کد خبر: ۱۱۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵
خشمگین شدن و عصبانیت شاید برای بسیاری از افراد به رفتاری عادی و روزمره تبدیل شده باشد اما بد نیست با تاثیرات این عادت بد بر روی سلامت قلب آشنا شویم.
ناطقان: خشمگین شدن و عصبانیت شاید برای بسیاری از افراد به رفتاری عادی و روزمره تبدیل شده باشد. شاید در طول شبانه روز بار ها با هرکسی بحث و بگو مگو داشته باشند. اما بد نیست با تاثیرات این عادت بد بر روی سلامت قلب آشنا شویم.

بیماری جسمی ناشی از عصبانیت
خشم زیاد باعث بیماری قلبی می شود. اگر شما گاهی خشمگین و عصبانی می شوید، طبیعی است. در واقع ابراز خشم به شیوه درست و منطقی می تواند نشان دهنده سلامت باشد. ولی به طور مکرر دچار خشم و عصبانیت شدن، عادی نیست و نیاز به درمان دارد.افرادی که در هنگام عصبانیت وسیله ای را پرت می کنند و یا داد می زنند، و همینطور افرادی که خشم خود را می خورند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. نباید موقع عصبانیت دادوبیداد کنید، ولی نباید هم خشم خودتان را بخورید، بلکه بهتر است به طور منطقی و صحیح به فردی که باعث عصبانیت شما شده است، بگویید چه احساسی دارید.


عصبانیت و ترس جزو احساساتی هستند که بدترین تاثیر را روی بدن و بخصوص قلب می گذارند. به عقیده متخصصان، این احساسات عامل تمام ناخوشی ها و بیماری هاست.خوشبخت و آرام زندگی کردن بهترین راه پیشگیری از درد و بیماری است.زمانی که عصبانی می شوید، عضلات و مفاصل تان سفت شده و جریان خون کندتر می شود، تعادل سیستم عصبی به هم می خورد، هورمون ها دچار اختلال می شوند و سلامت قلب و عروق به خطر می افتد، فشار خون و ضربان قلب افزایش می یابد، فعالیت مغزی بخصوص در لوب های گیجگاهی و پیشانی دچار اختلال شده و صفرا بیش از اندازه ترشح می شود.

1- عصبانیت و خطر آریتمی
استرس های روحی و جسمی ناشی از عصبانیت می تواند باعث افزایش خطر ضربان غیرطبیعی قلب یا همان آریتمی قلبی شود.اگر نمی خواهید قلب تان دچار مشکل شود و ضربان آن به طور غیرطبیعی کند یا تند شود، آرامش تان را حفظ کنید.

2- عصبانیت و آسیب های کبدی
عصبانیت روی کیسه صفرا و کبد نیز تاثیر منفی می گذارد، چون این احساس منفی باعث افزایش ترشح صفرا می شود که در حالت عادی نیازی به این میزان صفرا نیست. در نتیجه به مرور کبد نیز آسیب می بیند.همه ما می دانیم که نمی توان به یکباره تبدیل به یک آدم صبور شد و عصبانیت را کنار گذاشت. اما لازم است که عادت ها را به تدریج تغییر داد و تسلط بیشتری روی اعصاب پیدا کرد

3- عصبانیت و دردهای عضلانی
زمانی که نسبت به همسر، فرزندان، همکاران، مدیر و یا خودتان خشمگین می شوید، بدن تان شروع به تولید هورمونی به نام آدرنالین می کند در شرایط ترس نیز تولید می شود.ترشح این هورمون باعث بروز دردها و گرفتگی های عضلانی و همچنین سردرد می شود.شانه ها، گردن و کمر نیز جزو اعضایی هستند که مجبورند بار این عصبانیت و فشارهای روحی را تحمل کنند. در نتیجه دچار درد و ناراحتی می شوند.

4- عصبانیت و اسهال
عصبانیت و خشم باعث بروز مشکلی به نام سندرم روده تحریک پذیر می شود. این بیماری نیز باعث بروز کولیت یا اسهال می شود، حتی اگر هیچ ماده غذایی مشکل زایی مصرف نکرده باشید.بهتر است بدانید که استرس، ترس، فشارهای روحی و عصبانیت، عملکرد روده ها را با مشکل مواجه خواهند کرد.

5- عصبانیت و گاستریت یا ورم معده
از نتایج منفی و شایع عصبانیت می توان به ریفلاکس معده و درد، سوزش و احساس سنگینی در معده اشاره کرد.اسیدیته معده که با عصبانیت بیشتر می شود، التهاب را در مخاط بالا می برد. اگر به طور مداوم عصبانی می شوید، ممکن است علاوه بر گاستریت یا ورم معده، خطر ابتلا به زخم معده را نیز به جان بخرید.

6- عصبانیت و درماتیت (التهاب پوست)
عصبانیت و خشم می تواند باعث بروز خارش و مشکلات پوستی شود. این مشکلات در اثر فشار،استرس، اضطراب و ترس نیز بروز می کنند.خارش شدید زخم های پوستی باعث عفونی شدن آنها شده و تبدیل به زخم های جدی تر می شوند.
چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم؟



دلایل عصبانیت و واکنش هر فردی نسبت به شرایط، متفاوت است. بدون شک مسائل روزانه باعث می شود ما در برخی شرایط کنترل خود را از دست بدهیم.البته می دانیم که نمی توان به یکباره تبدیل به یک آدم صبور شد و عصبانیت را کنار گذاشت. اما لازم است که عادت ها را به تدریج تغییر داد و تسلط بیشتری روی اعصاب پیدا کرد.برای این کار لازم است که هر روز زمانی را به آرامش روح و روان خود اختصاص دهید.

می پرسید چگونه؟
با نرمش های آرام تنی، ورزش های سبک، تنفس صحیح و حتی با خوردن یک فنجان چای، خواندن یک کتاب خوب و گوش دادن به صدای پرندگان و طبیعت.
روزانه چند دقیقه در یک محیط تمیز، مرتب و آرام بنشینید.
فضا را با خوشبوکننده ها یا اسانس ها خوشبو کنید.
چشم هایتان را ببنیدید و از راه بینی نفس عمیق بکشید.
اجازه دهید تمام انرژی های منفی از روح و روان تان خارج شوند.
در مواقعی که خشم و عصبانیت بر شما غلبه می کند، می توانید با یادآوری لحظات آرامبخش، عصبانیت را از خود دور کرده و آرامش پیدا کنید.

زمانی که مسئله ای اعصاب تان را بهم می ریزد، بلافاصله واکنش نشان ندهید. چند نفس عمیق بکشید و تمام تلاش تان را برای حفظ آرامش تان انجام دهید.

یادتان باشد که گفتیم خشم و عصبانیت به سلامتی رحم نمی کند.
پس به خاطر قلب خودتان و دیگران و همچنین برای حفظ سلامت کبد، معده، پوست، روده ها و دیگر اعضای بدن تان، بیخودی برای هر چیزی عصبانی نشوید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین