کد خبر: ۱۰۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
افتتاحیه هفته فیلم برزیل در تهران با سخنرانی سفیر برزیل، رضا میرکریمی و جعفر صانعی مقدم همراه شد.
ناطقان: در این مراسم که عصر 15 مهر ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد پس از پخش تیزر فیلم‌های برزیل، سفیر کشور برزیل که از بانیان اصلی برگزاری این هفته بود با حضور در جایگاه ضمن تشکر از رضا میرکریمی، روبرتو برلینر و دیگر هنرمندان و عوامل برگزاری این مراسم گفت: خوشحالم که این شانس را داریم که فیلم «نیس»، روبرتو برلینر را در این برنامه ببنیم.

او در ادامه از فیلم‌سازانی چون شهرام مکری، بهتاش صناعی‌ها و محسن امیر یوسفی و سپس از سفارت برزیل و دست‌اندرکاران گروه «هنر و تجربه» که برای برنامه‌ریزی این هفته تلاش زیادی کرده‌اند، تشکر کرد.

سفیر برزیل در بخش دیگری از سخنانش گفت: علی رغم فاصله زیادی که بین برزیل و ایران وجود دارد ولی تشابهات زیادی هم با هم دارند؛ مثلا هر دو علاقه به فرهنگ دارند، برزیل هم مثل ایران سابقه زیادی در سینما دارد و از دهه ۱۹۳۰ وقتی صنعت سینمای برزیل ایحاد شد ستاره‌های سینمایی کمک کردند که این صنعت گسترش پیدا کند و در دهه ۱۹۶۰ با تاثیر پذیری از سینمای ایتالیا و فرانسه سینمای برزیل هم رشد کرد.

او افزود: سینمای برزیل در طول این سالها با ویژگی‌های خودش در جهان حضور پیدا کرده است، سینمای ایران نیز بسیار تاثیرگذار است‌ مثل عباس کیارستمی که به عنوان اولین نفر درهای سینمای ایران را رو به جهانیان باز کرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: متاسفانه ایران و برزیل سطح دانشی کمی نسبت به هم دارند. در حالیکه برزیل هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند در زمینه سینما هم در ایران شناخته شود.

سفیر برزیل با بیان اینکه "ما در این هفته نمایش فیلم‌های مستند، فیلم کوتاه و انمیشین و فیلم داستانی داریم" در ادامه اظهار امیدواری کرد: در طول این ورک‌شاپ‌ها گفتگوهای خوبی بین فیلم‌سازان ایرانی و برزیلی اتفاق بیفتد و مطمئن هستم که این نقطه شروع برای روابط فرهنگی غنی‌تر بین این دو کشور خواهد بود.

سپس رضا میرکریمی دبیر جشنواره‌ی جهانی فجر با حضور در جایگاه با اشاره به صحبتهای سفیر برزیل گفت:جناب سفیر تاریخچه خوبی را از سینمای ایران و برزیل گفتند و تشکر می‌کنم‌ بابت همتی که کردند تا این رابطه فرهنگی ایجاد شود.

او ادامه داد: در جهان امروز ارتباطات فرهنگی و به شراکت گذاشتن تجربیات فرهنگی از طریق رسانه‌های پر مخاطب به راحتی امکان پذیر نیست، در شرایطی که سینمای صنعتی جهان را پر کرده است، سینما بیشترین حقایق را می‌تواند به مردم نشان بدهد. سینمای برزیل بیش از ۵۰ سال است که با نوع نگاهی که دارد حرف‌های جدیدی را بیان کرده است.

میرکریمی با بیان اینکه با وجود مشترکات فرهنگی اما تبادلات فرهنگی کمی داریم،یادآور شد: ۱۲ سال پیش یک تفاهم نامه همکاری بین این دو کشور امضا شد و کمک کرد فیلم‌هایی ساخت شود.

او ضمن قدردانی از گروه «هنر و تجربه» ادامه داد: باعث افتخارم است که یک فیلم‌ساز برزیلی در کنار ماست که تجربه‌ی خوبی در سینمای مستند داشته و در کارهای تلویزیونی و سینمایی و همچنین فیلم "نیس" توانسته موفقیت‌هایی را کسب کند.

میرکریمی خاطرنشان کرد: ما برزیل را به خاطر فوتبال‌اش خیلی خوب می‌شناسیم و با توجه به اینکه در ایران، فوتبال و سینما طرفداران زیادی دارند، امیدواریم سینمای برزیل نیز در ایران شناخته شود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مشتاقم که شرایطی فراهم شود تا مروری بر سینمای برزیل در جشنواره جهانی فجر داشته باشیم و از هنرمندان این کشور دعوت کنیم تا در این جشنواره نیز حضور داشته باشند.


در ادامه‌ی افتتاحیه هفته ی فیلم برزیل در تهران، جعفر صانعی مقدم مشاور امور بین‌الملل گروه سینمایی هنر و تجربه با حضور در جایگاه بیان کرد: من به نمایندگی از شورا اینجا هستم که حضور شما را در هفته فیلم برزیل مقدم‌ بشمارم، ما در طول این هفته سه کارگاه برگزارخواهیم کرد که اساتید آن روبروتو برلینر از برزیل و از ایران شهرام موکری، محسن امیریوسفی و بهتاش صناعی‌ها خواهند بود.

او با اشاره به اینکه برپایی هفته‌ی فیلم برزیل در تهران، دومین هفته‌ی فیلم پس از برگزاری هفته فیلم ارمنستان است که توسط گروه «هنر و تجربه» برنامه ریزی شده است، ادامه داد:هدف از برگزاری هفته فیلم کشف و شناسایی سینمای کوتاه، مستند، انیمیشن و به خصوص سینمای هنری و تجربی کشورهای مختلف است که به خاطر سیطره نمایش فیلمهای هالیوودی امکان نمایش بر پرده سینما را ندارند.

صانعی مقدم خبر از برپایی هفته‌ی فیلم گرجستان در اواخر مهر ماه در موزه سینما و هفته فیلم آلمان از ۷  تا ۱۴ آبان ماه در خانه هنرمندان تهران و دو شهر دیگر ایران داد.

مشاور امور بین‌الملل گروه سینمایی هنر و تجربه در پایان گفت: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم فیلم‌های هنری و تجربی کشورهای مختلف را در سینماهای کشور به نمایش بگذاریم.

علیرضا شجاع نوری، سیف الله صمدیان، هوشنگ گلمکانی،امیرحسین علم الهدی، امیر اسفندیاری، عباس یاری، شهرام مکری، سروش محمدزاده، حسین کندری، بهتاش صناعی‌ها ،خاطره حاتمی و… از دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

پس از پایان مراسم افتتاحیه فیلم «نیسه،دیوانگی محض» به کارگردانی روبرتو برلینر برای حاضرین به نمایش گذاشته شد.

هفته فیلم برزیل در تهران با همکاری سفارت برزیل و گروه سینمایی هنر و تجربه برپا شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین