کد خبر: ۱۰۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: یکی از شگردهای مجرمان سایبری، سوءاستفاده از کاربران فضای مجازی به بهانه ایام و مناسبت‌های مذهبی است.
ناطقان: سرگرد مهدی شکیب، اظهار کرد: متاسفانه سودجویان سایبری از احساسی بودن هموطنان سوءاستفاده کرده و در این ایام بیش از گذشته به دنبال اهداف مجرمانه خود هستند. این افراد سعی دارند با انجام تبلیغات گسترده و ارائه مسائل و مطالب مذهبی اهداف مجرمانه خود که همان سرقت اطلاعات کاربران است را عملی کند.

وی افزود: یکی از راه‌های سرقت اطلاعات کاربران، ارسال بدافزار بوده که معمولا در قالب فایل‌های ضمیمه شده به سیستم فرد قربانی نفوذ می‌کنند.

سرگرد شکیب دانلود نرم افزار‌ها و ادعیه‌های مذهبی ویژه محرم را مناسب‌ترین روش برای ارسال بدافزار دانست و گفت: با توجه به اینکه دانلود و دریافت مطالب مذهبی، زیارت عاشورا، نرم افزار‌های مرتبط در این ایام افزایش پیدا می‌کند لذا پیش بینی می‌شود ارسال این گونه بدافزار‌ها در ایام وجود داشته باشد؛ بنابراین هموطنان  باید دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: دریافت و دانلود فایل‌های مربوطه باید از سایت‌ها و منابع مطمئن صورت بگیرد و نباید به سایت‌هایی که فاقد اصالت لازم است،اعتماد کرد.

سرگرد شکیب همچنین به زائران اباعبدالله الحسین (ع) توصیه کرد: آگهی‌هایی که با موضوعات تور‌های زیارتی اماکن مقدسه، تهیه بلیط‌های رفت و برگشت در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، صرفاً جنبه تبلیغ داشته و تضمینی برای کاربران وجود ندارد تا اطلاعات وارد شده آن‌ها در امان باشد؛ بنابراین نباید به این نوع آگهی‌ها توجه و اطمینان کرد.

وی بهترین راه برای تهیه بلیط و انجام مسافرت‌های زیارتی در این ایام را خرید از سایت‌های معتبر دانست و گفت: سایت‌های ارائه شده از طریق منابع رسمی از قبیل: صدا و سیما، روزنامه‌های کثیر الانتشار و ... از جمله منابعی هستند که کاربران با آسودگی خاطر می‌توانند بلیط مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری بحث اصالت سایت‌های فروش بلیت‌های اینترنتی را بسیار مهم بر شمرد و گفت: بارگذاری سایت‌های جعلی و تقلبی یکی از مهمترین شگرد‌های مجرمانه‌ای است که در ایام مناسبتی صورت می‌گیرد و علت آن را می‌توان حساسیت زیاد، کمبود زمان و در نهایت دقت پایین کاربران در این زمان دانست؛ که این امر باعث به دام افتادن کاربران در هنگام خرید در سایت‌های جعلی و فیشینگ می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از سودجویان و مجرمان سایبری به امید کم دقتی و سهل انگاری هموطنان اقدام به راه‌اندازی سایت‌های جعلی موسوم به سایت‌های فیشینگ می‌کنند و به دنبال سرقت اطلاعات مهم کاربران هستند و در نهایت از حساب‌های بانکی کاربران برداشت غیر مجاز انجام می‌دهند.

سرگرد شکیب ادامه داد: خرید کردن از سایت‌های مراجع رسمی راهکاری مطمئن است چرا که تمامی سایت‌های مهم در فرم‌های ورود اطلاعات خود از پروتکل امن https استفاده می‌کنند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک دارای فعالیتی مجاز بوده و خرید کردن از آن‌ها با فراغ بال و آسودگی خاطر صورت می گیرد.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین