کد خبر: ۱۰۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
جانشین فرمانده کل ارتش گفت: ما برای اولین مرحله تکاوران تیپ ۶۵ نیرو مخصوص را به سوریه فرستادیم و انصافا توانمندی‌شان به گونه‌ای بود که یک تیپ مالک اشتر در آنجا تشکیل شد، تکاوران ما هم فرمانده این تیپ بودند و نیرو‌ها هم از تیپ فاطمیون بودند.
ناطقان: امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان از سال ۱۳۵۹ وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شده و از سال ۱۳۶۲ به عنوان فرمانده گروهان رسما وارد دفاع مقدس می‌شود. پس از پایان دفاع مقدس در سمت‌های مختلفی در ارتش ایفای نقش می‌کند تا اینکه در سال ۱۳۸۷ به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش انتخاب می‌شود.

وی پس از ۸ سال فرماندهی نیروی زمینی ارتش و اقدامات شایسته در جهت ارتقای توان رزم این نیرو، سال گذشته با حکم فرمانده کل قوا به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

در همین راستا بر آن شدیم تا ضمن دعوت از امیر پوردستان جهت بازدید از خبرگزاری تسنیم، با او درباره مسائل مختلف ارتش جموری اسلامی ایران به گفت‌وگو بپردازیم. در ادامه بخش اول این مصاحبه را می‌خوانید:

** تکاوران ارتش در تیپ مالک اشتر در سوریه، فرمانده هستند

* * مأموریت مستشاری که قبلا اعلام کرده بودید هنوز ادامه دارد؟ تکاوران ارتش یا تیپ ۶۵ و بقیه یگان‌ها هنوز هم مأموریت مستشاری در منطقه انجام می‌دهند یا نه؟ 

- امیر پوردستان: این درخواست را نه فقط بنده، بلکه کارکنان نیروی زمینی داشتند و فشار زیادی آوردند که باید در سوریه حضور داشته باشیم. رایزنی‌هایی با سردار سلیمانی و ستادکل نیرو‌های مسلح شد، مجوز‌های لازم صادر شد و ما برای اولین مرحله تکاوران تیپ ۶۵ نیرو مخصوص را فرستادیم و انصافا توانمندی‌شان به گونه‌ای بود که یک تیپ مالک اشتر در آنجا تشکیل شد، تکاوران ما هم فرمانده این تیپ بودند و نیرو‌ها هم از تیپ فاطمیون بودند.

در عملیات ۲۱ فروردین حقیقتا کار بزرگی انجام دادند. کاری کردند کارستان. کاری که در منطقه زیتان انجام شد کار بسیار ارزشمندی بود و تعداد زیادی از نیرو‌های جبهه النصره را به درک واصل کردند و اقتدار سربازان ولایتمدار را نشان دادند.

** امدادرسانی هواپیما‌های ترابری ارتش به جبهه مقاومت/ ماموریت مستشاری ادامه دارد

الحمدلله این حضور مستشاری کما فی السابق ادامه دارد و علاوه بر آن شاید چیزی که کمتر گفته شده باشد و من به آن اشاره می‌کنم، حضور پشتیبانی نیروی هوایی ارتش است که کارکنان نیروی هوایی با هواپیما‌های نهاجا نزدیک به سه سال است که دارند پشتیبانی می‌کنند. البته جنگنده‌های ما حضور ندارند، اما ترابری نیروی هوایی ما دارد کار انجام می‌دهد.

هم هواپیما‌های C-۱۳۰ و هم هواپیما‌های ۷۴۷ ما هستند و بسیاری از روستا‌هایی که در محاصره قرار گرفتند، توسط این هواپیما‌ها امدادرسانی می‌شود و این امدادرسانی و غذارسانی و سایر ملزوماتی که مورد نیاز روستا‌ها هست، دارد انجام می‌شود ضمن اینکه نیروی زمینی هم نیروهایش کما فی السابق حضور دارند.

** آیا سطح حضور مستشاری ما در سطحی است که نیرو و فرمانده اعزام می‌کنیم یا اینکه تجهیزات خاصی مثل توپخانه نیز به آنجا می‌بریم؟ 

- امیر پوردستان: نیرو‌هایی که در آنجا حضور دارند، نیرو‌های مستشاری هستند. امروز در سوریه یک بارقه امیدی هست و آن هم اینکه ارتش سوریه به خودباوری رسیده است و هم اقداماتی که من جا دارد از شهید همدانی یاد کنم که یک بنای بسیار نیکو را این شهید بزرگوار گذاشتند و دفاع وطنی یعنی بسیج را تشکیل داد.

این شجره طیبه‌ای که حضرت امام (ره) بنا نهاده است، ثمرات و نتایج شیرینی داشته یعنی شجره طیبه‌ای که "اصل‌ها ثابت و فرع‌ها فی‌السماء". ما می‌بینیم که وقتی داعش در عراق می‌آید ۲ لشکر ارتش عراق در موصل هستند و داعش با ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر می‌آید و این شهر را از این دو لشکر می‌گیرد. این یک ارتش فشل است.

اما وقتی حشد الشعبی قوی تشکیل می‌شود، ارتش قوت می‌گیرد جان می‌گیرد پا می‌گیرد و می‌آید در مقابل داعش می‌ایستد. همین حرکت را در سوریه هم می‌بینیم، ارتش سوریه ارتشی نبود که بتواند در مقابل النصره و داعش و احرار الشام بایستد، اما وقتی که بسیج شکل می‌گیرد و نیرو‌های مردمی آن رشادت را نشان می‌دهند، تدین‌شان و روح میهن پرستی‌شان سبب می‌شود که این‌ها جان بگیرد، این نهالی بود که شهید همدانی کاشتند و جا دارد به روح بلند ایشان درود بفرستیم.

** آیا نیرو‌های ارتش در آموزش دادن نیرو‌های ارتش سوریه نقش داشته‌اند؟

- امیر پوردستان: یک کار مشترک بود. بچه‌های ما مستقلا کاری را انجام ندادند. قرارگاه سپاه قدس در آنجا بود و نیرو‌های ما مامور به قرارگاه سپاه قدس بودند. یعنی متولی آموزش در سوریه و عراق، سپاه قدس است بچه‌های ما زیر نظر سپاه قدس کار انجام می‌دهند و مستقلا کاری را انجام نمی‌دهند. 

**  در بحث آموزش هم دخیل بودند؟

- امیر پوردستان: بله حضور مستشاری برای آموزش است، یک حوزه‌هایی تعمیرکار هم فرستادیم برای تعمیر تانک‌ها، اما با نظر سپاه قدس انجام شد. 

** خرید جنگنده سوخو ۳۰ همچنان در دستور کار

** موضوع خرید جنگنده به کجا رسید. این موضوع بازتاب زیادی در دنیا داشت. خریدجنگنده مبنایش چه بود و الان برنامه چیست؟

- امیر پوردستان: مبنای خرید جنگنده، نوسازی ناوگان نیروی هوایی ارتش است. ما بنا داریم ناوگان نیروی هوایی ارتش را نوسازی کنیم. با طرف روسی هم صحبت شد و موافقت هم شد، اما قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل مانع شد که این کار انجام شود. اما رایزنی‌ها با طرف روسی برای کسب موافقت جهت خرید جنگنده سوخو ۳۰ را ادامه می‌دهیم، اما فعلا قطعنامه‌های سازمان ملل مانع این کار هستند.

** پس خرید جنگنده منتفی نیست؟

- امیر پوردستان: خیر منتفی نیست.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین