کد خبر: ۱۱۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
فرحناز ژولیده فطرت، یکی از دو نفری است که در ایران عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم بر روی وی انجام شده، آرزوی وی دیدن چهره دخترش پس از ۱۲ سال است.
ناطقان: ۱۲ سال از آخرین باری که چهره دخترش را دیده، می‌گذرد. آخرین تصویری که در ذهنش ثبت شده مربوط به ۴ سالگی دخترش است اما امروز بعد از ۱۲ سال امیدی در دلش زنده شده، امید به دیدن چهره دخترش که این روزها ۱۶ سالگی‌اش را می‌گذراند.

فرحناز ژولیده فطرت، یکی از دو نفری است که در ایران عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم بر روی وی انجام شده و امروز در مراسم رونمایی از این موفقیت بزرگ علمی به گفت‌وگو با تسنیم نشست و آرزویش این است که روزی پیشرفت‌های علمی به حدی برسد که تمامی نابینایان سلامتی خود را دوباره بازیابند.

ژولیده فطرت که آرزویش دیدن چهره دخترش است، می‌گوید: «در حال حاضر نقطه‌های قرمز رنگی مقابل چشمم است که با عینک مخصوص می‌بینم». به گفته وی فشارهای عصبی علت نابینایی‌اش در ۱۲ سال گذشته بود.

محسن فروردین که به همراه تیم چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به انجام این عمل شده است، از این جراحی به عنوان پیچیده‌ترین جراحی در حیطه چشم پزشکی سخن می‌گوید.

به گفته وی در دنیا تاکنون ۲۵۰ عمل پیوند شبکیه مصنوعی انجام شده و امروز ایران اسلامی به عنوان پانزدهمین کشور در ردیف کشورهای صاحب این علم شناخته شد.

فروردین این جراحی را ویژه بیمارانی دانست که بنا بر شرایطی به طور مطلق نابینا شدند از جمله کسانی که در تصادف شبکیه چشم دچار آسیب شده یا بر اثر بیماری مانند شب کوری به نابینایی مطلق رسیدند.

به گفته وی این جراحی ۷ تا ۸ ساعت طول می‌کشد و برای نخستین بار در ایران دو عمل توسط یک تیم در یک روز انجام گرفت که همین امر سبب تعجب تیم نظارت بین‌المللی شد چراکه در هیچ کجای دنیا چنین جراحی پیچیده‌ای ۲ بار در یک روز توسط یک تیم انجام نشده است.

این جراح و متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: در خاورمیانه ایران نخستین کشوری است که جراحی پیوند شبکیه مصنوعی توسط متخصصان بومی در آن انجام می‌شود.

فروردین ایده این جراحی را مربوط به دوران جوانی خود می‌داند و خاطره‌ای از دکتر خدادوست تعریف می‌کند « خاطرم است که زمانی ۲ بیمار برای معاینه چشم نزد دکتر خدادوست آمده بودند و با اینکه بیمار از هر دو چشم نابینا شده بود اما دکتر خدادوست گفتند برای درمان چشمتان راه حلی است.

پس از رفتن بیمار، دکتر خدادوست از بیدار نگه داشتن چشم امید در دل بیماران سخن گفتند و اینکه با گذر زمان و پیشرفت علم تحقق این امر حتمی است».

وی نتایج این جراحی را عالی ارزیابی کرد و اعتقاد دارد به مرور زمان بینایی این ۲ بیمار بیشتر می‌شود چراکه مغز برای دریافت پیام باید تمرین بیشتری داشته باشد، در حال حاضر این ۲ بیمار با کمک عینک مخصوص قادر هستند که به تنهایی راه بروند و فعالیت‌های خود را انجام بدهد.

این جراح و چشم پزشک از وجود ۲ هزار نفر واجد شرایط لازم برای پیوند شبکیه در کشور سخن گفت که علاوه بر آن نیز ۱۰ هزار نفر به شدت دچار نابینایی هستند که می‌توانند کاندیداهای مناسبی برای این جراحی باشند.

فروردین با اشاره به هزینه‌ بالای این نوع جراحی « از خیران درخواست کرد در این زمینه ورود کنند» چراکه با گذشت زمان این نوع جراحی به سمت تجاری شدن پیش می‌رود و هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین