کد خبر: ۱۱۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه با محوریت مساله سوریه در شهر سوچی برگزار شد. رئیس جمهوری ایران از عدم وجود توجیه برای حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون موافقت دمشق سخن گفته و رئیس جمهوری ترکیه از اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز در خصوص سوریه در این نشست صحبت کرده است.
ناطقان: به نقل از اسکای نیوز، نشست سه جانبه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در شهر سوچی روسیه برای بررسی پرونده سوریه آغاز شد.

روحانی: مداخله خارجی باعث طولانی شدن بحران سوریه شد

در همین حال، رئیس جمهوری ایران تصریح کرد: کشورهایی هستند که برای تحقق اهداف کوته نظرانه، از حمایت از تروریسم دست برنداشتند. مداخله خارجی و حمایت از افراد مسلح از سوی طرف‌های خارجی باعث طولانی شدن بحران در سوریه و عدم دست یابی به راه‌حل‌ها شد.

وی تصریح کرد: ایران آماده ارائه کمک‌هایی به کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم است. هیچ توجیهی برای حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون کسب موافقت دمشق وجود ندارد.

پوتین: بحران سوریه به مرحله جدیدی رسیده‌ است

همزمان، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: فرصت واقعی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه وجود دارد.

پوتین خاطرنشان کرد: بحران سوریه به مرحله‌ای جدید رسیده است.

وی گفت: راه حل سیاسی نهائی در سوریه در مذاکرات ژنو نمایان خواهد شد و این راه حل به جانفشانی‌هایی از سوی همگان از جمله نظام سوریه نیاز دارد.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: ضربه محکمی به افراد مسلح در سوریه وارد شد که فرصتی را برای پایان جنگ در این کشور فراهم کرد.

پوتین همچنین به همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود این پیشنهاد را داد تا برنامه جامع و بلندمدتی برای بازسازی سوریه تدوین شود.

وی تاکید کرد: تلاش‌های روسیه، ایران و ترکیه اجازه داد که سوریه تقسیم نشود.

رئیس جمهوری روسیه به نقش برجسته همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود در مذاکرات آستانه اشاره کرد و گفت، هفت دور از مذاکرات آستانه زنجیره‌ای از تصمیمات سرنوشت ساز را به بار آورد.

اردوغان: نشست سوچی یک دیدار تاریخی است

رجب طیب اردوغان نیز تصریح کرد: همگان باید در راه حل سیاسی مشارکت داشته باشند که این راه حل مورد قبول مردم سوریه باشد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: تصمیمات سرنوشت سازی امروز درمورد بحران سوریه گرفته خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد: نشست سه جانبه سوچی یک دیدار تاریخی برای حل و فصل بحران و پایان دادن به خون‌ریزی‌ها در سوریه است.

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: نشست‌های آستانه به تمامی منطقه فایده رساند اما باید تلاش‌ها ادامه یابد.

برای اولین بار است که پس از پایان عملیات نظامی در سوریه، روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در سطحی عالی درباره وضعیت سوریه و روند حل و فصل بحران سیاسی در این کشور بحث و تبادل نظر می‌کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین