کد خبر: ۱۱۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
ایرانی ها جزو ملیت هایی هستند که خیلی خوب با خواص سیر آشنا هستند و از آن استفاده می کنند. در شمال و جنوب ایران سیر جزو جدایی ناپذیر آشپزی است.
ناطقان: سیرتازه دو دو فصل بهار و پاییز به بازار می آید. به همین دلیل در طی این مدت بیشترین استفاده را از این سبزی پرخاصیت ببرید.

سیرتازه وقتی قبل از رسیدن کامل چیده شود شکل و شمایلی شبیه به پیازچه و عطر و طعمی میلایم تر از سیر رسیده دارد.

خواص تغذیه سیر تازه

این سبزی چند روزه ترد و تازه به میزان کافی ویتامین C، فسفر، منگنز، کلسیم، روی، مقدار کمی آهن و انواع ویتامین های B را در خود به ارمغان می آورد. یکی دیگر از مواد بسیار ارزشمند که در سیرتازه زیاد وجود دارد آلیسین Allicin است. آلیسین که بر اثر تبدیل آنریم آلیناز Alliinase بوجود می آید آنتی اکسیدانی بسیار قدرت مند است.

میزان کم کالری سیرتازه- هر شاخه ۵ گرم – و اسیدهای ارگانیک و سولفور موجود در آن سیر را به یکی از منابع تغذیه ای مهم تبدیل کرده است.

خواص سلامتی سیر تازه

سیرتازه سیستم ایمنی را تقویت می کند. گردش جریان خون را بهبود می بخشد. سلامت قلب را تضمین و از تشکیل سلول های سرطان و ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند.

یک به یک با جزییات این خواص را بررسی می کنیم.

تقویت سیستم ایمنی

مثل سیر رسیده که بوته ای سفید رنگ با حبه های منظم چیده شده است ، سیرتازه بهاره یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود. استفاده از سیرتازه درست مثل این است که شما ازیک واکسن قوی برای ابتلا به بسیاری از بیماری ها استفاده کرده اید.

سیرتازه نه تنها بدن شما را در برابر انواع سرماخوردگی ها محافظت می کند بلکه به دلیل نقشی که در تولید گلبول های سفید دارد یک بدن قوی و مقاوم خواهید داشت تا هیچ میکرب و باکتری و ویروسی جرات نزدیک شدن به بدن را نداشته باشد.

دستگاه گوارش سالم تر

سیرتازه خاصیت ضد التهابی بسیار بالایی دارد. به همین دلیل با استفاده از این سبزی تازه مشکلات گوارشی بخصوص در روده ها از بین می رود. خواص آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی سیرتازه کمک می کند تا باکتری های دستگاه گوارش به حد تعادل برسد.

گردش بهتر جریان خون

سیرتازه ویتامین C زیاد و آهن و مواد معدنی دارد که همه برای گردش بهتر جریان خون در اعضا بدن و سلول ها مفید است.

تولید گلبول های قرمز جدید خون که خاصیت دیگر سیرتازه است باعث می شود تا اکسیژن رسانی به سلول های بدن بهتر انجام شود. با اکسیژن رسانی بهتر سوخت و ساز سلولی و تغذیه سلول ها هم به نوبه خود بهتر و بیشتر می شود و بدن سالم تری خواهید داشت.

محافظت از قلب

تحقیقات متعدد نشان داده است آلیسین Allicin موجود در سیر و سیرتازه کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد. به همین دلیل سیر یکی از سبزی هایی است که مانع از بروز بیماری های قلبی عروقی ، سکته های مغزی و قلبی می شود.

واکسن سرطان

با خوردن سیر به دلیل منبع تغذیه سرشار از آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به سرطان یا بروز مجدد آن تقریبا صفر می شود. علاوه بر سرطان برای هر بیماری دوره ای سیر یک روش درمانی گیاهی فوق العاده است.

سم زدایی بدن

از آن جا که در زندگی امروز هر چه قدر هم رعایت کنیم انواع و اقسام سموم وارد بدن می شود لازم است هر چند وقت یک بار یک برنامه سم زدایی برای بدن تدارک ببینم. پس وقتی سیرتازه در اختیار دارید درست مثل یک خانه تکانی، تا می توانید سیرتازه میل کنید تا کبد، کلیه و خون از کلیه سموم و فلزات سنگین پاک شده و یک بدن سالم داشته باشید.

انتخاب سیرتازه و نحوه نگهداری

زمانی که سیر تازه به بازار می آید، آن هایی را که درست مثل پیازچه هستند خریداری کنید. چون در سیرهای تازه بزرگتر حبه ها در حال شکل گرفتن است و پوسته های زیادی دور آن وجود دارد و مجبور می شوید بیشتر این سبزی پرخاصیت را دور بریزید. دسته سیر تازه را در یک کاغذ مرطوب و بعد در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. با این روش می توانید آن ها را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید. می توانید آن ها را شسته و هم ساقه و هم برگه های سبز را به قطعات ریز تقسیم و در کیسه های کوچک به اندازه نیازتان بسته بندی کنید و در فریزر نگهداری بگذارید تا ماه های بعد هم بتوانید از آن ها استفاده کنید.

ولی پیشنهاد نت نوشت این است : در چند هفته ای که سیر تازه به بازار می آید تا می توانید از تازه آن استفاده کنید.

از همه قسمت های سیر تازه استفاده کنید

درست مثل پیازچه وقتی سر ریشه ای سفید سیرتازه را بزنید، قسمت سفید را برش داده و پوسته رویی را جدا کنید. از آن جا که ساقه های سبز سیرتازه مثل ساقه های پیازچه سرشار از موادمعدنی است ساقه هایی را که سبز هستند دور نریزید. بلکه آن ها را تمیز کرده و بشویید. با خرد کردن سیرتازه و ساقه های سبز می توانید از آن ها در سالاد، پخت انواع سوپ و آش همراه با سایر سبزیجات یا حتی به عنوان سبزی خوردن استفاده کنید. یا آن را خرد کرده و در سبزی پلو همراه با سایر سبزیجات مخصوص پلو استفاده می کنند.

با خرد کردن ریشه و ساقه ترکیبی از رنگ های سبز و سفید با خواصی بی شمار دارید که در بیشتر غذاها از جمله پیتزا یا نان سیر می توانید از خواص جادویی سیر استفاده کنید.

نگران بوی سیرتازه نباشید چون برخلاف بوته سیر، سیرتازه بوی ملایمی دارد و با خوردن کمی کاهو و جعفری و گشنیز هم بدن تان را بیشتر سم زدایی کرده اید و هم بوی سیر کاملا از بین می رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین