کد خبر: ۱۱۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) طرح تقویت بسیج مستضعفین را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و مقرر کردند احکام این طرح منوط به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سیاستهای نظام و مصوبات کلی شورای عالی امنیت ملی باشد.
ناطقان: طرح تقویت بسیج مستضعفین که پیش از این از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته بود در دستور کار جلسه علنی صبح امروز مجلس قرار گرفت.

در ابتدا مصوبه کمیسیون امنیت ملی که بر طرح اولیه اصرار ورزیده بود به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با  89 رای موافق، 57 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.

ذوالنوری در این رابطه اظهار کرد: اگر بخواهیم اجرای این طرح را منوط به مصوبات شورایعالی امنیت ملی کنیم دست اندازی در مسیر اجرای ماموریت‌های بسیج ایجاد می‌شود این در حالیست که بسیج در حال حاضر در سلسله مراتب فرماندهی کل قوا عمل می‌کند اما ما آن را از یک گذر انحرافی به شورایعالی امنیت ملی وصل کردیم که در این صورت بسیج برای آموزش ، رزماش و کارهای دیگرش گیر می‌افتد.

وی افزود: چرا باید این کار را به شورایعالی امنیت ملی ارجاع دهیم که صدها کار ریز ودرشت دیگر دارد و چرا باید وقتش را با این کار بگیریم؟ با حفظ حرمت شورای نگهبان این کار خارج از وظایف شورای عالی امنیت ملی است و پیچ بیجا در مسیر اجرای ماموریتهای بسیج ایجاد می کند. بنابر این می توانیم مصوبه پیشین مجلس را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع کنیم تا مجمع در اینباره تعیین تکلیف کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به اظهارات ذوالنوری گفت: در صورت ارجاع این موضوع به مجمع تشخیص، مجمع نظر شورای نگهبان را تایید خواهد کرد ودر این کار تاخیر ایجاد می‌شود.

پس از مخالفت نمایندگان با مصوبه کمیسیون امنیت ملی درباره اصرار بر مصوبه پیشین مجلس در طرح تقویت بسیج مستضعفین علی لاریجانی رئیس مجلس اصلاح این طرح را به رای مجلس گذاشت که با 122 رای موافق، 23 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر به تصویب رسید.

بر این اساس احکام طرح تقویت بسیج مستضعفین منوط به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورایعالی امنیت ملی شد.

همچنین در تبصره 2 ماده 4 این طرح که پیش‌بینی شده بود دولت موظف است اراضی مناسبی را برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش‌ها در اختیار بسیج قرار دهد به دلیل ایرادات شورای نگهبان نسبت به بار مالی این تبصره در اصلاحیه مجلس این تکلیف دولت برداشته شد و مقرر شد که دولت می‌تواند نسبت به اختصاص اراضی مناسب برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش ها به بسیج اقدام کند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین