کد خبر: ۱۱۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
معاون مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: در مناطق زلزله زده استن کرمانشاه، به علت سرمای هوا، امکان بروز و انتقال ویروس وبا وجود ندارد اما انتقال ویروس سرما خوردگی و ذات الریه افزایش یافته و امکان گزیدگی وجود دارد.
ناطقان: در خصوص آخرین اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل بیماری‌ها در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: تأمین آب و برق در شهر‌های بزرگ مانند قصر شیرین و سر پل ذهاب انجام شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و کمبود‌های آبی در روستا‌های تخریب شده این استان با عرضه قوطی‌های آب معدنی جبران شده است همچنین شرایط بهداشتی محیط از جانب بهداشت محیط و کار کنترل می‌شود.

 وی افزود: به علت سرمای شدید هوا در استان کرمانشاه احتمال وقوع بیماری‌های خطرناکی مانند وبا از طریق آب وجود نداشته، اما بیماری‌های ویروسی نظیر اسهال خونی که از طریق مصرف آب‌های آلوده قابلیت انتقال را دارد باید کنترل شود.

 لازم به ذکر است در شرایط نامناسب روستا‌های تخریب شده در برخی از موارد شاهد مسمومیت‌های غذایی بوده ایم که در اثر مصرف غذا‌های نگهداری شده در محیط عادی به وجود آمده است، اما این مشکل نگران کننده نیست و به صورت اپیدمی فراگیر نشده است.

 نبوی خاطر نشان کرد: با توجه به تجربیات حوادث گذشته خطر قابل توجهی در بروز مسمومیت‌ها وجود ندارد، اما بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، ذات الریه و برونشیت در مناطق زلزله زده کرمانشاه مشهود است که دراین زمینه امکانات دارویی به شهروندان ارائه می‌شود.

 معاون مرکزبیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در ادامه اذعان داشت: به علت همزمانی حادثه زلزله کرمانشاه با مراسم اربعین حسینی بخش زیادی از دارو‌های قلبی و دیابت به منطقه اعزام شده بود که خوشبختانه در شرایط بحرانی خرابی بیمارستان سر پل ذهاب و امکانات محدود دارویی در مراکز درمانی این استان، مشکلی برای تأمین دارو و جود نداشته و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در صورت مواجه با کمبود‌های دارویی سریعا نسبت به تامین آن اقدام کنند.

 وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اقامت مردم زلزله زده کرمانشاه در خیابان‌های و چادر‌های امدادی احتمال گزیدگی حیوانات وجود دارد بنابر این به منظور پیشگیری از گزش حشرات سرم‌های مختص به این نوع بیمرای در منطقه موجود و دستورالعمل‌های استفاده از آن نیز ابلاغ شده است لازم به ذکر است تمامی مشکلات درمانی در مناطق زلزله زده پیش بینی شده وارزیابی‌های لازم جهت مدیریت بحران به خوبی انجام می‌شود.

 نبوی در خصوص اعزام نیرو‌های انسانی به استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر نیرو‌های امدادی لازم برای خدمات رسانی به مردم زلزله زده به مناطق اعزام شده است و نباید بیش ازظرفیت این مناطق نسبت به اعزام نیرو‌ها اقدام شود چرا که فعالیت این نیرو‌ها نیاز به گنجایش و امکانات دارد و اعزام بیش از حد ان‌ها می‌تواند مشکل ساز شود.

 وی افزود: تأمین سرویس‌های بهداشتی متناسب با حجم جمعیت زلزله زدگان از جمله اقدامات مهم است که تأمین آن منجر به کاهش آلودگی‌ها و مشکلات محیط اقامت شهروندان کرمانشاهی می‌شود که بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت تاکنون موفق به ایجاد سرویس‌های بهداشتی لازم در این مناطق شده است.

 معاون مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: ارزیابی‌های دقیق نسبت به اقدامات اولیه اورژانس، پیشگیری ثانویه، ساخت و ساز مناسب، جمع آوری نخاله و زباله‌ها و مدیریت آن درمناطق زلزله زده درحال انجام است.

 نبوی در خصوص ادامه خدمات رسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: درحال حاضر در شرایط حادی قرار داریم و تا زمانی که مجروحان حادثه به طور کامل از منطقه تخلیه و بازسازی آغاز نشود این روند ادامه دارد علاوه بر آن ارائه خدمات بهداشتی اولیه و ایجاد خانه بهداشت در منطقه جهت واکسیناسیون‌های معمول، تامین نیاز دارویی مردم، مراقبت و کنترل افراد پرخطر و ادامه فعالیت‌های خانه بهداشت در اولویت‌های کار وزارت بهداشت قرار دارد.

 وی عنوان کرد: از مردم تقاضا داریم از ارسال کمک‌های اضافی برای مردم زلزله زده کرمانشاه خودداری و نسبت به تامین ملزمات اصلی از جمله پوشاک، پتو، سیستم گرمایشی و غذا اقدام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین