کد خبر: ۱۱۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
به لطف پیشرفت های پزشکی در طی سالهای گذشته شانس بقای بیماران مبتلا به این سرطان پانکراس افزایش یافته است.
ناطقان: با این حال بنا به اعلام انجمن سرطان آمریکا، عوامل خطر خاصی وجود دارند که ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر کنند از قبیل؛ سن(۵۵ سال یا بیشتر)، جنس (مردان در معرض خطر بیشتری هستند)، چاقی، دیابت، سیگار کشیدن و ...

مرکز درمان سرطان آمریکا تخمین می زند که ۱۰ درصد از تمام موارد ابتلا به سرطان لوزالمعده ژنتیکی است. اگرچه ژنتیک مستقیما سبب سرطان لوزالمعده نمی شود اما ممکن است احتمال ابتلا به آن را افزایش دهد:

سالانه ۵۰ هزار نفر به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند: انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که سالانه ۵۳ هزار و ۷۰ نفر در این کشور به سرطان لوزالمعده مبتلا شوند. از این تعداد قریب به ۴۱ هزار نفر جان خود را از دست می دهند. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۷ هزار ۶۷۰ نفر از مردان و ۲۵ هزار نفر از زنان، مبتلا به این بیماری تشخیص داده شدند.

سیگار یکی از مهمترین عوامل خطر است: تقریبا یک سوم (۲۰ تا ۳۰ درصد) از همه موارد سرطان لوزالمعده به کشیدن سیگار ارتباط دارند. مواد شیمیایی سرطان زا که در فرآورده های دخانیاتی وجود دارد، ممکن است سبب آسیب رسیدن به لوزالمعده شود و سیگار کشیدن می تواند احتمال ابتلا به دیگر بیماری ها مانند التهاب درازمدت لوزالمعده را نیز افزایش دهد. همچنین ممکن است احتمال دچار شدن به دیابت و یا چاقی در بین افراد سیگاری بیشتر باشد. اگرچه روش مطمئنی برای جلوگیری وجود ندارد ولی شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه ترک سیگار احتمال ابتلا به چندین سرطان را کاهش می دهد که یکی از آنها سرطان لوزالمعده است.

همه آنچه باید در مورد سرطان لوزالمعده بدانید

علائم سرطان لوزالمعده با تاخیر خود را نشان می دهند: علائمی شامل کاهش وزن، یرقان، درد شکم تا مراحل نهایی بیماری معمولا خود را نشان نمی دهند و زمانی ظاهر می شوند که تومور به اندازه کافی رشد کرده باشد. دیابت ناگهانی، تغییر در اشتها، تغییر در احساس مزه و چشایی، ملتهب شدن پوست در ناحیه دست ها و گاها، درد شکم، زردی چشم یا پوست، مدفوع کم رنگ، کیسه صفراوی بزرگ شده، از علائم بروز سرطان لوزالمعده هستند و پزشکان توصیه می کنند که اگر بیشتر از یکی از این  علائم را داشتید، حتما در مورد تشخیص سرطان لوزالمعده در تماس باشید.

شانس بقای بیماران با تشخیص به موقع، بیشتر است: در سال ۲۰۱۲، انواع سرطان لوزالمعده هفتمین عامل مرگ ناشی از سرطان بودد که در سطح جهان به مرگ ۳۳۰۰۰۰ نفر در آن سال منجر شد. این بیماری بیشتر در کشورهای توسعه یافته رخ می‌دهد و این کشورها در سال ۲۰۱۲ شاهد ۷۰ درصد از موارد جدید این بیماری بوده‌اند. آدنوکارسینوم لوزالمعده پیش آگهی بسیار ضعیفی دارد. در واقع پس از تشخیص، ۲۵ درصد افراد یک سال زنده می ‌مانند و ۵ درصد نیز به مدت ۵ سال. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، میزان بقای پنج ساله تا حدود ۲۰ درصد افزایش می ‌یابد.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین