کد خبر: ۱۰۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای پرونده پزشک تبریزی تعیین وقت شده و محاکمه در ماه آینده صورت می گیرد.
ناطقان: حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگر نشست خبری در پاسخ به این پرسش که جایگاه دیوان محاسبات در رسیدگی به پرونده‌ها چگونه است و اینکه علت اعتراض‌های محمود احمدی نژاد در این راستا چیست، اظهار کرد: درباره این پرونده ها باید از خود دیوان محاسبات سوال کرد؛ چرا که آنان برای خود دادسرا و دادگاه دارند و در چارچوب اختیار خودشان به پرونده‌ها می پردازند به این صورت که چنانچه کسی از کارکنان دولت و حکومت تخلفی کند، دیوان محاسبات بر اساس اختیارات به آن رسیدگی می‌کند که اگر به وظایف قانونی این دیوان در متن قانون مراجعه کنید مشخص است که در کجا آنان اجازه انتشار پرونده‌ها را دارند و چگونه به مجلس گزارش می‌دهند و سایر موارد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر دیوان محاسبات در بررسی پرونده کسی به جایی برسد که تشخیص دهد جرمی وجود دارد آن را به قوه قضائیه ارجاع می دهد، اما اینکه در حال حاضر در زمینه احکامی که برای آقای احمدی نژاد اعلام کرده اند، محتوای پرونده ها چگونه است من اطلاعی ندارم؛ چرا که این موضوع به دیوان محاسبات مربوط می‌شود و آنان باید در صورتی که جرم را تشخیص داده اند به قوه قضائیه ارجاع دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نامتعارف به چه شکلی است و آیا کسانی که مبالغ اضافی را به خزانه کشور بازگردانده اند حق دارند آن را مجددا دریافت کنند یا نه اظهار کرد: آنکه در دیوان محاسبات انجام می‌شود من از آن خبری ندارم و این موضوع به دیوان محاسبات مربوط می شود که باید از خود آنان سوال کنید. اما از ناحیه دولت کسی به عنوان متهم به دستگاه قضایی معرفی نشده است. قوه قضائیه نیز بر اساس گزارش‌های دیوان محاسبات در این زمینه عمل می کند که اگر آنان محکوم شدند باید مال اضافی را بازگردانند و حتی شاید مجازات هم بشوند اما نکته این است که همه در این پرونده مرتکب جرم نشده‌اند؛ برخی پولی را که گرفته اند باید بازگردانند و در برخی موارد هم گیرنده پول مجرم نبوده بلکه کسی که پول را داده، مجرم بوده است و من نیز از روند بررسی این موضوع در دیوان محاسبات که در رسانه ها مطرح شده، گزارش دقیقی ندارم.

وی ادامه داد: کسانی که در دیوان محاسبات یا در هر جای دیگر گفته‌اند که این موارد مشکل قانونی نداشته ما از آنها یک سوال داریم آن هم اینکه آیا تمامی بانک‌ها، موسسه ها،‌ شرکت‌ها و دفاتر بیمه ای که مسئولانش از آنها پاداش دریافت کرده‌اند و مبالغی را در پایان سال به عنوان پاداش برای خود برداشته‌اند، سودده بوده‌اند یا خیر؟ اگر سودده بوده‌اند که مشکلی ندارد، اما اگر چنین نبوده حتما اشکال دارد و تا آنجایی که ما خبر داریم همه این بیمه ها،‌ شرکت‌ها و بانک‌ها سودده نبوده‌اند.

بر اساس این گزارش، محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده نویسنده کتاب شنود ارواح، گفت: جلسه‌ای برگزار شده، اما هنوز حکمی صادر نشده است و گویا نیاز به جلسه دیگری دارد، البته متهمان بازداشت نبودند و نمی‌دانم الان بازداشت شده اند یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از وکلا - نسرین ستوده - عنوان کرده که در کرج وکیل پرونده‌ای است که دختر مورد تعرض پدر قرار گرفته است، در این رابطه توضیح دهید گفت: با دادستان کرج صحبت کردم و مشخص شد این مطالب صحیح نبوده و کذب محض است. دادستان کرج به من گفت اینها یک خانواده‌ای هستند که با هم اختلاف دارند و بچه در اختیار مادرش است و پدر هم هفته‌ای یک بار می‌تواند فرزندش را ببیند اما اینها در خصوص زمان ملاقات اختلاف دارند.

وی افزود: برخی گفته‌اند پدر مشکل روانی دارد اما پزشک گفته پدر مشکلی ندارد و خوب است ملاقات با فرزندش صورت گیرد، اما موضوع اینجاست که این خانم وکیل هیچ یک از طرفین نیست.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی گفت: در خصوص این پرونده، افرادی از بستگان این پزشک مرده‌اند، باید بررسی می‌شد که خودشان مرده‌اند یا به قتل رسیده‌اند، قتل عمد بوده یا غیرعمد که اینها زمان برده است. در این مورد حتما باید پزشک نظر بدهد، حتی اگر تحقیقات توسط قاضی صورت گرفته باشد.

وی افزود: پزشک باید تشخیص دهد افراد با چه سمی مرده اند و غذا از کجا تهیه شده است. در این مورد یکسری از اطلاعات خلاف درآمد و در نهایت این پرونده منتهی به صدور کیفرخواست شده است. برای این پرونده تعیین وقت صورت گرفت و محاکمه در ماه آینده صورت می گیرد. درخواست استفساری شده بود که جواب آن آمده است.

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه پرونده بابک زنجانی به وسیله چند قاضی مورد بررسی قرار گرفته، خبرهای غیرموثقی مبنی بر کنار گذاشته شدن یکی از قضات رسیدگی کننده به پرونده شنیده شده، آیا این خبر مورد تایید است یا نه؟ عنوان کرد: خیر. پرونده وقتی به دادگاه رفت توسط آقای سراج مورد بررسی قرار گرفت اما وقتی ایشان به سازمان بررسی رفت طبیعتا دیگر نمی توانست کار قضاوت انجام دهد. نسبت به دو نفر در این پرونده حکم نقض شد و به شعبه هم ارض رفت، نهایتا یک جلسه مانده که به آخرین دفاعیات رسیدگی شود، اگر فردا جلسه ای باشد، آخرین جلسه رسیدگی است.

سخنگوی قوه‌قضائیه اضافه کرد: آقایان سراج، صلواتی و مقیسه به این پرونده رسیدگی می کنند و مشغول فعالیت هستند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخنان آیت الله مقتدایی در دیدار با قضات و مسئولان قضایی مبنی بر اینکه قوه‌ قضائیه باید پناهگاه مردم باشد و اینکه نظر قوه‌قضائیه در مورد این اظهارنظر چیست، گفت: بیش از همه و پیش از همه مقام معظم رهبری و قبل از ایشان حضرت امام به این موضوع تاکید داشتند . نظر ما هم این است که قوه‌قضائیه قطعا باید پناه مردم باشد. هر کس احساس می کند به او ظلمی شده باید حس کند که مرجعی هست که برای او نظم خواهی کند. قوه‌ قضائیه هم تلاشش همین است.

ادامه دارد ...

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین