کد خبر: ۱۱۵۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است : اگر ایران خواستار کسب سهم جهانی از تجارت آنلاین است، باید تلاش کند تا موانع و محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد، بردارد و شرکت های ایجاد کند، تا سهم خود را در این بخش بدست آورد.
ناطقان: «محمد جواد آذری جهرمی» پس از حضور در سیزدهمین مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در شهر کوچینگ ایالت ساراوک مالزی در این کشور افزود: چنانچه یک شرکت ایرانی بخواهد سهم بین المللی داشته باشد، به دلیل مسایل مرتبط با نظام بانکی با مشکلاتی روبروست، از سوی دیگر سایت های خارجی هم نمی توانند در ایران فعالیت داشته باشند، که این نکته در ذات خود تهدید به نظر می رسد، اما در اصل شرکت های ایرانی می توانند از این فرصت بهره مند شوند و سرویس ها در اختیار شرکت های ایرانی باشد و اشتغالزایی کنند.

به گفته وی، در ایران در مورد سایت های تجاری محدودیت کمتری هست، چیزی که باعث محدودیت می شود، تعاملات بانکی و محدودیت ها در این زمینه هستند که باعث می شوند در سیستم های خرید آنلاین با مشکلاتی روبرو شود.

آذری جهرمی تصریح کرد : ایران در این زمینه محدودیت ندارد، بلکه آمادگی مذاکره با طرف های مقابل را داریم تا با یک تعادل اقتصادی و تجاری مناسب بتوانیم کار را پیش ببریم.

وی اضافه کرد : براساس شرایط موجود ، برخی شرکت های خارجی تا پیش از این کمتر به این حوزه ورود کرده اند، حتی یک شرکت بین المللی شناخته شده در حوزه تجارت آنلاین ، سه سال قبل بیش از 270 هزار کاربر ایرانی در سایتش فعال بودند و در واقع محدودیتی برای ایرانی ها نیست، اما با توجه به برخی شرایط موجود از جمله متصل نبودن سیستم بانکی ایران به سیستم بانکی جهانی ، این امکان استفاده وجود ندارد اما معادل این قبیل شرکت ها در ایران ایجاد شده اند.

وی گفت : امروز در بخش مسائل اجتماعی، نگاههای مختلفی در این عرصه وجود دارد، شبکه های اجتماعی خارجی با فرهنگ های متناسب آنها، طراحی شده اما در ایران اصول خود را داریم و به لحاظ فرهنگی خانواده ها حساسیت هایی دارند و از ما می خواهند که جلوی پخش مطالب غیراخلاقی در این شبکه ها گرفته شود.

** مخالفتی با استفاده از سایتهای پرکاربرد نیست
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد : شورای عالی فضای مجازی مخالفتی با بهره برداری از سایت های پرکاربرد ندارد و این موضوع مصوب هم شده است .

وی یادآور شد : اما عمده این شبکه های اجتماعی فعال، ماهیت آمریکایی دارند که قوانین ایران را به رسمیت نمی شناسند، بنابراین امکان همراهی با این سایت ها وجود ندارد چرا که آثار مخربی برای جوانان دارند.

آذری جهرمی تصریح کرد : راهبرد وزارت ارتباطات این بوده تا با سایت هایی که پرکابرد هستند، ارتباط برقرار کند و مخالفتی با بهره بردای از این سایت ها در کشور نداریم.

** شبکه های اجتماعی تهدید در کنار فرصت
وزیر ارتباطات توضیح داد: شبکه های اجتماعی یک فضای قابل استفاده است که هم تهدید و هم فرصت دارد و این هنر کاربر است که تهدیدات آن را دفع و از فرصتهای آن استفاده کند.

وی گفت : رویداد زلزله غرب کشور که در 21 آبان رخ داد، در واقع فضای مجازی خدماتی ارایه داد، اما آفاتی از قبیل شایعات را هم به دنبال داشت.

آذری جهرمی اضافه کرد : فضای مجازی با خدمات و اطلاع رسانی برای مردم زلزله زده امکانات و شرایطی فراهم کرد و اینها مسائل چندوجهی است که نمی توان به آنها نگاه تک وجهی داشت.
رویکرد دولت همواره این بوده که تلاش کند از این فرصت ها استفاده شود و ما نیز دنباله رو همین رویکرد هستیم.

** سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم
وزیر ارتباطات گفت : براساس برنامه ششم توسعه و سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کشور باید دو برابر و نیم شود، این میزان با رشد سرویس ها و ارتباطات محقق می شود.

وی افزود : دستیابی به این هدف برنامه ششم توسعه کشور در واقع باید پنهای باند را به عنوان یک ضرورت داشته باشیم و شاخص توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات را ارتقا دهیم.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین