کد خبر: ۱۱۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
سوال نماینده کرمان از وزیر کار، گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره بوجه ۹۷، اختصاص حداقل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی، اعلام وصول سوالات ملی نمایندگان از پنج وزیر و... از جمله مهمترین اخبار امروز (دوشنبه) ۲۲ آبان۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی هستند.
ناطقان: جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۱ نماینده برگزار شد و در این جلسه رئیس دیوان محاسبات در مورد شاخص‌های بودجه ریزی عملیاتی در بودجه سال ۹۷ به مجلس گزارش داد.

همچنین محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس از بررسی پیشنهادات اصلاحی سازوکار بودجه‌ ۹۷ و شفافیت در جلسه‌ با کارشناسان مرکز پژوهش‌ها خبر داد.

محمدباقر نوبخت در جلسه علنی مجلس از اختصاص حداقل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در سال ۹۷ خبر داد. رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: دو وعده به نمایندگان داده شده بود؛ یکی اینکه لایحه بودجه سال ۹۷ در زمان مقرر تقدیم مجلس شود که در این رابطه پیش‌نویس لایحه به دولت ارسال شده و از دیروز هیات وزیران کار رسیدگی به پیش‌نویس لایحه ۹۷ را آغاز کرده و ان‌شاءالله بودجه در زمان مقرر تقدیم مجلس خواهد شد.

در این جلسه عادل آذر به ارائه گزارشی درباره آسیب‌های نظام بودجه‌ریزی فعلی کشور و همچنین شاخص‌های بودجه ریزی عملیاتی در بودجه ۹۷ پرداخت. رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه «نظام بودجه‌ریزی به بن‌بست رسیده است» گفت که ما چاره‌ای جز تغییر نظام بودجه ریزی نداریم. این باید مطالبه مجلس از دولت باشد تا وضعیت بودجه ریزی کشور تغییر کند.

همچنین نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی توزیع بودجه را غیرعادلانه دانست و گفت که لابی‌ها عدالت در توزیع را بر هم می‌زند.اصغر مسعودی اظهار داشت: ما باید بعد نظارتی مجلس را تقویت کنیم و بپذیریم که در نظارت کوتاهی کرده‌ایم. نباید فقط از مشکلات، ابهامات و آسیب‌ها بگوییم بلکه شفافیت، نظارت و جامعیت در بودجه هم متوازن و عادلانه نیست.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی نیز هزینه‌های جاری را بزرگ‌ترین بحران بودجه‌های سالانه عنوان کرد. غلامرضا کاتب افزود: بزرگ‌ترین بحرانی که ما در آینده با آن مواجه هستیم هزینه‌های جاری است. در سال جاری ۳۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری بوده که ۴۳ هزار میلیارد تومان به هدفمندی اختصاص یافته است.


یک کارشناس ارشد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تغییر هزینه‌ها در بودجه‌های سالانه را نیازمند تصمیمات سیاسی در دولت و مجلس عنوان کرد و گفت: مشکل بودجه در کشور ما سیاسی است. توحید آتشبار افزود: چرا راهی که در ۱۶ سال گذشته در این زمینه پیموده شده به نتیجه نرسیده است و انتظار ما از بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد چیست؟ اگر کشور به بیماری شدید بودجه‌ای دچار است دو راه وجود دارد؛ یکی درمان مقطعی و دیگری درمان اساسی.

همچنین نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی از نحوه توزیع بودجه بین دستگاه‌ها و استان‌ها انتقاد کرد و گفت که توزیع بودجه به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود. سیدحمایت میرزاده اظهار کرد: باید شفافیت در نحوه مصرف منابع برای انجام فعالیت‌ها و دستیابی به اهداف و پاسخگویی حاکم شود و این جز با بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد میسر نخواهد شد به نحوی که اعتبارات بر اساس عملکرد سازمان‌ها تخصیص یابد.

در همین ارتباط نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت شفافیت بودجه،‌ گفت که اعتبارات عمرانی در حال حذف شدن است. عباسعلی پوربافرانی تصریح کرد: اعتبارات باید بر اساس ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها اختصاص یابد تا تولید محصولات و خدمات نسبت به سال گذشته با کیفیت بالاتری انجام شود.

ناطقین امروز مجلس

پزشکیان:  در کشور مشکل وحدت داریم/ وحدت از سال‌ها نماز و روزه مهم‌تر است

محمودی: سازمان‌های مردم‌نهاد موثرترین مرجع برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستند

حاجی‌دلیگانی: نمی‌توانیم با فتنه‌گرانی که توبه نکرده‌اند، وحدت کنیم

حاجی بابایی: بودجه ای که به مجلس ارائه می‌شود درآمدهای دولت نیست

نماینده قائم شهر: با اصلاح ساختار اقتصادی، فساد را از بدنه حاکمیت پاک کنیم

***


سوال نماینده کرمان از وزیر کار درباره علت عدم اجرای بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در وزارت کار در جلسه امروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا نمایندگان اعلام کردند که از پاسخ وزیر قانع شدند.

بر اساس اسن گزارش محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر کار در خصوص علت عدم شفاف‌سازی اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت کار، درباره عدم شفافیت اقتصادی ۷۰۰۰ خیریه هشدار داد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال پورابراهیمی با تاکید بر وجود هماهنگی در این وزارتخانه برای مبارزه با فساد، گفت که مبارزه با فساد را با مسائل سیاسی گره نزنیم. وی افزود: از مجموع ۲۶۴ شرکتی که باید بر اساس اصل ۴۴ واگذار می‌شدند، ۲۲۱ شرکت مربوط به این وزارتخانه در سامانه الکترونیکی انتشار بورس وارد و واگذار شدند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

گرمابی: آقای روحانی حمایت مردم از شما بلاشرط نیست

عبداللهی در تذکری به وزرای نیرو و کشاورزی: چرا به مشکل آب شرب و کشاورزی مردم رسیدگی نمی‌کنید؟

نماینده بویین زهرا: وزارت صنعت به وضعیت شرکت‌های قطعه سازی رسیدگی کند

***

۱۲ سوال ملی هشت نماینده مجلس از وزرای کار، بهداشت، راه، کشور و خارجه اعلام وصول شد. محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس در قرائت موارد اعلام وصولی گفت: لایحه کمک ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های شمالی و کلان‌شهرها با مشارکت بخش غیردولتی، همچنین دو سوال ملی حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان از وزیر کار درباره وجود تبعیض در هزینه‌ بیمه شدگان تامین اجتماعی و علت عدم اجرای مصوبه یکسان سازی دفترچه‌های بیمه درمانی در بودجه سال ۹۵ اعلام وصول می شود. همچنین سوال ملی نصرالله پژمان فر نماینده مشهد از وزیر بهداشت درباره عدم اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرعی اعلام وصول می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین