کد خبر: ۱۰۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد گفت: اصل وفای به عهد در اصول بین‌الملل خیلی مهم است، همان‌طور که می‌دانید کنوانسیون‌های زیادی داریم که چندجانبه است و معاهدات بین‌المللی ربطی به عوض شدن حکومت‌ها ندارد به همین دلیل ترامپ نمی‌تواند بگوید چون در دولت اوباما برجام امضا شده است بی‌اعتبار است.
ناطقان: علی خرم روز سه‌شنبه در نشستی با عنوان "آمریکا منهای برجام، ممکن یا ناممکن؟" که به همت مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: همه ما سخنرانی دونالد ترامپ که چند روز پیش علیه ایران ایراد کرد را شنیدیم. سخنرانی ترامپ نه یک سخنرانی علیه ایران بلکه یک اعلام شکست بود. اعلام شکستی برای تفکرات ترامپ و تندروها در آمریکا که همه به آن اذعان دارند.

وی افزود: اگر ترامپ هتاکی کرد نشانه روش و منش شخصیتی اوست؛ چراکه ترامپ کسی است که از صحنه کشتی کج به عالم سیاست آمده است. ترامپ همیشه می‌خواهد در دایره توجه جهانیان باشد، اما جهان به این سخنان ترامپ توجه نکرد به طوری که موگرینی سخنان رییس جمهور آمریکا را رد کرد و یک ساعت بعد از این سخنرانی، روسای جمهور آلمان، فرانسه و انگلیس حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

وی با بیان این‌که «قبل از هر چیز باید جایگاه و وضعیت حقوقی برجام را تبیین کنیم»، گفت: در حقوق بین‌الملل معاهدات از حکومتی به حکومتی دیگر منتقل می‌شود و این‌گونه نیست که دولت جدیدی که روی کار می‌آید توافق قبلی را بتواند به هم بزند.

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد در همین خصوص افزود: اصل وفای به عهد در اصول بین‌الملل خیلی مهم است، همان‌طور که می‌دانید کنوانسیون‌های زیادی داریم که چندجانبه است و معاهدات بین‌المللی ربطی به عوض شدن حکومت‌ها ندارد به همین دلیل ترامپ نمی‌تواند بگوید چون در دولت اوباما برجام امضا شده است بی‌اعتبار است.

وی بابیان این‌که «برجام به امضا چند کشور رسیده است و یک معاهده چند جانبه محسوب می‌شود»، گفت: برجام تنها بین ایران و آمریکا نیست، در چنین وضعیتی یکی از طرفین نمی‌تواند بگوید من آن را قبول ندارم. 5 کشوری که برجام را  امضا کرده‌اند عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند پس جایگاه برجام محکم است و چون قطعنامه شورای امنیت نیز این توافق را تایید کرده است جایگاه حقوقی آن محکم‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر به سخنرانی ترامپ دقت می‌کردید او گفت" آنچه که انجام شده دیگر انجام شده است و من نمی‌توانم در مورد پایبندی ایران یا عدم پایبندی این کشور به برجام صحبتی کنم". در اینجا به خوبی روشن می‌شود که ترامپ هم می‌داند که تنها آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌تواند پایبندی یا عدم پایبندی ایران را اعلام کند.

خرم افزود: آمریکا نتوانست سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد؛ چراکه شما نمی‌توانید یک نهاد رسمی نظامی کشوری را به عنوان گروه تروریستی قلمداد کنید یا در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهید و این امر خارج از عرف بین‌المللی است.

وی ادامه داد: اما در چه حالتی یا حالاتی ممکن است برجام به هم بخورد؟ اگر ایران به تعهدات خود عمل کند و طرف مقابل هم به تعهدات خود پایبند باشد توافق هسته‌ای برهم نمی‌خورد، اما اگر ایران برجام را نقض کند توافق به هم می‌خورد. دومین حالت این است که آمریکا از برجام خارج شود و سعی کند تحریم‌ها را برگرداند و با فشار به ایران بخواهد شرایطی جدیدی را برای توافق هسته‌ای مطرح کند.

وی افزود: موگرینی به نوعی جواب این احتمال را داد و اعلام کرد که توافق هسته‌ای تمام شده و جای متمم و باز شدن مجدد را ندارد.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه گفت: در حالتی دیگر ممکن است آمریکا از برجام خارج نشود، اما فشارهای سیاسی را علیه ایران تشدید کند. در این حالت اگر اتحادیه اروپا، روسیه و چین به موضع خود پایبند باشند ایران سخت و محکم می‌ایستد و به راه خود ادامه می‌دهد. اما اگر آمریکا فشار بیاورد و ایران شرایط آمریکا را نپذیرد و دیگر کشورها هم از ایران حمایت کنند در این صورت برجام بازهم به راه خود ادامه می‌دهد.

وی در همین خصوص اظهار داشت: اما اگر حمایت‌های اروپا، روسیه و چین از ایران برداشته شود و اروپا به نوعی تسلیم آمریکا شود در این صورت ایران به روز قبل از توافق هسته‌ای باز می‌گردد. در این حالت دنیا ممکن است این حرکت ایران را تحمل کند و یا آمریکا وارد درگیری نظامی با ایران شود که اروپا به هیچ وجه از این حالت خوشش نمی‌آید.

وی درباره آینده برجام گفت: در حال حاضر به دلیل شخصیت ترامپ یک نوع آشفتگی در واشینگتن به وجود آمده است. در آمریکا تلاش می‌کنند این موجود غیرمنتظره را هدایت کنند به طوری که حتی جمهوری خواهان به ترامپ گفتند تو تنها سلطنت کن، اما حکومت نکن و اداره کشور را بر عهده حزب قرار دهید، اما ترامپ  به این پیشنهاد توجهی نکرد.

خرم در همین خصوص گفت: به همین دلیل دو گروه در آمریکا که یکی شامل تندروها می‌شود قصد دارند بر ترامپ تأثیر بگذارند. تندروهایی مانند "جان بولتون" به ترامپ گفته‌اند که برجام را به کنگره واگذار کند، اما گروه دوم که معتدل‌تر هستند مانند وزیر دفاع و وزیر امور خارجه قصد دارند با کمک کنگره برجام را حفظ کنند. حال اگر وزیر امور خارجه موفق شود کار را در دست بگیرد اصل توافق هسته‌ای از دست ترامپ گرفته می‌شود، اما اگر تیم بولتون موفق شود ممکن است با کمک ترامپ کاری کنند که تحریم‌ها  بازگردانده شود و به این وسیله ایران را  عصبانی کنند تا به شرایط قبل از برجام برگردد.

وی با بیان این‌که «ایران باید یک دیپلماسی قوی در پیش گیرد تا به موفقیت برسد»، گفت: اولین نکته این است که ایران باید در کشور هدف کار دیپلماسی انجام دهد. حال چگونه ایران بدون حضور در آمریکا کار دیپلماسی را انجام دهد؟ جواب این است که ایران از طریق لابی دیپلماسی را در آمریکا پیش ببرد مانند اسراییل و عربستان که در آمریکا لابی دارند.

وی افزود: دیپلماسی دوم این است که ایران روی اتحادیه اروپا کار کند و با کشورهایی مانند فرانسه و آلمان همکاری کند و روی آن‌ها تاثیر بگذارد. اگر ایران موفق شود روی اروپایی‌ها تأثیر بگذارد و اجازه ندهد اروپا به اردوگاه آمریکا برود موفقیت زیادی به دست می‌آورد.

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد افزود: دیپلماسی سوم این است که با تمام جهان کار کنیم و با همه کشورها رابطه مؤثر داشته باشیم تا بتوانیم از حرکت مخرب آمریکا جلوگیری کنیم.

وی گفت: عقلای آمریکا روی سیستم سیاسی این کشور تأثیرگذار خواهند بود و تلاش خواهند کرد از برجام فاصله نگیرند. هیلاری کلینتون اخیراً گفته که سخنرانی ترامپ مایه شرمندگی آمریکا می‌شود بنابراین دموکرات‌ها دنباله‌رو ترامپ خواهند بود.

وی گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند که روش ترامپ را قبول ندارند چراکه متوجه شده‌اند رییس جمهور آمریکا نمی‌تواند حافظ صلح جهانی باشد.

خرم گفت: همان‌طور که اشاره شد ایران باید از طریق لابی در آمریکا کار دیپلماسی انجام دهد. به همین منظور ایران باید از ایرانیان مقیم و مورد اعتماد در آمریکا یک لابی ایرانی به وجود بیاورد تا به نفع مصالح ایران، این لابی کار کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین