کد خبر: ۱۱۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
یک خبرگزاری غربی با شرح جزئیات جدیدی از بازداشت‎هایی که در عربستان جریان دارد، انگیزه‎های شاهزاده سعودی و چشم‎انداز قمار سیاسی وی را مورد بررسی قرار داد.
ناطقان: «رویترز» در گزارشی اختصاصی شرح جدیدی از تحولات اخیر در صحنه سیاست داخلی عربستان می‌دهد و داستان دستگیری‌های اخیر شاهزادگان سعودی را از چشم انداز هتل «ریتزکارلتون» شهر ریاض به تصویر می‌کشد.

به گفته رویترز، در روز شنبه ۴ نوامبر، به مشتری‌های این هتل ۵ ستاره اطلاع داده شد که به دلیل رزروهای از پیش انجام شده از سوی مقامات محلی، ظرفیت پذیرش تکمیل شده است.

این خبر نشانه آغاز تصفیه حساب سیاسی در عربستان بود تا آنجا که ظرف چند ساعت آینده نیروهای امنیتی دهها نفر از نخبگان سیاسی و تجاری که اغلب ساکن ریاض و جده بودند، بازداشت کرده و به این هتل منتقل کردند که در میان آنها ۱۱ شاهزاده نیز به چشم می‎خورد.

برخی از این افراد حین جلسات کاری و برخی دیگر در خانه‌شان بازداشت و به هتل انتقال داده شدند.

به گفته یک منبع آگاه، بازداشت‌شدگان تنها اجازه یافتند تا از طریق تماس تلفنی کوتاه، بستگان خود را در جریان موضوع قرار بدهند حال آنکه از آن پس اجازه دریافت هیچ‌گونه تماس یا ملاقاتی را نداشتند و همین موضوع نشان از جو امنیتی سنگین و مقدمه چینی برای این ماجرا می‌دهد.

این بازداشت‌ها به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد ۳۲ ساله سعودی و با نسبت دادن اتهام‌هایی چون رشوه خواری و زیاد جلوه دادن هزینه قراردادهای تجاری انجام شد.

این در حالی است که قمار سیاسی بن سلمان به موفقیت وی در این تصفیه حساب شخصی بستگی دارد و در غیر این صورت ثبات سیاسی بزرگترین کشور تولید کننده نفت در معرض خطر است.  

 به گفته یک منبع آگاه، ولیعهد سعودی بعد از آگاهی از اینکه حجم مخالفت‌ها با پادشاهی او در حلقه بستگانش بیش از تصورات او است، تصمیم به تصفیه حساب گرفت. به این ترتیب، هدف از تمام تبلیغات انجام گرفته در راستای مبارزه با فساد، دستگیری بستگان بن ‌سلمان بود و بقیه قیل‌وقال‌‌های انجام گرفته جنبه نمایشی دارد.

وی با ادعای مبارزه با فساد، دلیلی موجه برای پاکسازی آنهایی که با سلطنت وی مخالف هستند، پیدا کرده است و این اقدام، هشداری است برای تمام آنهایی که ممکن است به دنبال مخالفت ورزیدن با وی باشند.

به گفته برخی کارشناسان، تنش‌ها میان اعضای خاندان سلطنتی عربستان در خلال جلسه‌ای در تابستان نمایان شد. ظاهرا ولیعهد سعودی تا حد زیادی از این موضوع آگاه شده بود که برخی از شاهزاده‌های قدرتمند، از جمله «شاهزاده متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی، احساس خوبی درباره ترفیع جایگاه او ندارند.

به گفته «جمال خاشوجی» از مخالفین خاندان آل ‌سعود، بن ‌سلمان از چوب فساد برای سرکوب استفاده کرد که برای تک تک اعضای این خاندان قابل استفاده است. این اولین بار است که سعودی‌ها می‌بینند شاهزاده‌ها بابت فسادشان محاکمه می‌شوند.

البته وی مدعی است بن ‌سلمان فردی ملی‌گرا است که کشورش را دوست دارد و می‌خواهد قوی‌ترین باشد اما مشکل این است که خواستار تنهایی حکومت کردن است.

بن سلمان از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۵ وعده داد کشورش را متحول و مدرن کند. او می‌گوید قصد ایجاد یک نظم نوین اجتماعی در عربستان را دارد که در آن اقتصاد بدون اثرپذیری از رویدادهای بازارهای نفتی جریان داشته باشد.

اما حتی برخی از سرسخت‌ترین طرفداران بن‌سلمان درباره اینکه او توان عملی کردن طرح‌هایش را داشته باشد تردید دارند. چرا که زمامداری او هیچ مخالفتی را برنمی‌تابد و این موضوع می‌تواند باعث هراس سرمایه‌گذارانی شود که برای تضمین حاکمیت قانون و امنیت، بیش از هر چیز ارزش قائلند. ولیعهد سعودی، بدون حمایت سرمایه‌گذاران، شانس چندانی برای پیشبرد برنامه‌هایش نخواهد داشت.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین