کد خبر: ۱۱۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
ویتامین K2 برای سلامت استخوانی مفید است، زیرا در هدایت کلسیم به مکان های مورد نیاز، مانند استخوان ها، موثر عمل می کند.
ناطقان: در شرایطی که احتمالا با مواد مغذی شناخته شده ای مانند ویتامین های B و C آشنا هستید، اما ویتامینی وجود دارد که اگرچه شاید به اندازه آنها مشهور نباشد، اما ممکن است حتی از اهمیت بیشتری در پشتیبانی از سلامت مطلوب بدن انسان برخوردار باشد.

به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، ویتامین K اغلب به عنوان یک ویتامین شناخته می شود، اما در حقیقت شامل گروهی از ویتامین های محلول در چربی - K1 و K2 - می شود که می توانند به بهبود سلامت بخش های مختلف بدن انسان کمک کنند.

اگر ویتامین های K را به میزان کافی دریافت نکنید، برخی از فواید چشمگیر را از دست می دهید. فیلوکینون (K1) در سبزیجات سبز برگ یافت می شود. مناکینون (K2) در کره، زرده تخم مرغ، و غذاهای حیوانی یافت می شود و می تواند توسط باکتری های روده نیز تولید شود.

یکی از نقش های ویتامین K، که هر دو ویتامین K1 و K2 در این زمینه مفید هستند، فعالیت به عنوان یک عامل لخته کننده خون است. بدون ویتامین K یک بریدگی کوچک می تواند به یک فاجعه خونبار تبدیل شود. و البته انجام هر عمل جراحی در این شرایط می تواند زندگی فرد را در معرض تهدید قرار دهد.

اما جدا از فعالیت به عنوان یک عامل لخته کننده خون، ویتامین K به روش های دیگر نیز در حفظ عملکرد مناسب بدن تاثیرگذار است.

رشد استخوان های سالم و قوی

اگر فکر می کنید ویتامین D تمام آن چیزی است که برای بهره‌مندی از استخوان هایی سالم و قوی نیاز دارید، بهتر است تجدید نظر کنید. نتایج یک مطالعه با حضور بیماران مبتلا به پوکی استخوان نشان داد که ویتامین K می تواند از شکستگی های مهره تا 60 درصد، شکستگی های کفل تا 77 درصد، و دیگر شکستگی های استخوان تا 81 درصد جلوگیری کند.

مطالعه ای دیگر با حضور بیماران مبتلا به پوکی استخوان نشان داد که مصرف 45 میکروگرم ویتامین K2 در روز، در پیوند با مکمل کلسیم، توانست روند از دست دادن استخوان را متوقف کرده، تراکم استخوانی را طی دوره زمانی دو ساله مطالعه حفظ کرده و خطر شکستگی استخوان به میزان 65 درصد کاهش داشت.

در مقابل، بیمارانی که تنها مکمل کلسیم دریافت کرده بودند، 2.5 درصد از تراکم استخوانی کمری را طی دو سال از دست دادند.

ویتامین K2 برای سلامت استخوانی مفید است، زیرا در هدایت کلسیم به مکان های مورد نیاز، مانند استخوان ها، موثر عمل می کند.

ویتامینی با هویت تقسیم شده!

کاهش خطر بیماری های قلبی مرگبار

کلسیفیکاسیون عروق انعطاف پذیری قلب و شریان ها را کاهش می دهد و یکی از عوامل خطرآفرین مرتبط با بیماری قلبی عروقی است. ویتامین K همچون عاملی جادویی در این زمینه عمل می کند و از شکل گیری کلسیفیکاسیون پیشگیری می کند.

مطالعه ای که با حضور 16,057 زن به مدت 8 سال انجام شد، نشان داد که هر افزایش 10 میکروگرمی در مصرف ویتامین K، کاهش 9 درصدی در رویدادهای کرونری را به همراه داشته که به معنای احتمال کمتر تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی است.

مطالعه ای دیگر به ارزیابی رویدادهایی که با افزایش مصرف ویتامین K2 رخ می دهند، پرداخته و دریافت که مصرف روزانه 21.6 تا 32.7 میکروگرم از این ویتامین خطر بیماری قلبی عروقی را به میزان 27 درصد کاهش داده و در صورت مصرف بیش از 32.7 میکروگرم ویتامین K2 در روز این میزان به 57 درصد افزایش می رسد.

اگر این فواید برای تشویق به مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین K2 کفایت نمی کنند، احتمالا حقایقی که در ادامه به آنها اشاره می شود، شما را متقاعد خواهند کرد.

غلبه بر آرتریت، سرطان و زوال شناختی

مصرف ویتامین K به میزان کافی در روز کاهش زوال مفصلی در استئوارتریت (آرتروز) تا 47 درصد را به همراه دارد.

ویتامین K نشان داده است که در کاهش خطر ابتلا به دیابت تا 51 درصد موثر است و همچنین عملکرد انسولین را بهبود بخشیده و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

زمانی که پژوهشگران در یک مطالعه شرایط 11 هزار بیمار را بررسی کردند، دریافتند آنهایی که ویتامین K بیشتری مصرف می کردند با خطر کمتر ابتلا به سرطان مواجه بوده اند.

ویتامین K عملکرد شناختی را نیز ارتقا می دهد و ممکن است از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کنید، زیرا نقش مهمی در سنتز چربی ها در مغز دارد.

میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین K برابر با 90 میکروگرم برای زنان و 120 میکروگرم برای مردان است. اما اگر مکمل مصرف می کنید باید اطمینان حاصل کنید که آن مکمل حاوی هر دو ویتامین K1 و K2 باشد.

از این رو، دریافت ویتامین K به صورت مستقیم از مواد غذایی انتخاب بهترین محسوب می شود. شما می توانید مقدار فراوان از سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، کیل، برگ چغندر، و برگ شلغم را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. همچنین، مصرف زرده تخم مرغ را فراموش نکنید، زیرا منبع خوبی برای ویتامین K2 است.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین