کد خبر: ۱۰۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با هدف کاهش دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه توسط هیات دولت در حال بررسی است.
ناطقان: حامد مظاهریان به تشریح وضعیت بازار معاملات مسکن و سیاست‌های آتی وزارت راه و شهرسازی برای تنظیم بازار پرداخت و گفت: یکی از گروههای اصلی هدف برای خانه دارشدن در برنامه های وزارت راه و شهرسازی خانه اولی‌ها هستند و تجربه جهانی می‌گوید کسانی که برای اولین بار می‌خواهند صاحب خانه شوند پول نقد کافی برای خرید همه خانه را ندارند و در کشور ما نیز همین‌گونه است و بنابراین سیاست کلی این است که بخش بیشتر را از طریق تسهیلات بانکی فراهم کنند و بهترین روش هم این است که ۸۰ درصد قیمت مسکن از طریق بانک تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود و ۲۰ درصد هم به صورت نقد آورده آنها باشد و این مبتنی بر آن است که بانک‌ها بر پس‌اندازهای آینده حساب کنند و از این طریق به اعطای وام اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر ۲۶۰ هزار نفر خانوار در صندوق پس‌انداز یکم حساب پس انداز دارند، گفت: نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در بافت فرسوده ۸ درصد و ۹ و نیم درصد در دیگر مناطق است و هر ۶ ماه با هر مقدار پس انداز این مبلغ دوبرابر می‌شود که کمک می‌کند فردی که بیشتر پس انداز می‌کند وام را زودتر دریافت کند.

مظاهریان در ادامه افزود: سیاست ما این است که ضمن افزایش رقم این وام و زمان بازپرداخت اقساط افزایش یابد و در عین حال تصمیم داریم دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در مرحله اول پیشنهاد اولیه به دولت این بود که دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ ماه به ۵ ماه کاهش یابد. یعنی زمان ماندن نقدینگی به جای یک سال، به ۱۰ ماه کاهش یاید تا خانوار زودتر صاحب خانه شود و از طرفی رونقی باشد برای بخش مسکن.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: نرخ سود تسهیلات در حال حاضر همان ۸ و ۹ و نیم درصد برای صندوق پس‌انداز یکم است که کمترین میزان سود تسهیلات بانکی و رقم مناسبی است اما قطعا هر چه نرخ سود کاهش یابد اقساط هم می تواند کاهش می‌یابد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، وی در خصوص تعیین تکلیف نهایی این بپیشنهاد، گفت: این پیشنهاد اکنون در هیأت دولت مطرح است که در قالب کارگروهی با حضور بانک مسکن و وزیر اقتصاد درحال بررسی است و اکنون در حال سنجش مشکلات بخش بانکی هستند و خوش بین به اجرایی نهایی این پیشنهاد هستیم.

مظاهریان با بیان اینکه صندوق پس‌انداز یکم منحصرا مربوط به بانک مسکن است، اظهار کرد: تا پیش از این دیگر بانک‌ها از ورود به ارائه تسهیلات مسکن منع می‌شدند اما از ۲ سال پیش این ممانعت برداشته شده ولی بانک‌ها حرکتی جدی نداشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت مسکن در کشور، یادآور شد: بازار با شیب ملایمی حرکت می‌کند و این نشانه رونق است اگر شیب شدید باشد قطعا به جهش ناگهانی قیمت‌ها می‌انجامد که از نطر ما خوب نیست ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که از رونق بخش مسکن در بخش مصرف دفاع می‌کنیم نه رونقی که منحر به سفته‌بازی می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره رقم افزایش قیمت مسکن در سال جاری خاطر نشان کرد: این رقم کمتر از نرخ تورم و معادل ۵.۶ درصد است در حالی که از رقم ۱۰ درصد تورم پایین‌تر است.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین