کد خبر: ۱۱۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
مدیر پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان و پیاده‌راه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری از پایان مرمت کاروانسرای عباسی در این بخش تاریخی از تهران خبر داد.
ناطقان: محسن هاشمی، با بیان این‌که عیسی علیزاده، مدیرکل سازمان زیباسازی شهر تهران مهرماه امسال وعده‌ی پایان عملیات مرمت بهسازی کاروانسرای عباسی شهرری را داده بود، افزود: مرمت این کاروانسرا با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرری از خرداد امسال آغاز و ایوان‌های شرقی، جنوبی، و شمالی ، جداره‌های داخلی و ۱۷کاربری خارجی آن مرمت و بهسازی شد.

او مرمت این کاروانسرا را بخشی از مجموعه‌ی پروژه‌ی «بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان و پیاده راه حرم عبدالعظیم حسنی» دانست که توسط معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی از فروردین امسال به اجرا درآمده و اعتباری بالغ بر ۲۹۰ کاربری با پیرایش از الحاقات فرسوده و زواید با تابلوهای یکپارچه و با تزیینات هم پیوند با حرم شاه عبدالعظیم جداره سازی و ساماندهی شدند.

این کارشناس مرمت در توضیح کاربری این کاروانسرا در گذشته توضیح می‌دهد: کاروانسراها در حالت کلی با معماری حیاط بزرگ مرکزی به صورت چهار ایوانه یا سه ایوانه طراحی و ساخته می‌شده‌اند، کاروانسرای «عباسی» شهرری نیز علاوه بر مکانی برای استراحتگاه بازرگانان و بارانداز کالاها، محل اسکان زائران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی نیز بوده است.



او ساخت این نوع فضاها در ایران را از دوره‌ی هخامنشی و با هدف استراحتگاه چاپاریان می‌داند و ادامه می‌دهد: بعدتر از دوره‌ی سلجوقی و سپس ایلخانیان و افشاریان، باردیگر این بناها رونق گرفتند، کاروانسراها در دوره صفویان به اوج معماری خود در آرایه‌بندی و نقوش رسیدند.

هاشمی با بیان این‌که کاروانسرای «عباسی» در حریم محله سرتخت شهرری قرار گرفته و در حال حاضر در تولیت موقوفات حرم عبدالعظیم حسنی (ع) است، ادامه داد: از چهار ایوان این کاروانسرا، ایوان شرقی در دوران گذشته در تعریض معبر به خیابان تبدیل شده که در عملیات بهسازی پوسته طاق آن احیا شده است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین