کد خبر: ۱۱۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
اختلالات تیروئید یکی از دلایل پرمویی است. اما تیروئید عامل اصلی رشد مو نیست و پرمویی در خانم‌ها بیشتر به دلیل نژادی اتفاق می‌افتد.
ناطقان: اختلالات تیروئید یکی از دلایل پرمویی است. اما تیروئید عامل اصلی رشد مو نیست و پرمویی در خانم‌ها بیشتر به دلیل نژادی اتفاق می‌افتد. به این صورت که در برخی از نژادها مانند اسکاندیناوی پرموئی وجود ندارد اما در جنوب اروپا یا کشورهای خاورمیانه و ایران، خانم‌ها معمولا پرمو هستند.

موی زاید به پیدایش موهای ضخیم و مردانه در نقاط خاصی از پوست خانم ها مانند چانه و پشت لب،بناگوش ،سینه ، شکم ،پشت و داخل رانها گفته می شود.البته علل مختلفی برای رشد موهای زائد وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اکثر موارد موی زاید ریشه هورمونی ندارند و در این زمینه یکی از بهترین راه های تشخیص، مرتب بودن پریود ماهیانه در زنان می‌باشد. اگر پریود ماهانه در زنان منظم باشد می‌توان تا حد زیادی نتیجه گرفت مشکل موی زاید به علت اختلالات هورمونی نیست.

موی زاید می‌تواند جنبه ارثی  داشته باشد و به صورت  ساختاری مشکل در ریشه موها وجود داشته باشد، در این موارد از آنجایی که گیرنده‌های هورمون مردانه در ریشه مو قدرتمند هستند، علی‌رغم طبیعی بودن سطح هورمون های مردانه، فرد دچار پرمویی می‌شود.

می‌توان با در نظر گرفتن شرایط فرد از قبیل متأهل یا باردار بودن از روش‌هایی برای کاهش موهای زائد استفاده کرد. به طور مثال داروهایی وجود دارند که ریشه مو را کنترل کرده و شدت رشد مو را کاهش می‌دهند. اما با استفاده ازاین داروها معمولا موها به طور کامل از بین نمی‌روند اما یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد در بدن استفاده از لیزر موهای زائد است. با این روش چنانچه به صورت مرتب انجام شود موهای زائد می‌توانند به طور کامل از بین بروند. در این روش ریشه‌های مو سوزانده می‌شوند.



افزایش حساسیت گیرنده‌های مو به هورمون های مردانه  از شایع‌ترین دلایل ایجاد موهای زائد است. تومورهای تخمدان و غدد فوق کلیه،سندروم کوشینگ و یا دلایل نادری از قبیل نقص سیستم آنزیمی هم می‌توانند از دیگر دلایل باشند.

تخمدان پلی کیستیک را هم می‌توان یکی دیگر از دلایل شایع ایجاد موهای زائد دانست که البته علائم دیگری از قبیل چاقی، اختلال در عادت ماهیانه، اکنه ،طاسی، نازایی و دیرزایی نیز دارد.گاهی مصرف بعضی از داروها مانند کورتن،پروژسترون های خاص ، دانازول و داروهای هورمونی که در بدنسازی به کار می روند می توانند باعث موی زاید شوند.

 

رشد موهای زائد چنانچه ناشی از دلایل هورمونی باشند حالتی شدید و پیش‌رونده خواهند داشت. لازم به ذکر است که رشد موهای زائد درجات مختلفی دارد که از خفیف که درجه یک است تا حالت مردانه که درجه ۴ است سطح‌بندی می‌شود و بر همین اساس درمان لازم انجام می‌شود.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین