کد خبر: ۱۱۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
محققان می‌گویند چطور خوردن در کاهش یا افزایش اندازه دور کمر مهمتر از چه خوردن و چه نخوردن است.
ناطقان: بسیاری از کسانی که قصد دارند از چاقی و اضافه‌وزن خلاص شوند و بر همین اساس به رژیم‌های غذایی کاهش وزن روی می‌آورند، برخی غذاها را از تغذیه خود حذف می‌کنند؛ محققان می‌گویند چطور خوردن در کاهش یا افزایش اندازه دور کمر مهمتر از چه خوردن و چه نخوردن است.

 طبق تحقیقات اولیه محققانی که نتایج یافته‌هایشان را در نشست علمی انجمن قلب امریکا در سال ۲۰۱۷ ارائه کرده‌اند، کسانی که آهسته غذا می‌خورند کمتر احتمال دارد که دچار چاقی یا ابتلا به نشانگان سوخت‌وساز (سندروم متابولیک)، و دسته‌ای از عوامل موثر در بروز سکته، دیابت و بیماریهای قلبی شوند.

به گفته محققان ژاپنی، سندروم متابولیک زمانی رخ می‌دهد که کسی هر یک از عوامل خطر چاقی، قند خون زیاد، فشار خون بالا، تری‌گلیسیرین بالا (و یا کلسترول HDL کم) را داشته باشد.

این محققان ۶۴۲ مرد و ۴۴۱ زن به طور متوسط ۵۱ ساله را مورد بررسی قرار دادند که در سال ۲۰۰۸ هیچ نشانه‌ای از سندروم متابولیک نداشتند. آنها این شرکت‌کنندگان در تحقیق را بسته به سرعت معمول غذاخوردنشان به سه گروه تقسیم کردند: آنها که آهسته می‌خورند، آنها که با سرعتی معمول غذا می‌خورند، و آنها که غذایشان را سریع می‌خورند.

پس از ۵ سال، محققان دریافتند کسانی که سریعتر غذا می‌خورند (۱۱/۶ درصد) نسبت به آنها که با سرعت معمولی غذا می‌خورند (۶/۵ درصد)، و در مقایسه با آنها که آهسته می‌خورند (۲/۳ درصد) زمینهٔ بیشتری برای ابتلا به سندروم سوخت‌وساز دارند. همچنین سریع خوردن با افزایش وزن، بالا رفتن قند خون و ازدیاد دور کمر همراه بود.

به گفته تاکایوکی یاماجی، نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه هیروشیما، آرام غذا خوردن ممکن است تغییری موثر در سبک زندگی برای پیشگیری از نشانگان سوخت‌وساز باشد: «وقتی سریع غذا می‌خورید احساس کاملی از آن نخواهید داشت و احتمالا بیش از حد غذا می‌خورید. علاوه بر این، نوسانات گلوکز در بدنتان هم زیاد می‌شود که در نتیجه، مقاومت به انسولین را در پی خواهد آورد».
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین