کد خبر: ۱۱۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
دبیرکل حزب الله لبنان ضمن تسلیت دو امام همام(ع) بیان کرد: با توجه به زلزله اخیر در کرمانشاه و جان باختن شماری از شهروندان ایرانی این حادثه را به رهبر ایران، رئیس جمهور، مراجع عظام، مجلس شورای اسلامی، مردم ایران و به ویژه مردم کرمانشاه تسلیت می گویم.
ناطقان:سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان امروز (دوشنبه) در سخنانی به بررسی آخرین تحولات لبنان و منطقه پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه تحولاتی که در چند روز گذشته رخ داده باعث شده تا من با شما سخن بگویم، اظهار داشت: پیش از پرداختن به مسائل منطقه ابتدا وفات پیامبر اسلام را به همه مسلمانان جهان تسلیت می گویم و از خداوند می خواهم که ما را از پیروان راه پیامبر گرامی اسلام(ص) و مدافعان به حق دین الهی و آسمانی او قرار دهد.

همدردی نصرالله با آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین ضمن تسلیت دو امام همام(ع) بیان کرد: با توجه به زلزله اخیر در کرمانشاه و جان باختن شماری از شهروندان ایرانی این حادثه را به رهبر ایران، رئیس جمهور، مراجع عظام، مجلس شورای اسلامی، مردم ایران و به ویژه مردم کرمانشاه تسلیت می گویم.

سید حسن نصرالله با اشاره به حمایت مردم ایران از زلزله زدگان ضمن تقدیر از همبستگی مردم ایران گفت: این رفتار باید الگوی دیگر کشورها به ویژه مردم کشورهای عربی قرار بگیرد.

وی در خصوص تحولات منطقه هم بیان کرد که در خصوص تحولات منطقه در دو محور مقابله با داعش در خاک سوریه و عراق و نشست اخیر اتحادیه عرب سخن خواهد گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: حضور نظامی داعش در عراق با آزادی شهر «راوه» به پایان رسیده است و می توان این را یک پیروزی بزرگ و قابل توجه دانست.

منتظر اعلام پیروزی نهایی دولت عراق بر داعش هستیم

نصرالله با بیان اینکه در انتظار اعلام پیروزی نهایی علیه داعش از طریق دولت عراق خواهیم بود، ادامه داد: از همان ابتدای آغاز توطئه داعش در عراق حزب الله مستشاران و فرماندهان ارشد جهادی خود را به عراق فرستاد و ما فکر می کنیم که سهم کوچکی در پیروزی های عراق در برابر تروریسم داشته ایم و زمانی که دیگر به مستشاران و فرماندهان ما در عراق نیاز نباشد نیروهای ما عراق را ترک خواهند کرد و این اقدام بعد از اعلام نهایی پیروزی در عراق صورت خواهد گرفت.

وی اعلام کرد: در بخش دیگری از میدان مقابله با داعش شهر البوکمال وجود دارد، این شهر آخرین شهری است که داعش در مرز سوریه و عراق در اختیار داشته است و امروز در بخش سوریه در دست نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و از سوی عراق هم در دست نیروهای ارتش عراق است. این پیروزی بعد از نبرد حلب و دیر الزور و المیادین، حفظ تمامیت ارضی سوریه را تضمین می کند و می گوید که این پیروزی توطئه تجزیه سوریه را درهم شکسته است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: با پیروزی در البوکمال «دولت خرافه» داعش به پایان  می رسد، اما این به معنای پایان گروهک تروریستی داعش نیست. ساختار دولتی که تروریست های داعش تشکیل داده بودند کاملا از بین رفته اما هنوز عناصر و ایادی داعش در بخش هایی از عراق و سوریه حضور دارند.

سید حسن نصرالله گفت: وقتی عراقی ها  و سوری ها پیروزی نهایی علیه داعش را اعلام کردند مردم منطقه باید دقیقه ای صبر کنند و بازنگری کنند که چه کسانی در ایجاد و تقویت گروهک تروریستی داعش نقش داشته اند و چه کسانی با این پدیده تروریستی مقابله و مبارزه کرده و در این راه شهدایی تقدیم کرده است؟!

تهدید روسیه توسط آمریکا در راستای حمایت از داعش در البوکمال

دبیرکل حزب الله اعلام کرد: در نبرد علیه تروریست های داعش در البوکمال، آمریکایی ها برای تروریست های داعش پوشش هوایی ایجاد کرده بودند و نیروهای هوایی آمریکایی که ادعا می کردند در قالب ائتلافی ضد داعش در سوریه حضور دارد، نه تنها داعش را در این منطقه هدف قرار نداده بود بلکه روسیه را تهدید کرده بود که در صورت هدف قرار گرفتن داعش در این منطقه به نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در اطراف رود فرات یورش خواهد برد.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها همچنین اطلاعات مهمی درباره مواضع نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به تروریست های داعش داده بود و علاوه بر آن جنگی الکترونیکی در منطقه ایجاد کرده بود تا در روند ارتباطی نیروهای ارتش سوریه خلل وارد کند.

احتمال حضور نیروهای داعش در گروه نیروهای دموکراتیک سوریه

سید حسن نصرالله همچنین هشدار داد که این امکان وجود دارد که تروریست های داعش فردا ریش خود را بتراشند و به عضویت گروه نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکاست در آیند.

وی تأکید کرد که آمریکایی ها می خواستند داعش تا آخرین لحظه در البوکمال دوام بیاورند و در مقابل نیروهای ارتش سوریه شکست نخورند، حتی برخی از عناصر این گروهک تروریستی را از طریق عملیات های هلی برن از این منطقه خارج کرده اند. آمریکایی ها بارها گفته بودند که مقابله با داعش دست کم ۳۰ سال به طول خواهد انجامید.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: آمریکا هنوز از تروریست های داعش حمایت می کند و اخیرا اردوغان هم که یکی از همپیمانان واشنگتن به شمار می رود به این مسأله اشاره کرده بود به همین دلیل باید از بازتولید داعش از سوی آمریکا بر حذر بود.

تشکر ویژه از سردار سلیمانی و ملت و دولت ایران

سید حسن نصرالله تأکید کرد: بعد از پیروزی در البوکمال باید از همه مبارزان نیروهای ارتش سوریه، نیروهای مقاومت و لشکر فاطمیون و زینیبون و نیروهای سپاه قدس ایران تقدیر کنم و ضمن تقدیر از خانواده های شهدای حزب الله در لبنان باید تشکر ویژه ای از سردار قاسم سلیمانی داشته باشم. وی در بسیاری از نبردها حضور داشته، اما در آخرین نبردها علیه داعش در آخرین شهرهایی که داعش در سوریه حضور داشته و در شرایط فعلی منطقه این فرمانده بزرگ در اولین روزهای نبرد البوکمال حضور داشته و در خطوط مقدم این جبهه در معرض شهادت قرار داشت و نیروها را رهبری می کرد و بعد از درگذشت پدرش به ایران رفت و بار دیگر سریعا به البوکمال بازگشت تا کاملا از پیروزی در این نبرد مطمئن شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل  باید از جمهوری اسلامی ایران، سردار سلیمانی، رهبر ایران و سراسر مردم ایران تقدیر کرد که در این بحران در کنار مردم منطقه بوده اند، باید از آنها تقدیر کرد نه اینکه مانند برخی وزرای کشورهای عربی علیه آنها موضع گرفت. بعد از خدا باید از خلق خدا به ویژه رهبران و مردم ایران و سردار قاسم سلیمانی تقدیر کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه اعلام کرد: نباید پیروزی علیه داعش ما را از خطر تروریسم داعش منحرف کند و باید بدانیم آمریکا تلاش خواهد کرد تا روحی جدید در داعش دمیده و به این ترتیب با محور مقاومت مقابله کند.

عربستان یک منطقه را نام ببرد که در آن با داعش مقابله کرده است

وی در خصوص بیانیه روز گذشته نشست اتحادیه عرب در خصوص ایران، حزب الله و انصار الله گفت تهران و انصارالله خود پاسخ اتهامات کشورهای عربی را خواهند داد اما من پاسخ آنها را در خصوص حزب الله خواهم داد.

سید حسن نصرالله گفت اظهارات اخیر مسئولان عربی جدید نیست و جای نگرانی ندارد بلکه باید به حال آنها تأسف خورد زیرا در شرایط و زمانی که نیروهای مقاومت با حضور نیروهای حزب الله در حال آزادسازی شهر البوکمال علیه داعش هستند، وزرای عرب حزب الله را گروهی تروریستی می خوانند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: چند روز پیش یک مسئول سعودی گفته بود که عربستان در پیروزی علیه داعش نقش داشته است، ایشان بهتر است که یک منطقه را نام ببرند که عربستانی ها در آن حضور داشته اند و با داعش در منطقه ما مقابله کرده اند.

وی ضمن اشاره به مشارکت مثبت و گسترده نیروهای روسیه در جنگ علیه داعش بیان کرد: روندی که امروز کشورهای عربی علیه ایران و حزب الله و انصارالله در پیش گرفته اند روندی است که آمریکا تعیین کرده و تلاش می کنند تمام کسانی که در نبرد علیه داعش حضور داشته اند را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهند همانگونه که ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان نیروهای الحشد الشعبی را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند.

من معتقدم که این روند و این فهرست گسترده تر خواهد شد و تمام کسانی که در عراق برای مقابله با داعش از طریق الحشد الشعبی وارد عمل شده اند را در خود جای خواهد داد. این فهرست به عراق محدود نخواهد شد و کشورها و دولت ها را هم شامل خواهد شد.

وی با اشاره به مواضع مسئولان رژیم صهیونیستی بعد از اقدامات کشورهای عربی گفت: بهتر است فقط به همین نکته اشاره کنم که وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی می گوید اینکه آنچه ما به عبری می گوییم را عادل الجبیر به عربی می گوید تصادفی نیست.

بزرگترین تهدید علیه امنیت و ثبات لبنان همواره اسرائیل بوده است

وی در خصوص بیانیه اخیر کشورهای عربی در اتحادیه عرب هم این بیانیه را مضحک، بی پایه و اساس و بی ارزش توصیف کرد و گفت: حزب الله حتی یک قبضه سلاح به یمن، بحرین و عراق یا هیچ کشور عربی دیگری نفرستاده است.

نصرالله گفت ما شرف همکاری ارسال سلاح موشک کورنیت به نوار غزه داشته ایم و در سوریه هم برای نیروهای خود سلاح فرستاده ایم و اتهامات کشورهای عربی علیه حزب الله بی پایه و مسخره است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: به اظهارات وزرای خارجه عربستان و بحرین در این نشست که به مردم لبنان در خصوص سلاح حزب الله هشدار داده بودند هم پاسخ خواهم داد و می گویم بزرگترین تهدید علیه امنیت و ثبات لبنان همواره اسرائیل بوده است و سلاح حزب الله و مقاومت عامل اساسی حفظ امنیت و ثبات لبنان در برابر تجاوزها و تهدیدهای اسرائیل است. مهم ترین عامل حفظ امنیت لبنان در برابر تهدیدهای اسرائیلی سلاح حزب الله است که در برابر تهدیدهای اسرائیل بازدارندگی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: ما منتظر نخواهیم ماند تا کشورهای عربی مثل عربستان و بحرین در مقابل اسرائیل از ما حمایت کنند، تنها راه کمک کشورهای عربی مانند عربستان به لبنان این است که دست از سر این کشور و دولت بردارند، در امور داخلی ما دخالت نکنند، به کشور ما تروریست های تکفیری خود را اعزام نکنند و امنیت ما تضمین شده است.

حزب الله ارتباطی با موشک های انصارالله ندارد

نصرالله گفت که وزرای خارجه اتحادیه عرب به جای اینکه به تجاوزهای اخیر آمریکا علیه مردم فلسطین به ویژه با مسدود کردن دفتر ساف در واشنگتن بپردازند، مهم ترین موضوع را اقدام علیه ایران و حزب الله و انصار الله می دانند. به گفته او تمام این مسائل به موشکی مربوط می شود که از یمن شلیک شده و در بالای فرودگاه ملک فهد منفجر شده است و سعودی ها مدعی شده اند که این موشک متعلق به ایران بوده و حزب الله به انصار الله آن را داده است. برای چندمین بار می گویم که حزب الله نه در گذشته و نه در آینده ارتباطی با موشک های انصار الله ندارد.

وی تأکید کرد که سعودی ها نمیخواهند بپذیرند که جوانان و مردان یمن توانایی تولید سلاح را دارند و شما در برابر همین مردم و در برابر همین نیروهای یمنی شکست خورده اید و این ادعا که ما در یمن با ایران می جنگیم دروغ است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: باید از افرادی که دیروز در نشست اتحادیه عرب شرکت کردند و در خصوص امنیت عربی صحبت کرده اند بپرسم که آیا مردم یمن عرب نیستند؟ آیا جنگ علیه یمن اقدام علیه امنیت یک کشور عربی نیست؟ اروپایی ها و غربی ها صدایشان در آمده چرا شما یک بار به این فکر نکردید که این جنگ را به پایان برسانید؟ اما یک جلسه کامل تشکیل داده اید تا در خصوص یک موشک اعلام موضع کنید، اما در برابر تمام تجهیزات نظامی عربستان و حملات شبانه روزی علیه مردم یمن سکوت کرده اید.

مردم یمن جزو اعراب نیستند؟!

نصرالله در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب مردم یمن اظهار داشت: سازمان ملل هم هشدار داده که میلیون ها نفر در یمن در معرض نابودی هستند...اینها عرب نیستند؟ شما دین ندارید؟ مسلمان نیستید؟ این شرافت عربی است؟ آیا شما انسان نیستید؟ همه جهان و نهادهای بین المللی به شما می گویند که مردم یمن از گرسنگی خواهند مُرد اما شما در بیانیه خود حتی یک کلمه به این موضوع اختصاص نداده اید. زیرا ممنوع است که حتی یک کلمه در خصوص اقدامات عربستان در یمن انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل من از همه نهادها و موسسه های مذهبی و اعراب و مسلمانان می خواهم و شرافت و انسانیت آنها را هدف قرار می دهم که موضعی در خصوص یمن داشته باشند و از عربستان بخواهند تا خورد کردن استخوان و کشتار جمعی مردم یمن را به پایان برساند. این سکوت ترسناک در جهان عرب و جهان اسلام را بشکنند. آیا به روزی رسیده ایم که میلیون ها با وبا و گرسنگی جان خود را از دست می دهند و جهان از ترس عربستان سکوت کنند؟

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین با تقدیر از موضع جریان های مقاومت در فلسطین برای حمایت از حزب الله گفت که مرحله بعدی برای فلسطینی ها از تشکیلات خودگردان گرفته تا نیروهای مقاومت و مردم مرحله دشواری خواهد بود زیرا تحت فشارهای زیادی قرار خواهند گرفت تا به «توافق قرن» آمریکای تن بدهند.

وی از فلسطینی ها خواست در برابر این فشارها متحد باشند و تأکید کرد که اگر متحد نباشند در برابر این فشارها رویای فلسطین را از دست خواهند داد.

حریری را هنوز نخست وزیر لبنان می دانیم

دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص تحولات داخلی لبنان هم گفت که ما همه در لبنان در انتظار بازگشت حریری هستیم و او را هنوز نخست وزیر کشور می دانیم.

نصر الله تأکید کرد که حزب الله  آماده هرگونه مذاکره داخلی در لبنان است و افزود: در طول هفته گذشته اظهاراتی از مسئولان المستقبل در خصوص عدم پایبندی حزب الله به بندهای توافق سیاسی در کشور  منتشر شده بود که ما در حال حاضر  به این اظهار نظرها واکنش نشان نخواهیم داد و بعد از بازگشت حریری به  لبنان آن خواهیم پرداخت.

وی در پایان تأکید کرد که از مواضع دولت لبنان و دولت عراق در خصوص بیانیه اخیر اتحادیه عرب علیه حزب الله و از همه کسانی که از مدافعان حقوق اعراب و مسلمانان یعنی حزب الله، حمایت کرده اند، تقدیر می کند.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین خطاب به حامیان محور مقاومت در لبنان گفت: در کلمه پایانی به مردم مقاومت می گویم آنچه دیروز شنیده اید را فراموش کنید و در مسیر پیروزی های بزرگ و تاریخی خود گام بردارید و بدانید البوکمال آخرین پیروزی ما نخواهد بود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین