کد خبر: ۱۰۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰
یک متخصص بیماری های مغزی گفت: مصرف سیگار و الکل، ضربات مغزی در سنین جوانی، فشار خون، دیابت و کلسترول خون،افسردگی های طولانی مدت، احتمال آلزایمر در دوران سالمندی را چند برابر می کند.
ناطقان: مریم نوروزیان گفت : بیماری آلزایمر یک بیماری وابسته به سن است که عمدتا سالمندان را درگیر خود میکند و به صورت خیلی نادر در افراد کمتر از ۶۵ سال دیده می شود.

 

وی ادامه داد: از سن ۶۵ سالگی به بالا حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا به آلزایمر می شوند و خطر ابتلا به آن هر ۵ سال دو برابر می شود بطوریکه شیوع آن در افرادی که به سن ۸۵ سالگی می رسند حدود ۴۷ درصد است.

 

نوروزیان تصریح کرد: تخمین زده شده که حدود ۷۰۰ هزار بیمار آلزایمر در کشور وجود دارد؛البته این آمار بر حسب جمعیت حدس زده شده و تاکنون مطالعه دقیقی در این مورد انجام نشده است.

 

مدیر گروه طب سالمندی دانشگاه تهران: در گذشته امید به زندگی در جامعه ما پایین بود ولی درحال حاضر امید به زندگی در زنان ایرانی به سن ۷۶ سال و در مردان به سن ۷۳سال می رسد.

 

همچنین ادامه داد: طبق آخرین بررسی ها بیشترین سکته های قلبی در رنج سنی ۵۰تا ۶۰ سال است؛ فرد بعد از سکته قلبی، خطر ایجاد بیماری دمانس و آلزایمر در آن چند برابر می شود.

 

وی تصریح کرد: پیشگری از آلزایمر می بایست از کودکی شروع شود. کسانی که ژن آلزایمر را از پدر و مادرشان به ارث برده اند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. یاد گرفتن و آموختن سبب فعالیت مغز می شود و از آلزایمر جلوگیری می کند.

 علل تشدید آلزایمر در سالمندی چیست؟

متخصص بیماری های مغزی اظهار کرد: آمار های جهانی نشان می دهد که شیوع آلزایمر در کشورهای در حال توسعه زیاد است که یکی از علت های آن می تواند بی سوادی باشد. آموخته ها باعث رشد سیناپس های مغزی می شوند و کمتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. علاوه بر این افراد باسواد، بیشتر آگاهی دارند و بهتر از خود مراقبت می کند.

 

وی افزود: کسانی که در ۷ سال اول زندگی خود در روستا زندگی کرده اند بیشتر در معرض به خطر ابتلا به آلزایمر هستند، چون در معرض محرک های محیطی نبوده اند.

 

نوروزیان ادامه داد: مصرف سیگار و الکل، ضربات مغزی در سنین جوانی، فشار خون، دیابت و کلسترول خون، تبعات آلزایمر را در دوران سالمندی چند برابر می کند. همچنین افسردگی های دراز مدت در طول زندگی ، روابط اجتماعی و فعالیت فیزیکی بدن از عوامل ابتلا به آلزایمر است.

 

این متخصص بیماری های مغزی گفت: توصیه می شود افراد حتی در سن پنجاه سالگی ورزش را شروع کنند. سه روز در هفته پیاده روی تند کفایت می کند.

 

وی در آخر اظهار کرد: چیزهای جدید بیاموزید و مغزتان را فعال نگه دارید. زنان خانه دار می توانند هنرهای جدید مانند بافتنی و خیاطی بیاموزند و جوانتر ها نیز با یادگیری زبان دوم می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۴ برابر در دوران سالمندی از خود دور کنند.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین