کد خبر: ۱۰۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از روسای کشورهای مرتبط با آمریکا در جلسه‌ای که اخیرا در سن‌پترزبورگ داشتم به بنده گفت «آمریکایی‌ها شیطان هستند». همان جا یاد جمله سی و اندی سال قبل امام خمینی (ره) افتادم.
ناطقان: علی لاریجانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، گفت: برای نسل امروز انقلاب ضرورت داشت با این شخصیت مهم تاریخ انقلاب آشنایی پیدا کنند.

وی یادآور شد: در تماسی که چند روز قبل سیدحسن آقا با بنده داشتند، گفتند چنین بزرگداشتی 20 سال قبل برای حاج سیدمصطفی برگزار شد در حالیکه باید زودتر از اینها چنین بزرگداشتی برگزار می‌شد تا ابعاد شخصیتی، علمی و سلوک سیاسی و مجاهدانه ایشان برای جامعه روشن می‌شد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شخصیت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی یک شخصیت آب دیده‌ای بود. جمله «مصطفی امید آینده اسلام بود» امام خمینی (ره) حرف بزرگی بود. ایشان چه در مورد دشمنان و چه در مورد دوستان انقلاب هرگز غلو و تعارف نمی‌کردند. در این جمله امام نیز معنایی نهفته است. بنده در سخنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب امام خمینی تامل کردم و مشاهده کردم سخنان امام و انتخاب واژگان توسط ایشان با دقت انجام می‌شد. سنگین‌ترین جمله ایشان جمله «آمریکا شیطان بزرگ است» بود که شاید آن زمان کسی این مساله را باور نمی‌کرد. یکی از روسای کشورهای مرتبط با آمریکا در جلسه‌ای که اخیرا در سن‌پترزبورگ داشتم به بنده گفت «آمریکایی‌ها شیطان هستند». همان جا یاد جمله سی و اندی سال قبل امام خمینی (ره) افتادم.

وی ادامه داد: شاملو نیز در کتاب آیدا که توسط همکارش گردآوری شده است مصاحبه‌ای با یکی از نشریات غربی داشت که در آن مصاحبه نیم ساعت در خصوص بدی‌ها و شرارت‌های آمریکا سخن گفته است.

لاریجانی با طرح این مساله که چه خصوصیاتی در رهبران صدر انقلاب اسلامی بود که امام خمینی (ره) آن جمله معروف را بیان کردند، افزود: به نظر بنده یکی از این رهبران صدر انقلاب که به شهادت رسیدند و از حواریون امام بودند و مثل خود امام فدایی اسلام شدند، آیت‌الله سیدمصطفی خمینی بودند. سکوت و گذشت رهبران صدر انقلاب موجب تداوم یافتن راه انقلاب شد. در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ذکر شده است که «وقتی آخر جنگ شد خدمت امام رفتم و عرض کردم حاضرم خاتمه جنگ را اعلام کنم و شما من را محاکمه کنید امام بزرگواری کردند و خودشان این موضوع را به جان خریدند و آن جمله معروف را بیان کردند».

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و مرحوم حاج احمدآقا خمینی در پشت صحنه انقلاب نخواستند دیده شوند در حالیکه خیلی از مسائل را ساده، سهل و آسان می‌کردند.  

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید بهشتی نیز از جمله یاران صدر انقلاب بود که آماج تلخ‌ترین تهمت‌ها و توهین‌ها چه از سوی بنی‌صدر و یارانش و چه از سوی طرفداران انقلاب و یاران ولایت فقیه قرار گرفت. توهین‌هایی نظیر انحصارطلب، دیکتاتور و راست‌ پوتین از جمله تهمت‌ها و توهین‌هایی بودند که به ایشان زدند اما چرا ایشان پای انقلاب ایستاد، ایشان آبروی خود را فدای انقلاب و اسلام کرد.

وی با بیان اینکه حکومت کردن فدایی می‌خواهد، ادامه داد: یک نهضت وقتی زنده است که اینگونه فدایی‌های بابصیرت داشته باشد. ویژگی دوم یاران صدر انقلاب حفظ وجاهت روحانیت بود. کشمکش‌هایی در ابتدای انقلاب در میان بود و مباحثی مثل اسلام صفوی و اسلام علوی مطرح می‌شد که مناقشاتی را در کشور به وجود آورده بود. امام پس از شهادت حاج مصطفی در سال 56 گفتند «از ابتدای عصر اسلام تاکنون اطلاعات اجمالی در اختیار ماست و این روحانیون به ویژه روحانیون شیعه بودند که با زحمت‌های طاقت‌فرسایشان اسلام را حفظ کردند».

نماینده مردم قم ادامه داد: امام معتقد بودند «اگر بخواهیم اسلام در کشور پابرجا باشد باید فقه جواهری زنده باشد و روحانیون باید نگهدار آن باشند». پایداری ما امروز روی اصالت حرکت امام است که موجب حفظ انقلاب شد.

لاریجانی دینداری منبعث از عقلانیت را از پایه‌های تفکر یاران امام برشمرد و افزود: وقتی فکر یاران اصلی امام به ویژه شهید سیدمصطفی خمینی، شهید بهشتی و شهید مطهری را می‌بینیم مشاهده می‌کنیم قرائتی از دین را قبول داشتند که در آن پایه‌هایی از عقلانیت وجود دارد که این مساله بسیار حائز اهمیت است چرا که موجب بسط فرهنگی در جامعه می‌شود که مبنای آن عقلانیت است آن هم در شرایطی که در مقابل این تفکر، روش و تفکر احساسی  و زودگذر حاکم بود.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که تفکر دینی آن بر مبنای عقلانیت و فلسفه نباشد یا دچار تحجر می‌شود یا دچار التهاب. نمونه آن وهابیت و داعشی‌گری است که سطحی‌ترین برداشت احساسی و غیرعقلایی از دین دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در فلسفه اسلامی هیچ وقت بین عقل و وحی آنطور که در غرب مطرح می‌شود مغایرت و تقابل وجود نداشته است. این دقت نظر فلسفی در نوشتار و تفکر حاج آقا مصطفی به خوبی قابل مشاهده است.

لاریجانی متذکر شد: اگر روحیه حماسی در بستر عقلانیت پرورش نیابد هر چند که احساس و اغراض زودگذر ایجاد می‌شود اما به منافع ملی لطمه می‌زند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این نشست‌ها به توسعه اندیشه و مسلک امام خمینی (ره) کمک کرده به نحوی که نهضت و مسلک ایشان برای تداوم و حفظ انقلاب به جامعه شناسانده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حفظ مجموعه این مسلک و نهضت ضروری است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین