کد خبر: ۱۱۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
آثار هنرمندان ایرانی توانستند یک‌پنجم از فروش کل حراج را به خود اختصاص دهند.
ناطقان: بیست‌وسومین حراج خاورمیانه کریستیز که برای اولین‌بار در شو روم اختصاصی کریستیز در لندن برگزار شد، با فروش کلی ٥,٢٣٥,١٢٥ به کار خود پایان داد و سهم هنر ایران از ‌این‌ رویداد بیش از یک میلیون پوند بود. بیست‌وسومین حراج کریستیز خاورمیانه در حالی عصر چهارشنبه، ٢٥ اکتبر (سوم آبان) در حراج‌خانه کریستیز لندن برگزار شد که پیش از این ٢٢بار حراج خاورمیانه کریستیز در دفتر دوبی برگزار شده بود. در این دور از حراج ٥٧ اثر از ٤٤ هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات چکش خوردند که از این میان ٤٦ اثر به فروش رسید و ١١ اثر نیز خریداری نداشتند. سهم هنرمندان ایرانی در این رویداد ١٤ اثر از ١٢ هنرمند ایرانی بود که ١٠ اثر از ٩ هنرمند به فروش رسید. این در حالی است که آثار هنرمندان ایرانی توانستند یک‌پنجم از فروش کل حراج را به خود اختصاص دهند و فروش کلی ١,٠١١,٢٥٠ داشته باشند. یک اثر ایرانی ٢٠٠ هزار پوند و سه اثر نیز بالای صد هزار پوند به فروش رفتند که در میان ١٠ رکورددار حراج بیست‌وسوم خاورمیانه کریستیز قرار گرفتند.

رکوردداران حراج بیست‌وسوم

اما رکورد نخست این دوره از حراج کریستیز به دو هنرمند فقید عراقی اختصاص داشت که این دو هنرمند مشترکا این عنوان را به دست آوردند. جواد سلیم با اثر « فروشنده هندوانه» و محمود صبری با اثر « اندوه» هردو با فروش ٦٦٨ هزارو ٧٥٠ پوند رکورددار حراج بیست‌وسوم شدند، اما این دو هنرمند نیز نتوانستند رکورد دست‌نیافتنی پرویز تناولی در ٢٣ دوره کریستیز خاورمیانه را بشکنند. رکورد دوم حراج این دوره کریستیز به اثر شفیق عبود، هنرمند فقید لبنانی، رسید که تابلوی «اتاق عمودی» او ٣٦٨ هزارو ٧٥٠ پوند چکش خورد. محمود سعید، هنرمند فقید مصری، نیز با فروش ٣٢٠هزارو ٧٥٠ پوند در جایگاه سوم و رامسیس یونان، دیگر هنرمند فقید مصری، نیز با فروش ٢٤٨هزارو ٧٥٠ پوند در جایگاه چهارم قرار گرفت. اما رکورد پنج به اثر «عشاق ایستاده» پرویز تناولی با فروش ٢٠٠ هزار پوند اختصاص داشت که در میان رکوردداران این دوره حراج تنها هنرمند در قید حیات بود. فرهاد مشیری با اثر «کاسه شناور» به‌همراه دو هنرمند مصری و سوری در جایگاه ششم، علی بنی‌صدر با اثر «بسوزانش» به‌همراه یک هنرمند سوری در جایگاه هفتم، منیر فرمانفرمایان با اثر «تپش قلب» در جایگاه هشتم و منوچهر یکتایی با اثر بدون عنوان خود در جایگاه دهم رکوردداران این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه قرار گرفتند.
فهرست فروش آثار ایرانی

در حراج ٢٥ اکتبر کریستیز خاورمیانه، دو اثر پرویز تناولی از مجموعه «هیچ»های این هنرمند به قیمت ٢٠٠هزار پوند و ٣٥ هزار پوند به فروش رسید. اثر فرهاد مشیری نیز ١٧٥ هزار پوند چکش خورد و اثر علی بنی‌صدر نیز ١٥٠ هزار پوند به فروش رفت. اثر منیر فرمانفرمایان نیز ١١٢هزارو ٥٠٠ پوند و اثر منوچهر یکتایی نیز ٩٣هزارو ٧٥٠ پوند چکش خوردند. اثری از سهراب سپهری نیز به قیمت

٨٧ هزارو ٥٠٠ پوند به فروش رسید و آثار نصرالله افجه‌ای و رضا درخشانی نیز هردو ٦٢ هزارو ٥٠٠ پوند چکش خوردند. اثر کوروش شیشه‌گران نیز ٣٢هزارو ٥٠٠ پوند به فروش رفت. در بیست‌وسومین حراج کریستیز خاورمیانه، ٥٧ اثر برای حراج عرضه شدند که ١١ اثر به فروش نرسیدند که سهم ایران نیز از این میان چهار اثر از بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام و فرهاد مشیری بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین