کد خبر: ۱۱۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
دفتر ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، از بهبود وضعیت سلامت وی خبر داده و گفته است که او به‌زودی از ترکیه به کابل برمی‌گردد.
ناطقان: ژنرال دوستم که رهبری حزب جنبش ملی را نیز بر عهده دارد، از ۲۹ اردیبهشت در ترکیه به سر می‌برد. منابع نزدیک به او گفته‌اند که معاون اول رئیس جمهوری برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کرده، اما برخی منابع دیگر گفته‌اند که او به نحوی "تبعید" شده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان همواره گفته که هیچ مانع و مشکلی برای بازگشت دوستم وجود ندارد. شاه حسین مرتضوی، سرپرست سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان دو روز پیش تلویحا گفت که معاون اول ریاست جمهوری سلامتش را باز یافته و به زودی به کابل بر می‌گردد.

رسانه‌های افغانستان گزارش کرده‌اند که توافق‌هایی میان ارگ ریاست جمهوری و ژنرال دوستم صورت گرفته که بر اساس آن دوستم به عنوان معاون اول رئیس جمهوری به ماموریتش بر خواهد گشت.

کمتر از ۴ ماه پیش، رسانه‌های افغانستان گزارش کردند که به هواپیمای ژنرال عبدالرشید دوستم اجازه داده نشده تا در فرودگاه مزارشریف بنشیند. یک منبع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری به بی‌بی‌سی گفته بود که بازگشت دوستم به دلیل این که با حکومت مرکزی هماهنگ نشده بود، باعث ایجاد سوءظن شده بود. دفتر دوستم اما خبرها در مورد سفر او به مزارشریف را تکذیب کرد.

احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی، تقریبا یک سال پیش مدعی شد که دوستم و محافظانش او را در شبرغان مرکز جوزجان ربودند و با او بدرفتاری جنسی کردند.

در پی آن، دادستانی کل افغانستان پرونده‌ای در مورد این قضیه تشکیل داد.

سخنگویان دوستم این اتهام‌ها رد کرده و گفته‌اند که علیه معاون اول رئیس جمهوری افغانستان توطئه سیاسی صورت گرفته است.

یک هفته پیش، دادگاهی در کابل هفت تن از محافظان ژنرال دوستم را به اتهام ربودن و بدرفتاری جنسی با احمد ایشچی به هشت سال زندان محکوم کرد اما نام شخص دوستم در این جمع نبود.

ژنرال دوستم در چند ماه ابتدای اقامتش در ترکیه به فکر ایجاد ائتلافی افتاد تا بتواند بر حکومت فشار وارد کند.

او ائتلافی را با دو چهره مخالف اشرف غنی و رقیبان سابق منطقه‌ای‌اش، عطا محمد نور والی بلخ و چهره با نفوذ شمال و محمد محقق، معاون ریاست اجرایی در شهر آنکارا ترکیه ایجاد کرد، اما این ائتلاف تا حالا که پنج ماه از ایجاد آن می‌گذرد، نتوانسته سربلند کند و رسما فعالیتی انجام دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین