند توسعه و پیشرفت تأثیر مضاعفی بگذارند. در غیر این صورت اگر نظام مدیریتی به یک دایره محدود و بسته تبدیل شود، در نتیجه با خطر اختلال مدیریتی مواجه و نظام مدیریتی فاقد خلاقیت ونوآوری به امری تکراری و غیر پویا مبدل خواهد شد. امری که در برخی کشورهای مرتجع همسایه به وضوح دیده می‌شود. واضح است که ضرورت واگذاری امور اجرایی به جوانان نه یک بحث سیاسی یا احساسی بلکه یک ضرورت عقلانی و استراتژیک است. اساساً جوانان به دلیل قدرت ریسک‌پذیری بالا و انگیزش لازم برای بروز توانایی خود می‌توانند به مسیر توسعه شتاب بیشتری ببخشند.
به خاطر داریم که سن مدیریتی کشور در ابتدای انقلاب به سن جوانی بسیار نزدیک بود و امروز هم می‌توان در سطوح اجرایی به توان جوانان مؤمن، متعهد و انقلابی امید بست. مگر در عرصه دفاع از ارزش‌های اسلامی و حفاظت از کیان سرزمینی خود، شاهد جانفشانی جوانان پاکباخته عزیزمان نیستیم؟
مطمئن باشیم که جوانان ما با همین عزم و اراده در میدان خدمت هم خوش خواهند درخشید. اگر سازوکاری تدوین شود که در همه دستگاه‌ها پیشکسوتان و مدیران با تجربه کانون سیاستگذاری قرار بگیرند و تجارب آنان به صورت نظام مند به نیروهای جوان منتقل شود، شاهد شکوفایی خلاقیت جوانان عزیزمان خواهیم بود.
یکی از عرصه‌های بروز خلاقیت جوانان فرهیخته و علم آموخته ما عرصه کسب و کار الکترونیکی است که ظرفیت جدید و بی‌مانندی خلق کرده است و امروز گردش مالی استارتاپ‌های انقلابی در تجارت و خدمات برخط به شهروندان به پا کرده است. شرکت‌های دانش بنیان مثال دیگری است که در عرصه میدان‌داری جوانان شاهد آن هستیم. نباید فراموش کنیم که غفلت از جوانان و نادیده گرفتن این سرمایه بی‌نظیر یک تهدید به شمار می‌رود. سیل میلیونی جوانان فارغ‌التحصیل اگر بموقع وارد چرخه مسئولیت‌پذیری و خدمت به جامعه نشود از یک سو به انزوا و دچار شدن به آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد و از سوی دیگر احتمال خروج مغزها از کشور و محروم شدن کشور از این سرمایه‌ها را افزایش می‌دهد.
بنابراین انتظار امروز جوانان مبنی بر ورود به چرخه مسئولیت و واگذاری امور اجرایی به آنان خواسته بی‌جایی نیست.
خوشبختانه دولت دکتر روحانی به نقش جوانان و تأثیر شگرف آنان بر روند توسعه باور عمیق دارد و تلاش‌های مناسبی در دولت دوازدهم برای به‌کارگیری نیروی خلاق جوانی صورت گرفته است و امیدواریم روز‌به‌روز شاهد مسئولیت‌پذیری بیشتر جوانان و درخشش نسل جدید در همه عرصه‌ها باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین