کد خبر: ۱۰۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
سحابی کله اسبی یک سحابی تاریک در صورت فلکی جبار یا شکارچی است که از غبار کیهانی تشکیل شده و اشعه را به خود جذب می‌کند و در پس زمینه خود صورت فلکی جبار را به رنگی از خانواده قرمز دارد.
ناطقان: سحابی کله اسبی یک سحابی تاریک در صورت فلکی جبار یا شکارچی است که از غبار کیهانی تشکیل شده و اشعه را به خود جذب می‌کند و در پس زمینه خود صورت فلکی جبار را به رنگی از خانواده قرمز دارد.

این سحابی در زیر ستاره نطاق که یک ستاره ابرغول در صورت فلکی جبار است، قرار دارد. فاصله ستاره نطاق با از کره زمین 820 سال نوری و فاصله سحابی کله اسبی از زمین 1500 سال نوری است.

درباره سحابی کله اسبی چه می‌دانید؟

سحابی کله اسبی برای اولین بار توسط ویلیام فلمینگ، ستاره‌شناس اسکاتلندی در سال 1888 در رصدخانه کالج هاروارد شناسایی و عکسبرداری شد. اگر چه این سحابی در سال 1900 نیز توسط اسحاق روبرت مشاهده شد، اما در سال 1910 ادوارد امرسون برنارد، ستاره‌شناس آمریکایی عکسبرداری شد و او دریافت که این سحابی شکلی شبیه سر اسب دارد. برنارد در سال 1913 اولین تصویر از این سحابی را منتشر و در سال 1919 آن را به ثبت رساند.

از این رو این سحابی در کاتالوگ برنارد که یک رده‌بندی علمی ستاره‌شناسی است با نام Barnard 33 به ثبت رسیده است.

سحابی کله اسبی در نزدیکی ستاره نطاق در صورت فلکی جبار قرار دارد. صورت فلکی جبار بخشی از کهکشان راه‌شیری است که منظومه شمسی و کره‌زمین در آن واقع شده‌اند.

با چشم غیر مسلح به سختی می‌توان سحابی کله اسبی را در آسمان دید. از روی زمین عرض سحابی کله‌اسبی به اندازه تنها یک چهارم عرض ماه دیده می‌شود، این در حالی است که عرض واقعی آن 3 سال نوری معادل نه تریلیون و 460 میلیارد و 800 میلیون کیلومتر (9.460.800.000.000) است. قطر ماه تنها 3500 کیلومتر است.

در یازدهمین سالگرد فعالیت تلسکوپ فضایی هابل، ناسا یک نظرسنجی برای مشخص کردن مهم‌ترین اجرام سماوی کشف شده با استفاده این از تلسکوپ برگزار کرد. بخش اعظم شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی سحابی کله اسبی را به عنوان مهم‌ترین اکتشاف صورت گرفته توسط هابل انتخاب کردند.

منبع:العربیه

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین