کد خبر: ۱۱۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
اکثر مردم بر این باورند که تندخوانی یک مهارت دشوار است. اما حقیقت این است که با مجموعه‌ای از تمرین‌های مناسب می‌توان این مهارت را کسب کرد.
ناطقان: فرادید با طرح این پرسش که «آیا آرزو دارید کتاب‌ها را سریع و آسان تمام کنید؟»، نوشت: «اکثر مردم بر این باورند که تندخوانی یک مهارت دشوار است. اما حقیقت این است که با مجموعه‌ای از تمرین‌های مناسب می‌توان این مهارت را کسب کرد. مهم‌ترین نکته این است که با افزایش سرعت میزان درک مطلب کاهش نیابد، در این صورت می‌توانید اطلاعات مفید را با سرعت بالاتری دریافت کنید.

دو ابزار مهم در تندخوانی وجود دارد: چشم‌ها و ذهن. چشمانتان کلمات را می‌بیند و مغزتان جملات را پردازش می‌کند. باید به عملکردها چشم‌ها در حین مطالعه توجه کنید. چشم‌ها از راست به چپ حرکت می‌کنند که بسیار ساده به نظر می‌رسد. اما اکثر افراد نمی‌دانند که می‌توانند چشم‌هایشان را به حرکت سریع‌تر عادت دهند.

۱. بدون «بیان ذهنی» بخوانید

این سخت‌ترین و عجیب‌ترین عادتی است که باید آن را از بین ببرید. اکثر ما هنگام مطالعه صدای کلمات را در ذهنمان تکرار می‌کنیم. کلمات را با صدای بلند نمی‌گوییم اما ذهن ما کلمات را صحبت می‌کند. بیان کلمات زمان می‌برد اما هنگام مطالعه نیازی به ادای کلمات نیست. کافی است آنها را جذب کنیم. متأسفانه این عادت آن‌ قدر عمیق در ناخودآگاه ما تعبیه‌شده که رهایی از آن غیر ممکن به نظر می‌رسد. یک ترفند این است که به هر کلمه از این متن یک‌ لحظه در سکوت کامل نگاه کنید. کم‌کم عادت جدید شروع به شکل‌گیری می‌کند. تنها چیزی که باید بر آن تمرکز کنید دنبال کردن کلمات بدون تمایل به شنیدن صدای آنها در ذهنتان است. پس از چند صد کلمه تمرین حس می‌کنید بزرگ‌ترین مانع میان شما و تندخوانی رو به محو شدن است.

۲. سطح فعلی خود را تعیین کنید

یکی از عوامل مهم، توانایی تشخیص پیشرفت‌تان در تندخوانی است. قبل از این که بتوانید پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید، به یک سطح پایه نیاز دارید تا به‌ صورت دوره‌ای سرعت خواندن‌تان را با آن مقایسه کنید. برای ارزیابی خود می‌توانید از Readingsoft.com استفاده کنید اما زمانی که یک برنامه می‌گوید شما چه میزان کلمه در دقیقه می‌خوانید، تطبیق آن با سطح پایه اندکی دشوار می‌شود. بهتر است بدانید برای خواندن یک صفحه به چقدر زمان نیاز است. خواندن یک صفحه برای افراد معمولی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد اما یک خواننده حرفه‌ای تنها به ۲ یا ۳ دقیقه نیاز دارد.

۳. از نشانگر یا انگشت اشاره استفاده کنید

استفاده از انگشت اشاره تنها برای کودکان استفاده می‌شود اما استفاده از این ترفند برای بزرگ‌سالان هم مفید است. هدف اصلی آن خواندن با سرعتی یکنواخت است. نباید انگشتتان را متوقف یا سرعتش را کم کنید. باید با روندی یکنواخت از ابتدای خط به انتهای آن برود.

۴. بر کنترل تمرکز کنید

هنگام مطالعه می‌بینید که برخی از بخش‌های کتاب بسیار آسان خوانده می‌شوند و برخی قسمت‌های خاص آن‌ قدر اطلاعات مفیدی دارند که نمی‌تواند سریع از آنها گذشت. این کاملاً طبیعی است. برای عبور از قسمت‌های آسان به سخت و حفظ سرعت همیشگی، تنها به کنترل ذهنی نیاز دارید.

۵. چشم‌هایتان را به کمترین میزان حرکت عادت دهید

یکی از ساده‌ترین مراحل این است که میزان حرکت چشم‌هایتان را تشخیص دهید. در افراد معمولی چشم‌ها به‌ صورت یکنواخت در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کنند و مدام نیاز دارند به عقب بازگردند. اگر به حرکت چشم‌هایتان توجه کنید، متوجه می‌شوید چه جاهایی به عقب بازمی‌گردید و چه زمان روی کلمات مکث می‌کنید. اگر از این مانع عبور کنید، زمان زیادی در خواندن یک کتاب صرفه‌جویی می‌شود. می‌توانید از این ویدئوهای تمرین چشم برای تندخوانی استفاده کنید.

۶. از کلمات کوچک و بی‌اهمیت گذر کنید

برای رسیدن به مهارت تندخوانی، باید درک کنید که ارزش تمام کلمات برابر نیستند. کلمات کوچک و مبهم زیادی وجود دارند که به شما کمک نکرده و تلاش برای خواندن آنها بیهوده است. عبور از کلماتی چون "و"، "به"، "از" ... سی ثانیه از وقتی‌که در هر صفحه می‌گذارید کم می‌کند و درمجموع در پایان کتاب یک ساعت و نیم وقت اضافه‌دارید که می‌توانید به کتاب جدید اختصاص دهید. به‌ مرور زمان ذهنتان می‌آموزد به‌ طور خودکار از این کلمات عبور کند.

۷. از نرم‌افزارها کمک بگیرید

بهترین ابزارها برای تمرین تندخوانی اپلیکیشن های رایجی هستند که یادگیری مهارت را آسان می‌کنند. تنوع این برنامه‌ها زیاد است.

۸. مرور اجمالی و خواندن سطحی را تمرین کنید

تا این مرحله مهارت‌های اصلی برای تندخوانی را می‌دانید. اما دانستن به‌ تنهایی فایده‌ای ندارد. برای کسب این مهارت، به تمرین نیاز دارید. رسیدن به نقطه دلخواه و مطلوب زمان می‌برد، پس بهتر است آرام باشید و از پیشرفت تدریجی خود لذت ببرید.

۹. به تمرین ادامه دهید و زمان خود را ثبت کنید

اگر تا این مرحله رسیدید، پس هر چه لازم است را در اختیار دارید. در این مرحله باید مدام زمانی که برای خواندن یک صفحه صرف می‌کنید را ثبت کرده و به تمرین تکنیک‌های بالا ادامه دهید.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین