کد خبر: ۱۰۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر داد:فاز سوم مرمت بنای موزه لاهیجان(مقبره کاشف السلطنه)اتمام به رسید .
ناطقان: ولی جهانی با اشاره به سیطره وسیع وظایف و مسئولیت های میراث فرهنگی و لزوم تعاملات بیشتر برای صیانت از این داشته های ارزشمند اظهارکرد:همکاری نخبگان، پژوهشگران و مردم یک ضرورت در پاسداشت میراث فرهنگی تلقی می شود .

وی، صیانت از ابنیه تاریخی را گامی موثر در توسعه فرهنگ بومی قلمداد کرد و افزود:امروز شاهد مرمّت ارزشمندترین بناهای تاریخی شهرستان لاهیجان به ویژه مسجد اکبریه، شیخ زاهد وهمچنین بنای کاشف السلطنه هستیم.

جهانی با بیان اینکه اولین مرمت بنای کاشف السلطنه بصورت اضطراری در سال 1389 با مصوبه شورای فنی گیلان به انجام رسید، اضافه کرد:در این مرحله چهار جهت نمای بیرونی مقبره با آجر نما سازی شد.

وی اضافه کرد:مرحله دوم مرمت بنای مذکور همزمان با مرحله اول در قسمت دو طرف فضای داخلی موزه با ایجاد و تغییراتی بصورت اضطراری در فواصل سال های 1390 الی 1393 با اعتبارات پیش بینی شده انجام شد و در نهایت مرحله سوم مرمت اضطراری این اثر ارزشمند در سالجاری با اعتباری قریب به هشتصدمیلیون ریال آغاز و در فواصل اجرای آن قسمت اداری و محوطه ها مقاوم سازی شد.

این مسئول؛رفع ترک در دیوارها،ساخت و ساماندهی سرویس بهداشتی،ساماندهی موتورخانه و همچنین ساماندهی فضای اداری در دو بخش حفاظتی و پرسنلی موزه را مورد بحث قرار داد و خاطرنشان کرد: فاز سوم عملیات مرمتی موزه لاهیجان با موفقیت به پایان رسید ژ.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآور شد: طرح اجرای مرمت اضطراری مقبره داخلی فضای موزه بعنوان آخرین فاز مرمتی در دستور کار این اداره کل در سالجاری قرار دارد و مذاکرات لازم برای تامین اعتبار آن با فرمانداری شهرستان لاهیجان و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان صورت گرفته است.

استان گیلان بیش از 2500 اثر تاریخی دارد که بیش از 1000 اثر تاریخی آن را بناهای تاریخی تشکیل می دهد و بیشترین بنای های تاریخی آن پس از رشت در شهرستان لاهیجان واقع شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین