کد خبر: ۱۱۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
بهرام قاسمی افزود: آنچه که قوه قضاییه مطرح می کند و نظرات آن دستگاه به عنوان یک قوه مستقل متین است. من درباره مباحثی که توسط قوه قضاییه مطرح شده اظهار نظر نخواهم داشت.
ناطقان: بهرام قاسمی 'دری اصفهانی' را یکی از چندین مشاورانی توصیف کرد که از ارگانی دیگر به وزارت خارجه و ستاد برجام معرفی شده و گفت: وزارت خارجه صلاحیت بررسی روابط پیدا و پنهان افراد را ندارد . این از وظایف نهادهای امنیتی کشور است.


سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه درباره دری اصفهانی و همچنین اظهارات محمد نهاوندیان درباره وی اظهار داشت: بررسی صلاحیت افراد از وظایف نهادهای امنیتی است که اگر مشکلی وجود دارد باید به اطلاع نهادهای مربوطه برسانند.

 

وی اظهارداشت: سخنان وزیر اطلاعات نشان داد برخی اتهامات به این شخص وارد نیست ، ایشان با وزارت اطلاعات هم همکاری داشته و خدماتی ارائه داده است.

 

قاسمی گفت: تعداد مشاورانی که توسط ارگان های مختلف در این زمینه معرفی شدند بسیار بالاست . آقای دری اصفهانی طی دهه های گذشته سوابقی دارد ، با بسیاری از وزرتخانه ها و سازمان های دولتی همکاری داشته و با وزارت دفاع همکاری مبسوط داشته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایشان خدمات ارزنده ای برای کشور داشته از جمله 1.7 میلیارد دلاری که به کشور بازگشت و موضوع دیگر بازگشت محموله طلا از خدمات شایان ایشان بود.

 
وی افزود: آنچه که قوه قضاییه مطرح می کند و نظرات آن دستگاه به عنوان یک قوه مستقل متین است. من درباره مباحثی که توسط قوه قضاییه مطرح شده اظهار نظر نخواهم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره نظرات آقای نهاوندیان هم نمی توانم نظری ارائه کنم اما آنچه که اطلاعات ما در وزارت امور خارجه بر آن صحه می گذارد و توسط وزیر اطلاعات در مصاحبه با یکی از رسانه های رسمی نیز مطرح شد، آقای دری اصفهانی عضو وزارت امور خارجه نبودند و توسط ارگان های دیگر به وزارت امور خارجه و ستاد برجام بعنوان مشاور معرفی شدند.

 
قاسمی اظهار داشت: در مورد سایر اشخاص اطلاعاتی نداریم، هیچ مقام قضایی صراحتا با نام و مشخصات در مورد سایر اشخاص گزارشی ارائه نکردند و ما از ماهیت آن ها بی اطلاع هستیم مگر اینکه نهادهای ذیربط درباره آن نظرات خود را ارائه دهند.


**مقامات ریاض به فرافکنی مشکلات خود عادت کرده اند

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات عادل الجبیر مبنی بر اینکه اگر کمک های ایران به حوثی ها نبود، جنگ تمام شده بود، اظهار داشت: موضع ایران درباره یمن روشن است، از همان ابتدای تجاوز و اقدامات خصمانه علیه مردم یمن، هشدارهای لازم به کشورهای منطقه و به خصوص کشورهایی که در این تجاوز نقش اساسی داشتند، داده شد.

 

وی افزود: بیاناتی که در ریاض مطرح می شود تازگی ندارد، ظاهرا تبدیل به عادتی شده که قابل ترک نیست و مقامات ریاض عادت دارند که مشکلات خودشان را با فرافکنی و کشیدن پای دیگران به آن پاسخ بدهند.

 
قاسمی تصریح کرد موضوع یمن روشن است و تجاوز معلوم است، مشخص است که چه کسانی با سلاح سنگین و بمباران مردم یمن را هدف قرار می دهند. این ها در عرصه رسانه ای و حقوق بشری کاملا روشن است و نمی توان بعد از چند سال با اشاره به نام دیگران، گناهی را که مرتکب شده اند به دیگران نسبت دهند.

 

** هنوز گزینه های معاونت سیاسی و معاونت اقتصادی وزارت خارجه قطعی نشده

 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه و اینکه آیا اشخاصی برای دو معاونت وزارت امور خارجه مشخص شده اند، اظهار داشت : تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه ادامه دارد، بخشی از تاپ چارت وزارتخانه خیلی زودتر به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسید و تکمیل بقیه قسمت ها هم روزهای آخر خود را می گذراند و به زودی سازمان امور اداری این چارت را تصویب می کند.
وی اضافه کرد اقدامات دیگری هم در کنار تغییر ساختار مطرح بوده که توسط کمیته های دیگر دنبال می شود، هنوز نفراتی که باید حوزه مسئولیت معاونت سیاسی و معاوند دیپلماسی اقتصادی را بپذیرند قطعی نشده و آنچه در رسانه ها مطرح می شود، گمانه زنی بیش نیست.
قاسمی گفت: از طریق رسانه ها انتصابات جدید را به زودی اعلام خواهیم کرد. تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه مسیر خود را طی می کند و ما شاهد وزارتخانه ای با ساختار جدید و عملکرد جدید خواهیم بود که بر اساس شرایط کشور و منطقه و نیازهای کشور تصویب خواهد شد.


** اجلاسیه دوم سران ایران، روسیه و آذربایجان در تهران

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر روسای جمهوری روسیه و آذربایجان به ایران و محورهای اجلاس سه جانبه تهران اظهار داشت: اجلاس نخست در باکو انجام شد و روز چهارشنبه اجلاسیه دوم را خواهیم داشت و در کنار این اجلاس دیدارهای دو جانبه هم برگزار می شود.

 

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه دستور کار این اجلاس بسیار وسیعی است و شامل موضوع بسیاری درباره مسائل دو جانبه، منطقه ای، بین المللی، مبارزه با تروریسم و همکاری بیشتر در این زمینه خواهد بود.

 

قاسمی یادآور شد: ما از بامداد چهارشنبه تا شامگاه میزبان این میهمانان در تهران خواهیم بود و درباره نشست مشترک و دیدار مقامات هم، برنامه ریزی ها انجام شده است.

 
وی یادآور شد: همراه این مقامات، هیات های عالی رتبه هم حضور خواهند داشت و فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم در مجموعه مسائلی که هر سه کشور و منطقه با آن ها روبروست رایزنی و مشاوره جدی داشته باشیم.


**سفر هیات انگلیسی به تهران لغو نشده است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره عدم برگزاری سفر هیات انگلیسی و لغو آن اظهار داشت: لغو و جابجایی زمان سفر متفاوت است، چیزی لغو نشده است و رفت و آمدهای ما با دولت انگلستان وتماس ها به خوبی در حال انجام است.

 

وی افزود: طی ماه های آینده تبادلات خوبی بین تهران و لندن خواهیم داشت و رایزنی ها بین دو پایتخت در سطح خوبی در حال برنامه ریزی است و انجام خواهد شد.

 
قاسمی گفت در مورد تاریخ سفر هیات کنسولی خبری نداریم اما همه مسائل در دستور کار دو طرف قرار دارد و در ماه های آینده شاهد آمد و شد ها و مذاکرات خواهیم بود.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین