کد خبر: ۱۱۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
روایات زیادی که از اهل بیت علیهم السلام وارد شده است، به مسئله رجعت پرداخته و قطعی بودن آن را اثبات می‌ کند.
ناطقان: روایات زیادی که از اهل بیت علیهم السلام وارد شده است، به مسئله رجعت پرداخته و قطعی بودن آن را اثبات می‌ کند.

این روایات به چهار دسته تقسیم می‌ شوند:

1. روایتی که از زنده شدن مردگان به دست پیامبران گذشته سخن می‌ گوید.
2. روایاتی که به دعای خالصانه پیامبر و زنده شدن مردگان به دست ایشان تصریح می‌ کند.
3. روایاتی که نشانگر آن است که بر اثر دعای برخی امامان معصوم برخی مردگان زنده شده‌ اند.
4. روایاتی که بر وقوع رجعت در آینده دلالت دارند.

امام صادق علیه السلام می‌ فرماید: «نخستین کسی که زمین برای او شکافته می‌ شود و روی زمین باز می‌ گردد، حسین بن علی علیه السلام است و به قدری حکومت می‌ کند که از کثرت سن ابروهایش روی دیدگانش می‌ ریزد.»

روایاتی که بر رجعت پس از ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دلالت دارند یا صراحتاً بر رجعت دلالت می‌کنند یا به وسیله دعاها و ادعیه‌ای که از سوی اهل بیت علیهم السلام رسیده است که رجعت از آن‌ ها فهمیده می‌ شود.

1. حسن بن جهم می‌گوید: روزی مأمون خلیفه عباسی از حضرت رضا علیه السلام پرسید: در مورد رجعت چه می فرمایید؟ حضرت فرمود: «اعتقاد صحیحی است و این رجعت مسأله جدیدی نیست و در میان امت‌ های پیشین نیز بوده است و قرآن از آن سخن گفته است و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «این امت، درست همه آنچه در امت‌ های پیشین رخ داده بی کم و کاست همان گونه رخ خواهد داد.» (1)

2. امیر مؤمنان علیه السلام در ضمن حدیث مفصلی می‌ فرماید: «خداوند تبارک و تعالی از من و رسول اکرم صلی الله علیه و آله پیمان گرفته که همدیگر را یاری کنیم. من حضرت محمد صلی الله علیه و آله را یاری کردم و در برابرش شمشیر زدم و دشمنش را کشتم و پیمانی را که بر عهده‌ام بود، انجام دادم. ولی تاکنون هیچ پیامبری مرا یاری نکرده است؛ زیرا آن‌ها پیش از من دیده از جهان فرو بسته‌اند، ولی به زودی وقت آن فرا می‌ رسد که آن‌ها نیز مرا یاری می‌ کنند ... همه روی زمین از مشرق تا مغرب از آن من خواهد بود.
خداوند همه پیامبران مرسل را از آدم تا خاتم صلی الله علیه و آله را زنده می‌کند و همه آنان در برابر من شمشیر می‌زنند و از جن و انس، از زنده و مرده گردن می‌ زنند ... چقدر جای شگفت است و چگونه تعجب نکنم از مردگانی که خداوند آن‌ها را بر می‌ انگیزد و همگی در حالی که صدا می‌ زنند: لبیک، لبیک، یا داعی الله! در کوچه‌ های کوفه پراکنده شده، شمشیرها را حمایل کرده، کافران، طاغیان و طاغوتیان را از اولین و آخرین گردن می‌ زنند، تا خداوند وعده‌اش را تحقق بخشد، که فرمود: "خداوند کسانی را که از شما ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند، در روی زمین خلیفه قرار دهد؛ چنانکه پیشینیان را خلیفه قرار داد، آنان را از دینی که برایشان پسندیده است، متمکن می‌ سازد و برای آن‌ ها خوف و وحشت را تبدیل به امنیت می‌ کند، تنها مرا بپرستید و چیزی را با من شریک قرار ندهید"».(2)

 رجعتی پس از رجعت
در حدیث دیگری فرموده است: «برای من رجعتی پس از رجعت، بازگشتی پس از بازگشت است. من رجعت‌های مکرر دارم، من حمله‌ها و انتقام‌ های فراوان دارم، من حکومت‌ های بسیار دارم، من دژ آهنینم، من بنده خدا و برادر پیامبر خدایم ...من ظاهر شونده در قرص خورشیدم، من دابة الارضم، من قسیم النارم، من خازن بهشت و صاحب اعرافم ... من صاحب و عصار و میسم هستم».(3)

در برخی روایات به طور مشخص نام افرادی که رجعت می‌کنند، ذکر شده است. از پیامبران، حضرت اسماعیل بن حزقیل و دانیال و یوشع و عیسی و خضر علیهم السلام و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و نیز ائمه اطهار علیهم السلام و جمعی از اصحاب همچون: سلمان، مقداد، جابربن عبداﷲ انصاری، مالک اشتر، مفضل بن عمر و حمران بن اعین و میسر بن عبدالعزیز و نیز اصحاب کهف و ... ذکر شده‌اند.(4)

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «نخستین کسی که زمین برای او شکافته می‌شود و روی زمین باز می‌ گردد، حسین بن علی علیه السلام است و به قدری حکومت می‌کند که از کثرت سن ابروهایش روی دیدگانش می‌ ریزد.»(5)

رسول خدا صلی الله علیه و آله کلامی به این مضمون فرمودند: «به آن خدایی که جانم در دست اوست، شما مسلمانان با هر سنتی که در امت‌های گذشته جریان داشته رو به رو خواهید شد و آنچه در آن امت‌ها جریان یافته، مو به مو در این امت جریان خواهد یافت؛ به طوری که نه شما از آن سنت‌ ها منحرف می‌ شوید و نه آن سنت‌ ها که در بنی اسرائیل بود سما را نادیده می‌ گیرد.»(6)

پی نوشت ها:
1. بحارالانوار، ج 53، ص51 و عیون اخبار الرضا، ج 2، ص201.
2.بحار ج 53، ص49-46 و الزام الناصب، ج 2، ص361 تا ص363.
3.بحارالانوار، ج 102، ص144.
4. بحار الانوار، ج 53، ص 61-105-108.
5.البته از روایات مربوط به دابة الارض اینطور استنباط می‌شود که اولین امام رجعت کننده امیرالمؤمنین علیه السلام هستند، ولی ایشان پس از امام حسین علیه السلام حکومت می‌کنند. حتی روایات، رجعت حضرت زهرا سلام الله علیها در مکه به هنگام ظهور را مطرح کردند.
برچسب ها: رجعت ، اهل بیت ، روایات
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین