کد خبر: ۱۰۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که ایران به برجام عمل می‌کند، گفت: اگر می‌خواستیم در مذاکرات با ایران تمام موضوعات در ارتباط با این کشور را روی میز مذاکره قرار دهیم به هیچ جایی نمی‌رسیدیم.
ناطقان: آنتونی بلینکن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (NPR) در پاسخ به سوالی درباره این‌که کاخ سفید فکر می‌کند توافق هسته‌ای با ایران به اندازه کافی سخت نیست و قصد دارد دوباره بر سر آن مذاکره کند، با تکیه بر ادعاهای غرب و آمریکا در گذشته علیه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: پیش از هر چیز باید بگوییم که این یک توافق بسیار خوب است و چشم‌انداز دستیابی ایران به موادی که برای ساخت یک سلاح هسته‌ای کافی است را به میزان زیادی دور می‌کند.

بلینکن در ادامه با تکیه بر این ادعاها افزود: این توافق راه‌های ایران برای دسترسی به بمب را از بین می‌برد. زمانی که ما در دولت اوباما وارد مذاکره شدیم ایران در آستانه تبدیل به یک کشور هسته‌ای قرار داشت. این کشور در شرایطی قرار داشت که طی چند ماه می توانست اورانیوم با غنای پایین را به اورانیوم با غنای بالا تبدیل کند. اکنون این امکان به عقب رانده شده است. بنابراین این یک توافق بسیار خوب است که ما و تمام همسایگان ایران را امن‌تر کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد دولت ترامپ از "بند غروب" در توافق هسته‌ای که بر اساس آن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران به مرور منقضی می‌شود، اظهار کرد: ایران به طور قطع قبول نمی‌کرد که این محدودیت‌ها تا ابد ادامه یابد. در واقع زمانی که دولت بوش چشم‌انداز مذاکره برای رسیدن به توافقی با ایران را روی میز قرار داد، متوجه شد که ایران محدودیت‌های دائمی را نخواهد پذیرفت. اما حتی برخی شروط در این توافق که طبق بند غروب پس از 10، 15 و 20 سال منقضی می‌شوند، چیزهایی وجود دارد که دائمی هستند، شامل ممنوعیت همیشگی دستیابی به سلاح هسته‌ای طبق معاهده منع اشاعه که شامل بازرسی‌هایی است که دائمی هستند.

این مقام پیشین آمریکایی افزود: بنا بر این اگر دولتی در آینده با این تصمیم ایران مواجه شود که به سمت دستیابی به یک سلاح هسته‌ای برود، این دولت تمام ابزارهایی که ما برای مواجهه با آن را داریم در اختیار دارد. به علاوه این‌که اطلاعات بیش‌تری درباره فعالیت‌های ایران، چه افرادی دخیل هستند، مکان‌های مربوطه کجا هستند و این‌که فن‌آوری چیست را در اختیار دارد.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آمریکا می‌تواند به توافق بهتری دست یابد که به عنوان مثال رفتارهای دیگر ایران را پوشش دهد، گفت: در یک دنیای ایده‌آل ما بر سر تمام سوء رفتارهای ایران در داخل و خارج مذاکره می‌کردیم اما ما در دنیای واقعی هستیم نه یک دنیای ایده‌آل. تنها موضوعی که شرکای ما شامل اروپایی‌ها و روسیه و چین آماده بودند درباره‌اش مذاکره کنند، برنامه هسته‌ای بود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما می‌خواستیم وارد مذاکراتی شویم که تمام موضوعات در رابطه با ایران را روی میز قرار دهد ما هرگز به جایی نمی‌رسیدیم. ایران نیز یک برنامه هسته‌ای داشت که با تمام سرعت به جلو پیش می‌رفت. اکنون نکته مثبت این است که هم‌زمان که ما با فعالیت‌های دردسر ساز ایران در زمینه‌های دیگر مواجه می‌شویم، نگران این نیستیم که این کشور می‌تواند یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.

معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره اختلاف‌نظر میان اعضای تیم سیاست خارجی ترامپ بر سر توافق هسته‌ای و اینکه وزیر امور خارجه این کشور نمی‌داند رئیس‌جمهورش چه تصمیمی درباره توافق گرفته است؟ بیان کرد: من فکر می‌کنم که این یک چالش بزرگ برای دولت در تمام جبهه‌ها است. اینکه اغلب مشاوران ارشد وی فکر می‌کنند که سیاست یک چیز مشخص است و سپس روز بعد رئیس‌جمهور مطلبی کاملا مخالف را توئیت می‌کند. بنا بر این این موضوعی تعجب‌آور نیست.

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره ادعای دولت آمریکا مبنی بر این‌که ایران روح توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، تصریح کرد: این باور که گفته می‌شود ایران روح توافق را نقض کرده است باید گفت که هیچ روح توافقی وجود ندارد. توافق توافق است و ایران به این توافق عمل می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر اجرای توافق هسته‌ای نظارت می‌کند بارها آن را تایید کرده است. دولت ترامپ نیز این کار را کرده است. رئیس‌جمهور ترامپ تا کنون دو بار تایید کرده که ایران به تعهداتش عمل می‌کند.  اما اگر وی در فرصت زمان پیش رو نظرش را تغییر دهد و بگوید که آنها پایبند نیستند در این صورت چه چیزی تغییر کرده است؟
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین