کد خبر: ۱۱۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
عربستان سعودی روز شنبه از رهگیری و انهدام یک موشک بالستیک بر فراز ریاض خبر داد و اعلام کرد که این موشک از سمت یمن شلیک شده است. درست در روزی که سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان در عربستان از سمت خود استعفا کرد. اتفاقاتی که عده‌ای سعی می‌کنند مثل همیشه به ایران ربطش دهند.
ناطقان: دیروز (شنبه) رسانه‌های حکومتی عربستان سعودی گزارش دادند که یک موشک بالستیک از سوی نیروهای حوثی در یمن به سوی ریاض شلیک شده که این موشک بالستیک در نزدیکی فرودگاه ملک خالد در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان رهگیری و ساقط شده است. رییس‌جمهور ایالات متحده اولین واکنش را به پرتاب موشک به سمت عربستان نشان داد. دونالد ترامپ در جریان سفر ۱۲ روزه‌اش به کشورهای آسیایی مسئولیت شلیک موشک از یمن به پایتخت عربستان سعودی را متوجه ایران کرد و گفت: از نظر من حمله (به عربستان) کار ایران بوده است اما سامانه ضد موشکی ما بر آن غلبه کرد.

از طرفی رییس‌جمهور دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با یک رسانه عربی ادعاهایی بی‌اساس علیه ایران مطرح کرد و گفت: حوثی‌ها نمایندگان ایران هستند و دستورات آنها را انجام می‌دهند.  عبدربه منصور هادی در اظهارات خود مدعی شد که ایران خواستار جنگ است تا بتواند دو چیز را به دست بیاورد؛ یکی این‌که یمن را گذرگاهی برای بر هم زدن امنیت و ثبات عربستان سازد و بر مکه و مدینه که یک هدف استراتژیک برای ایران است سیطره یابد و دومی سیطره بر باب‌المندب است زیرا اگر بتواند بر باب‌المندب سیطره یابد دیگر نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد و از طریق باب‌المندب کشتیرانی را تهدید می‌کند.

ادعاهایی که مشخص نیست بر چه مبنایی مطرح شده اما با واکنش سریع و تند برخی مقامات ایرانی به خصوص نظامی‌ها مواجه شده است. ظهر امروز (یک‌شنبه) و در حاشیه مراسم ختم پدر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، بیشتر سوالات خبرنگاران از مسئولان حاضر در این مراسم جول محور این ادعای ترامپ و البته استعفای حریری می‌گذشت.

در موضوع حمله موشکی به عربستان، وزیر دفاع ایران با رد مشارکت ایران در این اتفاق و با اشاره به ادعای مسئولین آمریکایی درباره مشارکت ایران در اصابت موشک انصارالله یمن به فرودگاه عربستان گفت: مگر کسی از آمریکا سوال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می دهید؟

امیر حاتمی همچنین اظهار کرد: بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ داد امریکا ایران را متهم کند، البته از دشمن این موارد بعید نیست. دشمن از هر فرصتی برای اتهام‌زنی علیه ایران استفاده می‌کند و قطعا ما این مسئله را رد می‌کنیم.

مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی دیگر مسئولی بود که به این ادعاها واکنش نشان داد. سردار حسین دهقان در این زمینه گفت: مشکل آمریکایی ها این است که درک درستی از اتفاقات منطقه ندارند. موج بیداری اسلامی موجودیت آمریکا در منطقه را با مشکل مواجه کرده است، این تحلیل اشتباهی است که ایران این کار را  انجام داده است، مردم یمن خودشان در مقابل ظلم وستم به پا خواستند و بر همین اساس یمنی‌ها هم از خودشان دفاع می‌کنند.

دهقان ادامه داد: امروز باید از عربستان پرسید که به چه بهانه‌ای یمن را با همه تجهیزات و از هوا و زمین و دریا مورد هجوم قرار داده است، اما وقتی یمنی ها از خودشان دفاع می کنند عربستان دیگران را متهم می‌کند که آنها این کار را انجام داده‌اند.

از طرفی، دیگر مقام عالی‌رتبه نظامی کشور یعنی فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به ادعای مسئولین آمریکایی درباره مشارکت ایران در اصابت موشک انصارالله یمن به فرودگاه عربستان و در واکنش به ادعای مسئولین آمریکایی درباره مشارکت ایران در این اقدام گفت: ترامپ به ایران تهمت زیادی زده است. اصلا ما امکان انتقال موشک به آنجا را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است که بازسازی و برد آن را زیاد کرده‌اند و بدین وسیله انتقام خون شهدای مظلوم یمن را گرفته اند.

سردار محمدعلی جعفری در ادامه تصریح کرد: ترامپ حرف‌های غلط، بی‌اساس و دروغ زیاد زده و این مورد هم از این دست حرف‌هاست.

استعفای سعد الحریری موضوع دیگری بود که عده‌ای از رسانه‌های عربی تلاش کردند آن را مرتبط با ایران بدانند اما طبق گفته مسئولان ایرانی این استعفا بیشتر به صهیونیست‌ها و سعودی‌ها ارتباط دارد تا ایران.

در همین رابطه فرمانده سپاه با اشاره به استعفای حریری از نخست‌وزیری لبنان بیان کرد: استعفای ایشان وقتی در ریاض انجام می‌شود بنا به سفارش صهیونیست‌ها و عربستانی‌ها چنین کاری را کرده تا بتونه خدای نکرده لبنان را بهم بریزد.

***

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما از پشت پرده استعفای نابهنگام نخست‌وزیر لبنان در ریاض چیست؟ عنوان کرد: مفهوم این کار تعبیت ملت‌های آزاده از سرمداران وابسته خود نیست و ملت‌ها راه خود را پیدا می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه که ریاض با بیروت کرد همان کاری است که واشنگتن با ریاض می‌کند و همان‌گونه که واشنگتن دستور می‌دهد و ریاض عمل می‌کند، ریاض هم به بیروت دستور می‌دهد و سعد حریری عمل می‌کند.

از طرفی سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رییس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان گفت: پس از شکست توطئه‌های عربستان در لبنان، سعد حریری تلاش کرد فتنه جدیدی در لبنان ایجاد کند، اما موفق نشد و نتوانست از شرایط لبنان به نفع عربستان بهره‌برداری کند، بنابراین عربستان او را خواست تا استعفا دهد.

در همین زمینه محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: سعد حریری که چند سال پیش در گفت‌وگوی وحدت ملی با میشل عون و حزب‌الله به نخست‌وزیری رسیده و دوره‌ای توام با آرامش، ثبات و پیشرفت اقتصادی را در لبنان آغاز کرده بود، با فشار عربستان از نخست‌وزیری استعفا داد. اطلاعات به دست آمده از شروع یک ماجراجویی جدید توسط عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا حکایت دارد. با این همه مشکل این مثلث شوم این است که حتی دوستان‌شان هم به ایران نزدیک می‌شوند و در نتیجه مدیریت آنها را در منطقه تضعیف و خنثی می‌کنند.

به نظر می‌رسد اتفاقات خاورمیانه و البته داستان ادعاهای آمریکایی‌ها و واابستگانشان در منطقه علیه ایران همچنان ادامه داشته باشد و در روزهای آینده باز هم شاهد این نوع واکنش‌ها از سوی دیگر مسئولین ایرانی باشیم.

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور هم می‌گوید استعفای سعد حریری مشکوک و با تحریک عربستان بوده است. این استعفا مشکوک و با تحریک عربستان بود که کاری غیرمعقول و غیردیپلماتیک به شمار می‌رود و امیدواریم برای مردم لبنان بد نشود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین