کد خبر: ۱۰۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
هم مهدی طارمی و هم باشگاه پرسپولیس با انجام رفتاری غیر حرفه‌ای باعث شدند فدراسیون جهانی فوتبال بدون هیچ ملاحظه‌ای چنین حکم سنگینی را صادر کند.
ناطقان: داستان محرومیت مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس توسط فیفا هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و هر روز یک نکته از این قضیه روشن می‌شود. محرومیتی که قطعا از سوی فیفا اعمال می‌شود و به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی شانسی برای شکستن رای فیفا در این پرونده نداشته باشند.

وقتی چنین پرونده‌ای با چنین حکمی صادر می‌شود یعنی عواملی دست به دست هم داده‌اند تا این اتفاقات رخ بدهد، یعنی نفراتی به زبان عامیانه «گاف» داده‌اند و فیفا هم بدون هیچ رحمی حکم صادر کرده است.

در این پرونده خاص سه مورد قابل بحث وجود دارد. پولی که یک هوادار متمول به طارمی و رضاییان پرداخت کرد، دلیل محرومیت طارمی و البته دلیل محرومیت باشگاه پرسپولیس. در این گزارش قصد داریم که در خصوص این سه مورد مطالبی را عنوان کنیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

پول عابربانک کجا رفت؟

بعد از اینکه اعلام شد مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس به خاطر شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه از سوی فیفا محروم شده‌اند یکی از هواداران معروف پرسپولیس در صفحه شخصی‌اش مدعی شد در داستان بازگشت طارمی و رضاییان ملبغ یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به این ۲ بازیکن پول پرداخت کرده و حالا مسئولان باید پاسخ بدهند که این پول‌ها چه شده است.

پس از مطرح شدن این ادعا، این سوال مطرح شد که پول پرداختی این هوادار کجا خرج شده است. اما جالب است بدانید که سرنوشت این پول هنگفت چه بوده است.

مهدی طارمی و رامین رضاییان به ترتیب با قرارداد‌های ۷۰۰ و ۴۰۰ هزار یورویی به تیم ریزه اسپور ترکیه پیوسته بودند. بعد از اینکه مهدی طارمی اعلام می‌کند قصد بازگشت به ایران و به پرسپولیس را دارد یک نسخه از قرارداد توسط باشگاه پرسپولیس به طارمی فکس می‌شود تا او در همان ترکیه قرارداد جدید را با باشگاه پرسپولیس امضا کند، نکته این قرارداد مبلغ آن بود، یعنی ۹۰۰ میلیون تومان. این در شرایطی بود که قرارداد طارمی با باشگاه ریزه اسپور چیزی حدود ۲ میلیارد تومان بود.

هنگامی که طارمی به ایران برمی‌گردد ۲ نفر از دوستان طارمی (که نامشان نزد خبرگزاری میزان محفوظ است) نزد هوادار متمول می‌روند و به او جریان بازگشت طارمی و مبلغ پیشنهادی باشگاه پرسپولیس را می‌گویند. این ۲ نفر از این هوادار می‌خواهند در صورت امکان ما به تفاوت قرارداد طارمی با باشگاه ریزه اسپور و پرسپولیس (یعنی یک میلیارد و صد میلیون) تومان را به طارمی پرداخت کند تا طارمی با روحیه خوب! در پرسپولیس بازی کند. این هوادار هم قبول می‌کند و مبلغ هنگفت یک میلیارد و صد میلیون تومان را به طارمی پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که این مبلغ برای خود طارمی بوده و به عنوان مبلغ فسخ قرارداد با ریزه اسپور پرداخت نشده است.

بعد از طارمی هم رامین رضاییان به عنوان پول رضایت‌نامه از این هوادار متمول ۵۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کند و به پرسپولیس برمی‌گردد.

این بود ماجرای کامل یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی که عابربانک سابق پرسپولیس در قضیه بازگشت طارمی و رضاییان از ریزه اسپور به پرسپولیس پرداخت کرده است.

داستان محرومیت طارمی چیست؟

مهدی طارمی به شکلی عجیب به ریزه اسپور ترکیه می‌پیوندد و با این تیم طبق ادعای خودش «تفاهم‌نامه» نه قرارداد امضا می‌کند و هیچ‌وقت هم از باشگاه ریزه اسپور برای طارمی درخواست «آی تی سی» نمی‌شود. طارمی بعد از چند روز تمرین با تیم ریزه اسپور در تصمیمی احساسی به ایران برمی‌گردد. فضای بد تیم ریزه اسپور، کوچک بودن و بدون تماشاگر بودن این تیم، ضعف فنی و البته «کودتا» ترکیه بهانه‌هایی است که طارمی برای بازگشت به ایران دارد.

طارمی وقتی این موضوع را با دوستانش در میان می‌گذارد با مخالفت آنها برای بازگشت روبرو می‌شود اما اعلام می‌کند حتی اگر یک سال هم محروم شود برای او مهم نیست و می‌خواهد به ایران برگردد.

بعد از بازگشت طارمی به ایران او به مدیربرنامه‌هایش و وکیلش می‌گوید قراردادی با ریزه اسپور به صورت رسمی امضا نکرده است و تقاضای «آی تی سی» هم نشده، همین موضوع باعث امیدواری طارمی، وکیل، مدیربرنامه و حتی باشگاه پرسپولیس می‌شود. طارمی هم با عقد قراردادی به پرسپولیس می‌پیوندد و در فصل گذشته هم آقای گل می‌شود و هم به عنوان قهرمانی دست پیدا می‌کند.

چرا باشگاه پرسپولیس محروم شد؟

مسلما مهمتر از محرومیت فردی مهدی طارمی در این پرونده، محرومیت باشگاه پرسپولیس از ۲ پنجره نقل‌وانتقالاتی آینده است. مسئله‌ای که به راحتی می‌تواند به پرسپولیسِ آماده چند فصل اخیر فوتبال ایران چنان ضربه‌ای بزند که تا مدت‌ها اثراتش مشخص باشد.

در این پرونده و حکم فیقا محرومیت باشگاه پرسپولیس به خاطر «عدم صداقت» عنوان شده است و همین کلمه هم کلید ماجرا است. داستان از این قرار است که بعد از اینکه مهدی طارمی دلش می‌خواهد! از ترکیه به ایران برگردد باشگاه پرسپولیس سریعا دست به کار می‌شود تا دوباره طارمی را جذب کند، اما این وسط مشکلی وجود دارد و آنهم قرارداد طارمی با باشگاه ریزه اسپور ترکیه است. این قرارداد در تاریخ ۸ تیر ۱۳۹۵ منعقد شده بود و آنهم در شرایطی که طارمی بازیکن آزاد بود.

پس از اینکه طارمی اعلام می‌کند قصد بازگشت به پرسپولیس را دارد، قراردادی «جدید» از طرف باشگاه پرسپولیس با مهدی طارمی رو می‌شود که تاریخ آن برای ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ یعنی حدودا ۱۰ روز قبل از امضای قرارداد طارمی با باشگاه ریزه اسپور!

بعد از شکایت طرف ترکیه‌ای به فیفا باشگاه پرسپولیس اعلام می‌کند قبل از امضای قرارداد طارمی با ریزه اسپور، این بازیکن با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته است. با مطرح شدن این ادعا فیفا از باشگاه پرسپولیس می‌خواهد قرارداد ادعا شده را ترجمه کند و به همراه اصل قرارداد برای فیفا ارسال کند که این کار هم صورت می‌گیرد. پس از اینکه قرارداد به فیفا می‌رسد داستان آغاز می‌شود.

مسئولان فیفا به این قرارداد و رفتار باشگاه پرسپولیس شک می‌کنند و برای‌شان این سوال به وجود می‌آید که اگر طارمی با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته چطور بعد از پیوستنش به ریزه اسپور هیچ عکس‌العملی از طرف باشگاه ایرانی رخ نمی‌دهد و برای بازگشت این بازیکن به تیمش این باشگاه فعالیتی نمی‌کند.

همین مسئله کافی است تا فیفا به «اصل» بودن قرارداد باشگاه پرسپولیس با طارمی شک کند و در نهایت هم به باشگاه پرسپولیس را به اتهام «عدم صداقت» و وسوسه کردن طارمی در این پرونده از ۲ پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم کند. به زبان ساده یعنی اینکه اگر مسئولان باشگاه پرسپولیس در ماجرای طارمی و ریزه اسپور ورود نمی‌کردند و برای بستن قرارداد با این بازیکن دست به پرونده سازی نمی‌زدند هیچ‌وقت باشگاه پرسپولیس محروم نمی‌شود و نهایتا خود مهدی طارمی دچار محرومیت ۴ ماهه می‌شد.

فدراسیونی‌ها آب پاکی را روی دست طاهری ریختند

پس از تمام این کش‌وقوس‌ها و محروم شدن طارمی و باشگاه پرسپولیس صبح روز گذشته جلسه‌ای اضطراری با حضور مهدی تاج، علی اکبر طاهری و چند فرد حقوقی در فدراسیون فوتبال تشکیل می‌شود تا راه‌های برون رفت باشگاه پرسپولیس از این پرونده مطرح و بررسی شود.

در این جلسه طاهری حکم ۱۵ صحفه‌ای فیفا را نشان می‌دهد. پس از مطالعه حکم به طاهری گفته می‌شود که به خاطر تاکید فیقا روی «عدم صداقت» باشگاه پرسپولیس و طارمی هیچ شانسی برای شکستن رای ندارند. البته خوب است که باشگاه پرسپولیس تلاشش را برای شکستن این رای بکند، اما احتمال آن نزدیک به صفر درصد است. این یعنی هر زمانی که پرونده‌ای در فیفا مُهر عدم صداقت بخورد قطعا بازنده است!

به گزارش میزان، با مرور تمام این صحبت‌ها به این نکته می‌رسیم که هم مهدی طارمی و هم باشگاه پرسپولیس با انجام رفتاری غیر حرفه‌ای باعث شدند فدراسیون جهانی فوتبال بدون هیچ ملاحظه‌ای چنین حکم سنگینی را صادر کند. شاید طارمی و مدیران باشگاه پرسپولیس خیال می‌کردند با «کدخدا منشی» و ریش سفیدی می‌شود با فیفا هم مدارا کرد، اما مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال ثابت کردند با کسی تعارف ندارد، مخصوصا وقتی پای عدم صداقت در میان باشد.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین