کد خبر: ۱۱۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: شایع ترین علت ایجاد نارسایی های کلیوی در کشورهای توسعه یافته، دیابت و فشار خون بالا ست.
ناطقان: رضا مهدوی زفرقندی استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص بیماری های کلیوی، گفت: این بیماری ها دو دسته هستند که شامل بیماری های نقص کلیه و اورولوژیک می شوند. وی به بیماری های اورولوژیک اشاره و ضمن قابل پیشگیری بودن این بیماری ها ادامه داد: بیماری های اورولوژیک قابل درمان هستند و شامل کلیه و مجاری ادراری،سنگ ها، عفونت ها، تومورها، ناهنجاری های مادر زادی و ... می شوند.
نارسایی های کلیه مهمترین بیماری های کلیوی را شکل می دهند

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مهمترین بیماری کلیوی را نارسایی مزمن کلیه دانست و گفت: شایع ترین علت ایجاد این بیماری در کشورهای توسعه یافته دیابت و فشار خون بالا است؛ که در صورت عدم کنترل موجب ایجاد نارسایی های کلیوی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: در راستای پیشگیری از بروز نارسایی های مزمن کلیه برنامه ها و آموزش های بهداشتی و درمان جهت کنترل بیماری های دیابت و فشار خون بالا می تواند در کنترل و عدم گسترش این بیماری بسیار تاثیر گذار باشد.

 مهدوی تصریح کرد: چاقی، بی تحرکی و رژیم های نامناسب از دلایل ابتلا به بیماری دیابت است و فشارخون، دیابت، تغذیه ناسالم، بافت چاقی، بی تحرکی و استفاده بیش از اندازه از نمک از عمده دلایل ایجاد نارسایی کلیوی در مردم به شمار می رود.
فرزندان والدین مبتلا به دیابت کنترل بیشتری بر سلامت کلیه خود داشته باشند

وی یادآور شد: در خانواده هایی که یکی از والدین به بیماری دیابت دچار است فرزندان باید سلامت خود را جهت عدم ابتلا به دیابت بررسی و پیشگیری و درمان را در برنامه داشته باشند.

این فوق تخصص پیوند کلیه خاطر نشان کرد: در زمینه بیماری های اورولوژیک بین هشت تا ۱۰ درصد مردم در طول زندگی دچار سنگ کلیه می شوند و این موضوع در منطقه بومی استان خراسان رضوی به دلیل خشک بودن هوا قابل تشدید است.

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بی تحرکی را عاملی جهت سنگ سازی کلیه دانست و بیان داشت: خوردن مایعات به میزان لازم به نحوی که ادرار را به رنگ روشن درآورد، می تواند از سلامت کلیه ها محافظت کرده و در این میان داشتن تحرک کافی نیز مورد توجه است.
خوردن زیاد آب برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه توصیه نمی شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: در حالی که خوردن آب جهت عدم ابتلا به سنگ کلیه توصیه می شود؛ اما بیمارانی که به نارسایی قلبی و کلیوی دچار هستند در خوردن میزان زیاد آب باید دقت داشته باشند؛ زیرا با جمع شدن آب در بدن این افراد نارسایی ها تشدید و مشکلات بیماران بیشتر می شود.

وی افزود: استفاده از نوشیدنی های دیگر مانند نوشابه های گازدار و... به جای آب می تواند در ایجاد سنگ کلیه تاثیر گذار باشد زیرا این مایعات دارای اگزالات؛ که نقش عمده ای در ایجاد سنگ کلیه دارد می باشد.

این فوق تخصص پیوند کلیه: آب را بهترین مایع مورد نیاز بدن جهت حفظ سلامتی کلیه ها دانست و ابراز داشت: خوردن بیش از اندازه گوشت قرمز و نمک در در ایجاد سنگ کلیه و نارسایی های کلیوی تاثیر گذار است و برخلاف تصور عموم استفاده از لبنیات می تواند در مراقبت از کلیه و پیشگیری ازسنگ سازی آن تاثیر گذار باشد.
زنان در دوران یائسگی به میزان کافی لبنیات استفاده کنند

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: متاسفانه زنان استفاده از لبنیات را در دوران یائسگی محدود می کنند در حالی که اگر در این سن لبنیات به اندازه کافی استفاده نشود علاوه بر مشکلات کلیوی دچار پوکی استخوان خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: کریستال های سنگ کلیه در شب بیشتر ساخته می شوند به همین جهت افرادی که کلیه آن ها زمینه سنگ سازی دارد باید شب قبل از خواب دو لیوان آب میل کرده و در اواسط شب با خالی کردن مثانه دو لیوان دیگر آب مصرف کنند تا کلیه خود را محافظت نمایند.
جوشاندن آب جهت مراقبت از کلیه توصیه نمی شود

 مهدوی خاطر نشان کرد: برخلاف تصور عموم با جوشاندن آب، املاح مفید در این مایع حیاتی از میان می رود و از این جهت استفاده از آب جوشیده جهت مصرف و مراقبت از کلیه توصیه نمی شود.

وی نسبت به تخلیه نکردن ادرار هشدار داد و اضافه کرد: بدن فردی که ادرار خود را تخلیه نمی کند نیاز به مایعات کمتری پیدا کرده و از این جهت کلیه وی مستعد سنگ سازی می شود از طرف دیگر این رفتار موجب تنبل شدن مثانه و در نتیجه سنگ سازی و نارسایی کلیه خواهد شد.

این فوق تخصص پیوند کلیه بیان داشت: اکثر بیماری های کلیه بدون علامت و بسیار خاموش ایجاد می شود از این جهت بیمارانی که سابقه این بیماری را دارا می باشند سالانه دو بار سلامت کلیه های خود را کنترل کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین