کد خبر: ۱۰۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
طبق قانون باید در سال جاری ۱۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در تهران پر و مسلوب المنفعه شود که طی شش ماهه نخست امسال ۴۵۱ حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران مسدود و از برداشت غیرقانونی بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب آب جلوگیری به عمل آمد.
ناطقان: از ابتدای امسال تا ۳۱ شهریور ۴۵۱ حلقه چاه غیر مجاز در استان تهران پر و مسلوب المنفعه شده که سهم تهران بزرگ ۱۰۱ حلقه چاه، شهریار ۶۰ حلقه، رباط کریم ۳۶ حلقه، اسلامشهر ۳۷ حلقه، ری ۳۷ حلقه، ورامین ۳۱ حلقه، پاکدشت ۱۳ حلقه، دماوند ۶۹ حلقه، فیروزکوه ۵۳ حلقه و شمیرانات ۱۴ حلقه بوده است.

طبق آمار، انسداد ۴۵۱ حلقه چاه غیر مجاز باعث جلوگیری از برداشت و تخلیه بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب از منابع آبی استان شده که به گفته بختیاری - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران - طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تاکیدات انجام شده تا پایان امسال برنامه مورد نظر محقق خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد شش ماه نخست امسال در زمینه نصب کنتور هوشمند برای چاه های آب گفت: تاکنون بیش از ۱۸۲ دستگاه کنتور حجمی و ۱۷۶ دستگاه کنتور هوشمند (طرح فهام) روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان نصب شده است. اگرچه نصب کنتور حجمی و هوشمند برای همه چاه‌های هدف در دستور کار بوده و در حال انجام است، اما تمرکز ما بر نصب این کنتورها توسط بهره برداران روی  چاه‌های صنعتی است.

به گفته بختیاری، در سال ۱۳۹۰ شناسایی چاه‌ها آغاز شد و تاکنون به آنها اخطارهایی داده شده و اگر افراد به این اخطارها توجه نکنند، براساس قانون چاه آنها بسته می‌شود، به‌طوری که در سال گذشته ۳۰۰ حلقه چاه در تهران متوقف شد. همچنین قانون تعیین تکلیف کشاورزی می‌گوید تنها به چاه‌هایی که قبل از سال ۱۳۷۵ برای مصرف کشاورزی احداث شده‌ و چاه‌های خانگی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر پروانه داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریالی طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به منطقه تهران اختصاص یافت که بخشی از این اعتبارها صرف شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز شد و ۶۰ میلیون مترمکعب از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کرد. همچنین  سال گذشته ۷۰۰ کنتور در جهت کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی نصب شد.

بختیاری در پایان گفت: امسال نیز باتوجه به مهم شدن بحث آب در لایحه بودجه ۱۳۹۶ و برنامه ششم توسعه به موضوع چاه‌های غیر مجاز و به عبارت بهتر قاون احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی توجه ویژه‌ای شده است و همین مساله موجب شده تا برنامه ریزی مناسبی برای مسدود شدن چاه ها انجام شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین